
N E W S  F R O M  T H E  N AT I O N A L  E X E C U T I V EInformed
issue 45 October 2023

Also  
in this  
issue:

Michelle’s 
Message
Page 02

Telegraph 
sale 
Page 08-09

GB  
News
Page 10-11

NUJ members who work in BBC Local 
are to be balloted following talks 
at Acas between the NUJ and BBC 
managers aimed at ending the long-
running dispute. Previously agreed 
strike action will be put on hold while 
the ballot takes place.

Talks brokered by the conciliation 
service have seen a number of issues 
addressed, including protecting the 
salaries of members at risk of redundancy 
who accept jobs at a lower grade, averting 
compulsory redundancies of NUJ 
members, a review of the BBC’s plan 
to share local radio news bulletins, a 
delay of an all-England show on Sunday 
afternoons across the local radio network 
until September 2024 at the earliest, the 
addressing of some workload and anti-
social working issues, plus a review of the 
BBC’s Acting Up policy.  

Members across BBC Local in radio, 
online and TV went on strike in March 
and July over the plans which cut local 
content on linear radio in half and moved 
resources to digital output. The changes 
have been opposed by politicians across 
the board, charities and local community 
groups. The NUJ will continue to press for 
the reinstatement of a greater breadth 
of local news at all 39 radio stations and 
lobby for changes to the levels of local 
output and for more sustainable funding 
for the BBC that serves to protect and 
enhance local news into the future.

Paul Siegert, national broadcasting 
official, said: “The impact of this 
restructure across our members 
in England has been severe, made 
worse by the BBC’s approach to the 
implementation. Our latest talks have 
been constructive, and we have led to a 
revised proposal that builds on previous 

concessions already secured by the 
collective determination of our members 
to stand up for local news and public 
service broadcasting, as well as for their 
colleagues facing redundancy. Now 
it’s time for members to consider this 
proposal and decide upon next steps.”

Further cuts to news and shifting more 

programmes to Manchester had been 
reported in the press, but an expected 
announcement was put back because of 
the conflict in the Middle East.

The pay dispute at National World 
continues. Members at titles including 
The Scotsman, The Yorkshire Post, 
Belfast’s News Letter, and Sheffield 
Star, took three days’ strike action in 
September and remain on a work to rule. 
Laura Davison, national organiser, said: 
“The issues at National World are not 
going away. Members are determined to 
keep highlighting the woeful, unfair low 
pay and lack of progression within the 
business and take a very dim view of the 
leadership’s refusal to engage with Acas 
about potential resolutions.”

The situation of journalists in the Middle 
East has been a priority, and the union 
has been working with the International 
Federation of Journalists (IFJ) to get vital 
aid to those working in the Gaza. See 
Michelle’s message, page two.

On the BBC Birmingham picket line protesting against local radio cuts.

New deal offered in BBC Local dispute
NUJ

Aid for Gaza
Journalists in the Gaza need your 

help to do their job in desperate 
circumstances. The IFJ is supplying 

vital equipment and aid. Please 
donate to its safety fund. Branches 

can email jackiec@nuj.org to 
transfer from their management 

allowances.

DONATE NOW

mailto:jackiec%40nuj.org?subject=Donate
https://www.ifj.org/safety-fund


02   Informed

Last week, Tahseen al Astall, the 
vice president of the Palestinian 
Journalists Syndicate (PJS), spoke 
at a Zoom meeting organised by the 
NUJ’s Brussels Branch. There was 
much of interest in his comments, but 
one phrase jumped out in reports of 
the meeting: “every inch of Gaza has a 
story to tell”.

This neatly captures the granularity 
that is at the heart of reporting, as well 
as reflecting a principle that runs deep in 
NUJ thinking. More journalism is always 
better. Of course, we all experience 
news platforms whose values are not 
our own, content we consider partial, 
and reporters whose slant irks us. 
Nevertheless, the more voices we 
hear, the more facets of a situation are 
described, the better we understand t 
he world.

It’s why the NUJ priorities media 
pluralism and free speech, and places 
journalists’ safety at the centre of our 
work. We may be dying to tell our stories 
– but no story is worth a journalists’ life.

Nowhere could this challenge be more 
stark than in Gaza, where a courageous 
1,000 journalists shine a beam of light 
through the fog of war. The risks they 
take doing so are beyond anything 
that most of us can imagine, with a 
heartbreaking tally of reporters – Israeli 
and Palestinian – who have already lost 
their lives.

Al Astall and his colleagues now 
believe that the Israeli military are 
deliberately targeting journalists, and 
in some cases phoning them up with 
threats that they and their families will 
be subject to attack. These accusations 
have yet to be subjected to any kind of 
evidential tests. Framed by the deaths 
of the entire family of Al Jazeera bureau 
chief Wael al-Dahdouh, however, it 
is easy to see why this suspicion has 
become currency in Gaza.

Al Astall and his members face 
additional challenges – the chronic 
shortage of water in Gaza and lack of fuel 
mean that reporters are mostly walking 
to cover jobs carrying equipment 
on their shoulders, while displaced 
journalists and their families are living 
in tents or refugee camps. The simplest 
everyday functions have become almost 
impossible. That reporting continues in 
the face of these problems is testimony 
to the resonance and determination of 
Gaza’s journalists.

There are ways that we can all make 
a difference to their lives. The IFJ’s 
International Safety Fund has already 
financed blast-trauma first aid kits and 
battery packs for journalists in Gaza, 
that have been distributed by leaders of 
our sister union the PJS. That effort was 
helped by £20,000 donated by the NUJ 
centrally – branches have also started 
to respond, for example a recent €500 
donation from Brussels branch. We want 
NUJ Chapels, branches and individual 
members to help boost the Safety 

Fund’s coffers. The needs in that part 
of the world look set to grow and while 
much aid will depend on convoy access 
to the territory, unless materials have 
been purchased, they can’t be packed on 
to lorries.

Another important development 
in our wider work to challenge the 
treatment of journalists by the Israeli 
Defence Force came this month, 
with the report submitted to the UN 
General Assembly by the Independent 
International Commission of Inquiry 
on the Occupied Palestinian Territory. 
Scrupulously researched by UN officials, 
it provides the closest that we yet have 
to a dispassionate account of the death 
of Palestinian journalists Shireen Abu 
Akleh, in May 2022.

The UN report ends its highly 
detailed assessment of her killing: “The 
Commission concludes on reasonable 
grounds that the Israeli security forces 
used lethal force without justification 
under international human rights law 
and intentionally or recklessly violated 
the right to life of Shireen Abu Akleh.” 
It is a chilling assessment that may 
gain little traction against the current 
backdrop. It goes some way to explaining 
why Gaza’s journalists are so determined 
to tell their story, however.

The resilience and determination 
of journalists to carry on in the face 
of adversity was also reflected well 
in a recent Guardian write up of the 
issues faced by Iranian journalists who 
work for the BBC’s Persian Service in 
London. “We are not in a war zone but 
the war is ongoing, and in our houses 
now,” said Rana Rahimpour, who has 
recently stepped down after more 
than 15 years as the lead presenter 
on BBC’s Persian Service. She and her 

Journalists in 
Gaza are working 
in horrendous 
and dangerous 
conditions – but 
no story is worth 
a journalists’ life, 
says Michelle 
Stanistreet

“We must support the 
courageous journalists 
shining a beam of light 
through the fog of war.”

Michelle’s 
Message



Informed    03

colleagues described tapped phone calls, 
threatening messages and harassment 
of family members who still live in Iran.

These too are issues on which the 
NUJ has been engaged for many years, 
including facilitating the presentation 
of these journalists’ issues at the United 
Nations. Indeed, such attacks have 
become so prevalent that a name for 
them has been coined – transnational 
repression.

The pressures faced by Iranian 
journalists here in the UK include 
those at the London-based broadcaster 
Iran International. Earlier this year, 
the Metropolitan Police advised the 
station to cease transmission form 
London because intelligence from 
Tehran suggested that an attack on its 
studios and staff was expected almost 
immediately. The station relocated, 
temporarily, to the United States before 
returning to London in September 
to new studios, designed to better 
withstand offensive actions. 

Intelligence interventions are not 
the only sign of Government interest 
with journalists safety in the UK, at 
least. The NUJ’s work as part of the UK 
government’s National Committee for 
the Safety of Journalists has stepped up, 
with a renewed Action Plan underway. 
As part of this, we will be leading on 
the launch of a Press Safety Tracker, to 
maintain an official record of incidents. 
This will allow the mapping of trends, 
and provide a means to maintain 
pressure on the authorities to do more.

The fundamental simplicity of simply 
keeping an accurate record, goes to the 
heart of another axiom that underpins 
the NUJ’s work. However, bewildering 
might be the range of issues and threats 
we face, focussing on simple practical 
steps within our control is always the 
best response.

It might be personal – we can 
donate, defend a colleague or point 
out a falsehood. Others responses 
require collective strength – making 
representations to an employer, 
organising a workplace, or intervening in 

www.nuj.org.uk

Press Freedom
The NUJ lobbies for journalists’ rights so you can 
protect your sources, have editorial independence 
and do your job safely and freely, without censorship 
from the state. As a member of the International 
Federation of Journalists we are part of a 
600,000-strong community working to ensure the 
safety of media workers across the globe, fighting 
for freedom of information, open government and 
plurality of the media.

Are you keeping good company?

Join the NUJ today at 

nuj.org.uk/join

☞

REASONS  

TO JOIN

the legislative process. Co-operation with 
colleagues around the world might start 
by simply establishing contact, opening 
the door to understanding, which in turn 
can lead to more profound help.

In each case, concentrating on what 
we can do is the best way to avoid feeling 
overwhelmed by the enormity of issues. 

Or, to put that another way, while Gaza 
is producing the most arresting news of 
the moment – wherever you look, every 
inch has a story to tell.

Tim Dawson, IFJ deputy 
general secretary reports on his 
organisation’s work in Gaza, page 
12 



04   Informed

 
Broadcasting 

The red paint thrown at the BBC’s 
London headquarters by a pro-
Palestinian group was one of the 
first signs that the corporation was 
going to find itself under fire over its 
coverage of the conflict in Gaza.

While its reporters watched the 
missiles flying in the Middle East, those 
back at home in the UK covering the 
news found themselves caught up  
in fury and controversy as events 
unfolded. The BBC announced more 
“targeted” mental health support for 
members who had received abuse–
online or in person.

Staff were told by BBC News chief 
operating officer, Sam Taylor, that help 
would also be at hand for those suffering 
from “trauma caused by viewing specific 
images, working closely with distressed 
individuals, or undertaking assignments 
on the ground”.

Grant Shapps, the Defence Secretary, 
was just one of the ministers criticising 
the corporation for not calling Hamas a 

Red warnings for the BBC
terrorist organisation. The BBC said the 
best way to maintain impartiality was 
to ascribe the “terrorist” description to 
somebody else. Michelle Stanistreet, 
NUJ general secretary, in part of a 
statement about journalists being able 
to report in safety, said: “Broadcast 
journalists need to use careful language 
to show they are reporting impartially, 
for their own safety and in adherence 
to editorial guidelines and frameworks 
governing impartiality.”

The corporation reviewed its coverage 
of the explosion at the Al-Ahli Arab 
Hospital in Gaza City on its corrections 
and clarifications page, saying while the 
reporter had been working in a fast-
moving situation, he had been wrong 
to speculate Israel had been behind the 
blast without verification “although he 
did not at any point report that it was an 
Israeli strike”.  

The Israeli government had accused 
the BBC of perpetuating a “modern  
blood libel”.

The BBC’s London headquarters was hit by red 
paint by the group Palestine Action

Reporting Hamas
The BBC has come in for attack from 
the British government for failing 
to identify Hamas as a terrorist 
organisation in its recent reporting 
from the Middle East.

Reporting from a conflict zone with 
such a complicated background as 
the Middle East requires considerable 
care to ensure that reporting comes as 
close to unbiased facts as is possible 
in a fast-changing arena where the 
overwhelming picture is one of death, 
destruction and horror. Choice of words 
is critical and taking sides would be 
disastrous for consumer trust.

The proscription of organisations 
as terrorist is a political move 
identified in the Terrorism Act 2000. 

Hamas (Ḥarakat al-Muqāwamah al-
ʾIslāmiyyah) was added to the list of 
such groups by the secretary of state in 
2021, Hezbollah (Hizballah) in 2019. 
Terrorism is defined in the Act as the 
use or threat of violence to advance a 
political or religious cause.

Governments can decide this group 
or that is terrorist to suit its policies but 
it is up to journalists to decide if they 
use the term. It may be appropriate 
when reporting to record that Hamas 
is defined by the government as a 
terrorist organisation or, bearing in 
mind the situation, to report that acts 
of terrorism are taking place.

However, terrorist is a loaded word 
when used in any arena implying that 

only one side is in the wrong and makes 
identifying clearly what is happening 
very difficult.

The NUJ supports journalists who 
are trying to ensure they are reporting 
fairly and presenting both sides and 
all those who, quite rightly, try to avoid 
taking sides.

Of course, some publications, as 
opposed to UK broadcasters, are 
allowed to take sides in editorials 
and opinion pieces and may use the 
terrorism tag. 

Provided sufficient care is taken 
in news items to separate fact from 
opinion – not always an easy job in such 
difficult circumstances – it should still 
be possible to report fairly.

Professor Chris Frost is chair of  
the NUJ’s Ethics Council.

Alamy Stock Photo

https://www.nuj.org.uk/resource/nuj-calls-for-greater-safety-for-journalists-reporting-on-the-middle-east-conflict.html


Informed    05

 
Update

RTÉ in peril
Kevin Bakhurst, director 
general of the Irish public 
service broadcaster, has 
told the Oireachtas Public 
Accounts Committee that 
RTÉ could run out of cash 
by spring largely owing to 
the decline in TV licence 
revenue. The government 
had agreed to provide 
€40 million in emergency 
funding, but that left the 
organisation €21 million 
in savings to find. The 
director general promised no 
compulsory redundancies, 
but there is a freeze on staff 
recruitment. He said while 

commercial revenue had 
been strong, “reform of the 
broken funding system was 
urgently needed”.
Séamus Dooley, assistant 
general secretary, responded 
by saying the current crisis 
may be attributed to political 
failure over many years 
to reform funding and the 
licence collection system.

ITV news
The NUJ has asked ITV 
management to renegotiate 
the company’s decade-old 
house agreement with the 
joint unions. Issues under 
review include working 

time, overtime, banding and 
progression, digital demand 
and workload, expenses and 
sick leave. A pay claim for 
2024 of the consumer price 
index plus 2 per cent is  
being submitted. The 
company received a mauling 
from a Parliamentary 
committee over the Phillip 
Schofield scandal. Jane 
Mulcahy KC is leading 
the external review of the 
relationship between the 
presenter and a young 
member of his team. ITV 
staff were sent an updated 
version of its relationships 
at work policy in which 

staff must disclose any 
personal, family or sexual 
relationships with others in 
the company.

Iran International
Output from London had 
been closed because of 
security concerns and 
threats to staff by the Iranian 
authorities. Broadcasting 
has now resumed from a 
new office at Park Royal in 
northwest London. 
The NUJ was asked to 
create a ‘security rep’ to 
liaise with management on 
security issues. This is under 
consideration.

Satirist author named guest speaker
Journalist and broadcaster Nels 
Abbey is this year’s guest speaker 
at the Claudia Jones Memorial 
Lecture, organised by the NUJ’s Black 
Members’ Council.

Nels is probably best known for his 
2019 satirical self-help book, Think Like 
a White Man, based on his experience 
working in the banking sector  where he 
was taken on his first day at work by just 
about everybody for a security guard. His 
new book, The Hip-Hop MBA: Lessons in 
Cut-Throat Capitalism from The Moguls 
of Rap, is out in 2024.

You can hear about his early 
experiences when he left London 
aged 12 to attend a “tough traditional” 
boarding school in Nigeria on Radio 4.  It 
was an experience which “scarred and 
scared him stiff ”.

He is man with many impressive hats, 
as his biography reveals. Nels is a former 
BBC executive, a Clore Fellow, a Penguin 
Fellow, a Fellow of the Royal Society for 
the Arts and co-founder of the Black 
British Writers’ Guild. His journalism and 
comment pieces feature in many British 

newspapers and magazines including 
the Guardian and Financial Times and 
he is a regular guest on Channel 4 News, 
Newsnight, LBC and Sky News.

Nels has been described as “a jokester, 
media leader, and essayist of British-
Nigerian drop”. Think Like a White Man 
was chosen by The Guardian as one 
of 30 books to help us understand the 
world and was described as a “book like 

no other, taking you on a thrill ride/thrill 
guide through the world of default white 
dominance” with a sense of humour to 
soften the blow … “or make it hit harder”.

Tickets are free for the event on 
Wednesday 8 November from 18.15 at 
the October Gallery, 24 Old Gloucester 
St, London WC1N 3AL, but you must 
reserve a ticket.

https://www.bbc.co.uk/programmes/m001fcl1
https://www.theguardian.com/profile/nelson-abbey
https://www.eventbrite.co.uk/e/claudia-jones-lecture-2023-tickets-740122906537?aff=oddtdtcreator


06   Informed

 
Update

Lyra McKee lecture
Belfast and District branch 
is hosting the Lyra McKee 
Inaugural Lecture on 
Wednesday 1 November, eve 
of International Day to End 
Impunity for Crimes Against 
Journalists, in the former 
Crumlin Road Gaol in Belfast. 
The guest speaker will be 
Irish Press Ombudsman, 
Susan McKay. The event is 
free, but tickets must be 
reserved in advance.  Join 
NUJ colleagues, Lyra’s friends 
and family to celebrate our 
respected and much valued 
member who lost her life in 
such a tragic way.

Martin O’Hagan 
remembered
The 22nd anniversary 
of the murder of Sunday 
World journalist, Martin 
O’Hagan, was marked by the 
union’s renewed call for an 
international investigation 
into his killing and a vigil 
organised by NUJ Belfast 
and district branch. The NUJ 
wrote to the Tánaiste and 
Minister for Foreign Affairs 
seeking Irish government 
support. The letter said 
there was a strong belief that 
security force informers were 
involved and that collusion 
was central to the failure 

to properly investigate his 
death.

LDR ‘profiteering’
The NUJ has challenged 
Newsquest over failing to 
pass on thousands of pounds 
of BBC licence fee payer 
funding to local democracy 
reporters (LDRs), by retaining 
more than £10,000 per role 
as “business costs”. 

The union asked for an 
explanation of why some 
of its LDRs are struggling 
financially on the £24,000 
BBC set minimum when 
at least one other major 
publisher pays minimum 

salaries of £31,200 for all  
its LDRs.

Northern ire
Local newspapers in the 
North of England and 
Midlands made their views on 
the Prime Minister’s decision 
to scrap the northern leg of 
the high-speed HS2 railway 
line clear on their front  
pages. “Are you for real?” 
blasted the Newcastle 
Journal’s splash. The 
Nottingham Post said Rishi 
Sunak had left the region 
“bottom of the pile”. The 
Lancashire Post said: “City 
dream derailed?”.

redundancies at the BBC with strike 
action. However, many members 
decided to take voluntary redundancy  
or leave, and the airways were full  
of sad goodbyes from popular local  
radio presenters signing off from their 
last show. 

At Reach, members on its national 
titles were told they were at risk of 
compulsory redundancy, including 
the NUJ rep on The Express, royal 
correspondent, Richard Palmer. Reps 
responded with a motion saying 
the management had breached 
the collective agreement to seek 
volunteers before moving to compulsory 

The extent to which the union 
supports members, saves their  
jobs and secures compensation  
was outlined to the national executive 
council. 

The amount secured by the union 
for its members in legal settlement 
agreements has topped £2m since 
January this year.

Most of this sum comprises redundancy 
payments, and a further £500,000 has 
been won in damages for claims of unfair 
dismissal, discrimination and personal 
injury since July. 

The union also supports members 
with complaints against the police 
during protests and attempts to secure 
journalistic material.

At the BBC, officials, secondees 
and reps have, through sheer bloody-
mindedness, ensured that virtually all 
those whose jobs were put at risk have 
found new roles at the corporation 
following wide-ranging cuts in BBC Local, 
the World Service and BBC  
News Channel. 

The NUJ will always fight compulsory 

The NUJ nets £2.5m for members
redundancies and forced the company to 
pause the process and ask for volunteers.

National World members working 
in Preston and Blackpool were able to 
see off changes to their working days 
and a system of being on “soft call”, 
which meant members were effectively 
working but not getting compensatory 
time after talks between the union off 
and their editor.

At Newsquest the union has been 
supporting members suffering from the 
widespread abuse they are receiving 
on their own websites. Offensive and 
racist comments are being made on 
the comment sections of the website 
with little response from management. 
The union said this needed urgently 
investigating as matters of health and 
safety and duty of care.

Michelle Stanistreet said: “Whether 
using its collective might, adroit 
negotiation or legal means, the union 
is winning workplace battles, saving 
jobs and making many of our members’ 
working lives so much better. That’s why 
it is vital to be a member of the NUJ.”

https://www.nuj.org.uk/learn/ems-event-calendar/lyra-mckee-inaugural-lecture.html
https://www.nuj.org.uk/learn/ems-event-calendar/lyra-mckee-inaugural-lecture.html


 
Update

Informed    07

Dangers of AI highlighted
The development of Artificial 
Intelligence could have grave 
consequences for the media in 
terms of abuses of copyright and 
propagating disinformation,  
high-level news organisations have 
told the government.

Michelle Stanistreet, NUJ general 
secretary, represented the union at a 
meeting called by Culture Secretary, 
Lucy Frazer, which brought together 
broadcasters including the BBC,  
Sky and ITN, national and regional 
newspaper groups, PA Media and the 
News Media Association.

“The rapid development of AI poses 
huge questions for the future of our 
country’s world-class news industry,” 
Lucy Frazer said. “I want to make sure we 
are supporting journalists and writers 
who are grappling with the impact of this 
revolutionary technology.”

The union is asking members to 
report AI initiatives and policies at their 
workplaces. It is already alarmed by 
newspapers taking on “AI reporters”. 
One such post, advertised by Newsquest, 

would require the journalist to feed  
in press releases and ask for resumés 
in the newspaper’s house style – 
churnalism at the push of a button, 
Michelle commented.

The union publicly criticised the use 
of AI at Iconic Newspapers to write an 
article on whether refugees in Ireland 
should go home. The NUJ is now 
expecting to help form the AI policies of 
Mediahuis and the Irish Examiner Group 
and Reach has offered the NUJ monthly 
meetings to monitor developments of 
the new technology.

The union has held meetings with 
the Creators Rights Alliance and the 
Federation of Entertainment Unions 
on the implications of AI for those 
in the creative industries and NUJ 
president, Natasha Hirst, spoke on the 
topic at conference held by the Royal 
Photographic Society.

National World‘s London website has 
introduced an AI-generated weather 
presenter “who” reads the bulletins on 
video. David Montgomery, the CEO, 
wants to use the “exploitation of AI in 
production across both print and digital 
platforms”.

The use of AI in undermining 
democracy was exemplified during 
the Slovakian general election. A pro- 
Kremlin populist won a tight vote after a 
campaign using fake recordings of liberal 
politicians planning to rig the election 
and saying they would double the price of 
beer. Recently, a fake social media audio 
clip broadcast Labour Party leader, Keir 
Starmer, swearing at his staff. The NUJ’s 
briefing paper on AI can be found on the 
website.

Senedd drop-in
Members of the Welsh 
Executive Council held a drop-
in for MSs at the Senedd to 
discuss the report, Of and For 
Wales: towards a sustainable 
future for public interest 
journalism, to win support 
for making public interest 
journalism a public service 
and for the establishment of 
a Welsh media institute to 
promote quality news. The 
public interest journalism 
working group will continue to 
meet and a Senedd reporter 
has now been recruited. The 
Welsh government warned 

that a budget shortfall could 
have implications for any 
funding and the NUJ has 
signed a letter calling for 
improved provision from for 
news and magazine titles, 
particularly those in the 
Welsh language which rely on 
government funding.

Industrial councils
A paper presented to the NEC 
by joint vice-presidents Gerry 
Curran and Fran McNulty 
represented the first step 
in implementing the DM 
decision to review  industrial 
councils. The Development 

Council will now hear 
evidence from the councils 
and analyse membership 
data to inform a union-wide 
survey in early 2024 to seek 
views on a reformed structure 
reflecting the distribution of 
members in the industry. It 
will look at ways to increase 
participation and provide 
training to make the union’s 
structures more effective.

Focus on subs
The NEC endorsed a paper 
by Chris Frost, chair of the 
union’s finance council, to 
inform a special conference 

in February, open to all 
members, to discuss ways 
to reform the subscription 
structure. The paper will be 
circulated to branches as a 
starting point for debate  
on the issue and a webinar-
style conference will be  
held to develop themes  
which will feed into motions 
for Delegate Meeting in  
April 2025.

Orwell prize
Applications for the NUJ/
Orwell Society award for 
young and student journalists 
are now open.

Matt Kenyon

https://www.nuj.org.uk/resource/nuj-briefing-on-artificial-intelligence--october-2023-.html
https://www.nuj.org.uk/resource/nuj-briefing-on-artificial-intelligence--october-2023-.html
https://www.gov.wales/of-and-for-wales-towards-sustainable-future-public-interest-journalism
https://www.gov.wales/of-and-for-wales-towards-sustainable-future-public-interest-journalism
https://www.gov.wales/of-and-for-wales-towards-sustainable-future-public-interest-journalism
https://www.gov.wales/of-and-for-wales-towards-sustainable-future-public-interest-journalism
https://www.nuj.org.uk/resource/orwell-prize-2024.html


al
am

y.
co

m

 
Spotlight

08   Informed

Telegraph trophy sale
The jostling posse of interested buyers 
shows the Telegraph Media Group, a 
so-called legacy publisher established 
in the 19th century, is still regarded as 
a “trophy media asset”.

The names in the frame chasing its 
flagship newspapers, The Daily and 
Sunday Telegraphs, reported by the 
Press Gazette among others, include 
German publisher Axel Springer; Lord 
Rothermere’s DMGT which owns the 
Mail, Metro, i and New Scientist titles; 
David Montgomery’s National World; 
GB News investor Sir Paul Marshall; 
ex-Telegraph editor William Lewis; 

 The Telegraph building during its Fleet Street days.

former Mail Online’s Martin Clarke; 
Czech energy industry billionaire 
Daniel Křetínský; and Sir Jim Ratcliffe, 
the billionaire owner of the chemicals 
company Ineos. Rupert Murdoch is said 
to want to buy The Spectator. 

The sale of the group (TMG) and The 
Spectator was prompted by Lloyds 
Banking Group seizing these assets from 
their owners, the Barclay family, over 
debts amounting to about £1bn. Since 
then, the family has offered £1bn, raised 
from Abu Dhabi investors, in an attempt 
to derail the sale.

The brothers Sir David and Sir 
Frederick Barclay bought the Telegraph 
and Spectator titles from the disgraced 
Conrad Black in 2004. The secretive 
Bond-style twins’ financial empire 
was run from their very own Channel 
island, Brecqhou. David died in 2021 
and the family has since been plunged 
into controversies including bugging 
each other’s conversations at The Ritz 
and Fredrick’s high-profile divorce and 
reluctance to settle up with his ex-wife 
– although a man who is supposed to 
guard his privacy would be best advised 
to choose his trousers more carefully.

The sale throws up the possibility of 
competition problems since some of 
those in the running already own huge 
chunks of the UK’s newspaper market.  
If DMG Media was to acquire  
The Telegraphs it would increase its 
print market share from 42 per cent to 
47 per cent.

According to the Media Reform 
Coalition (MRC) 2023 report, Who Owns 
the UK Media?, there are “dangerous 
levels of concentrated ownership across 
the UK’s press, broadcasting, streaming 
services and online platforms”

Just three companies – DMG Media 
(publisher of the Daily Mail, Metro and i), 
News UK (The Sun and The Times) and 
Reach (Daily Mirror, The Express, Daily 
Star) – dominate 90 per cent of national 
newspaper circulation. 

The perceived prize of The Telegraphs 
is proof that – despite the huge changes 
in the media landscape, the possibility 

Media moguls and 
hedge funds eye 
up the newspaper 
prize, reports 
Frances Rafferty

https://www.mediareform.org.uk/media-ownership/who-owns-the-uk-media
https://www.mediareform.org.uk/media-ownership/who-owns-the-uk-media


Informed    09

of a Labour government in the not-to-
distant future and dwindling support 
for Brexit – there is still cachet and 
influence to be gained from owning a 
right-wing newspaper. And from the 
media moguls lined up to take over, it 
seems highly unlikely there would be a 
realignment of its political world view. It 
could be just a matter of how right-wing 
it will go – Sunak or Braverman? Farage? 
While it has pulled out of the ABC 
newspaper circulation audit, TMG says it 
has hit its target of reaching one million 
subscriptions before the end of 2023. 
The sale price had been estimated at 
between £500,000 to £600,000 before 
the Barclays’ bid.

The apparent hat thrown into the TMG 
ring by David Montgomery caused huge 
anger among NUJ members working for 
his National World. They are in dispute 
over a miserly pay deal and, while 
they were striking, he was clinching a 
£11m cash purchase of the Express & 
Star and the Shropshire Star, further 
consolidating ownership in the local 
newspaper market. Telegraph staffers 
be warned – if he wins it will mean cuts. 
That’s what he does.

The MRC’s figures (before the sale) 
show that of the UK’s 1,189 local 
newspapers (including print and online-
only titles) 71 per cent were owned by 
just six companies. Newsquest and 
Reach, the two largest firms, each control 
one-fifth of the local press market – more 
than the combined share of the smallest 
173 local publishers combined.

There has been a smattering of 
good news. During the summer, 
the independent Manchester Mill 
subscription newsletter reported it 
was preparing to expand following 

investment from a group including 
the former BBC director general, Mark 
Thompson. Spin-off editions in Liverpool 
and Sheffield could be joined by those 
from Leeds, Birmingham, Glasgow and 
Newcastle replicating the formula of local 
reports and investigative journalism, 
according to the company’s founder, 
Joshi Herrmann. Yet, the  
MRC, using data from the Public  
Interest News Foundation, estimated 
that 11.5 million people (17.5 per cent of 
the UK population) live in news “deserts” 
or “droughts”.

The MRC’s report says: “A free, 
independent and plural media is 
essential to the functioning of a healthy 
democracy. However, our report’s 
findings show that the UK media is 
dominated by a tiny handful of corporate 
media moguls and ‘big tech’ tycoons. 
Across our newspapers, TV channels, 
radio stations and online platforms, 
these companies hold a dangerous 
level of power to dictate our national 
conversation and influence the political 
agenda to favour their own interests.”

The report adds that the BBC’s 
founding public service mission “has 
been undermined by licence fee freezes, 
political interference and a questionable 
strategy to find its digital future” and its 
entertainment was being squeezed by 
streamers such as Netflix.

The NUJ’s News Recovery Plan sets 
out a road map for a rebooted media, 
calling for a plural, diverse press focused 
squarely on the public good and one 
that can be sustained in the future. The 
union is lobbying the governments 
in Wales and Scotland to back the 
recommendations of reports which make 
the case for public interest journalism 
being recognised as a public service and 
the establishment of institutes to protect 
and promote quality journalism.

Following questions from Labour MP 
Richard Leonard, Culture minister Angus 
Robertson said there were “a number of 
ways” the Scottish government could 
support an emerging institute for public 
interest journalism.

Who owns the 
UK Media?
•  Three companies, DMG Media, News 

UK and Reach, dominate 90 per cent of 
the UK’s national newspaper market. 

•  71 per cent of the UK’s 1,189 local 
newspapers are owned by six 
companies. Newsquest and Reach 
each control one-fifth of the local press 
market.

•  Ten of the top 15 online platforms used 
to access news in the UK are owned by 
Meta, Google and X Corp (owner of X/
Twitter).

•  Netflix, Amazon Prime and Disney+ 
account for 80 per cent of all UK video-
on-demand subscriptions.

•  Bauer Radio and Global Radio own 65 
per cent of the UK’s local commercial 
analogue radio stations.

•  Viscount Jonathan Harmsworth 
controls 40 per cent of the UK’s 
national newspaper market through 
the Daily Mail, Mail on Sunday, the i 
and Metro.

•  Rupert Murdoch’s News UK controls 
one third of the national newspaper 
market and also operates TalkTV, 
TalkRadio and talkSPORT. 

•  72 per cent of UK people who get 
their news online do so through Mark 
Zuckerberg’s Meta websites, apps 
and services. He controls Facebook, 
Instagram, WhatsApp and many  
other companies.

•  In 2022 advertisers spent £26.1bn 
(75 per cent of total UK advertising 
outlay) on online platforms, with an 
estimated £20.8bn of that (59 per 
cent of total UK ad spend) going to 
Google and Facebook. In 2019, Google 
generated more than 90 per cent of all 
UK search advertising revenue while 
Meta’s Facebook and Instagram jointly 
accounted for over half of all UK display 
advertising.

Full MRC report

“The UK media is 
dominated by a handful 
of corporate media 
moguls and tech 
tycoons.”

https://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2023/10/Who-Owns-the-UK-Media-2023.pdf


M
att

 K
en

yo
n

 
Spotlight

10   Informed

GB News 
The right-leaning TV news station hit 
the headlines recently after Lawrence 
Fox made misogynistic remarks  
about female journalist, Ava Evans,  
on Dan Wootton’s show, leading to  
the departure of the actor turned 
political activist, suspension of 
Wootton and the axing of another 
presenter, Calvin Robinson, after he 
voiced support for Fox.

It was just the latest in a series of 
controversies to hit GB News, the channel 
that to its critics is a hotbed of right-wing 
opinion and conspiracy theories and to its 
fans a defender of freedom of speech. 

The former prime minister Boris 
Johnson is set to join the channel on a 
rumoured six-figure sum to add to the fat 
fee he receives for his Daily Mail column. 
He promised to play a key role in the 
coverage of the UK and US elections and 
share his “unvarnished views” on a range 
of topics.

GB News is understood to be under 
more investigations by industry 
regulator Ofcom than any other 
mainstream channel ever – there are 
12 outstanding cases. Ofcom ruled 
the station had broken impartiality 
rules during a discussion between 
Richard Tice, of Reform UK, and Martin 
Daubney, former Brexit Party MEP, on 
immigration.

But why has GB News – which has 
created drama since its inception in  
2021 and the swift exit of one of its 
founders Andrew Neil – racked up so 
many inquiries?

One source familiar with the channel 
claimed one reason could be the rapid 
rate of staff turnover and the relative 
youth of some of them. While that 
has meant innovation, particularly on 
social media, insiders say the departure 
of experienced launch managers has 
not helped. “It’s an incredibly difficult 
channel to keep a check on. They 
have a lot of hot debates that people 
feel strongly about and people say 
unpredictable and unscripted things,” 
said one news executive.

However, the channel’s right-wing 
presenters and its ownership – it belongs 
to Dubai-based Legatum Ventures and 
billionaire hedge fund boss, Paul Marshall 
– placed it firmly in the spotlight well 
before Fox’s outburst. 

Presenter Mark Steyn left in February 
after the channel tried to make him 
responsible for paying fines issued by 
Ofcom. The regulator had opened two 
investigations over doubts repeatedly 
raised on his programme about the 
safety of Covid vaccines.

NUJ ethics council chair, Professor 
Chris Frost, observed: “GB News seems 
to specialise in various culture wars, 
with Fox and Wootton being probably 
the epitome of that. They are intent on 
presenting right-wing views … and it’s 
crucial that Ofcom comes down hard on a 
station which isn’t impartial.” He said the 
need for “accurate news and unbiased 
views” was more important than ever 
because, “across the democratic world 

Tara Conlan looks 
behind the cameras 
at the controversial 
TV channel testing 
the maxim that  
any publicity is 
good publicity 



we’re seeing more populist governments 
getting in”. 

In May a joint investigation by The 
Guardian and climate change activist 
website, DeSmog, found that during 
the previous year one-third of GB News 
presenters had at some point cast doubt 
on climate change science. And fact-
checking organisation, FullFact, has 
repeatedly asked the channel to correct 
inaccuracies about Covid vaccinations.

Newspaper journalists are used to 
publications being more politically 
partisan and radio is used to employing 
the services of politicians – especially LBC 
– but TV less so and GB News’ pushing of 
boundaries is troubling not only Ofcom 
but also the channel’s competitors. 
Its main rival, Talk TV, home of Piers 
Morgan’s show and owned by the original 
news channel disruptor, the Sky News-
founding Murdoch family, is finding the 
contest hard going.

According to official Broadcaster 
Audience Research Ratings Bureau, in 
September 2023 GB News had a 4.4 per 
cent monthly reach and monthly share 
of 0.65 per cent, compared with Talk 
TV’s 2.6 per cent and 0.13 per cent. They 
compare with BBC News’ 13.9 per cent 
and 0.93 per cent and Sky News’ 11.2 per 
cent and 0.8 per cent.

GB News says it has about 250 
journalists working for it. However, its 
star political signings, rather than its 
employment of journalists, tend to grab 
the column inches. Ex-Ukip leader Nigel 
Farage regularly brings in 100,000-
plus viewers and another of its most 
popular presenters is the MP, Jacob 
Rees-Mogg, who presents his State of 
the Nation show. He was also put under 
Ofcom’s microscope over a programme 
in May which featured the MP covering a 
breaking news story about a  
civil trial verdict involving Donald  
Trump and which may have broken its 
rule that politicians must not act as  
news presenters.

According to MPs’ register of interests, 
Rees-Mogg was paid £29,166.67 by GB 
News in August for “40 hours including 

Informed    11

preparation and some paid holiday” and 
has been earning around the same each 
month since he began at the channel in 
March this year, averaging around £750 
an hour. It’s perhaps unsurprising then 
that some GB News staff were furious 
about a recent review of taxi expenses.

Another pair of the channel’s 
presenters (and also serving MPs) are 
Esther McVey and her husband Philip 
Davies, who have so far pocketed around 
£93,000 and £78,724 respectively. 

The MPs’ register of interests shows 
that in March this year the definition 

of what they were doing changed from 
presenting a “news programme” to 
presenting a “current affairs programme”. 
That was the same month the pair 
conducted an interview with fellow 
Conservative MP, Chancellor Jeremy 
Hunt, and which Ofcom said breached 
impartiality rules, for failing “to represent 
a wide range of significant views”.

The change of genre description of the 
McVey/Davies programme is important 
if you look at Ofcom’s broadcasting code, 
by which GB News’ TV channel (it is also 
online and on radio) has to abide. Section 
five, which covers due impartiality and 
due accuracy in news, says: “No politician 
may be used as a newsreader, interviewer 
or reporter in any news programmes 
unless, exceptionally, it is editorially 
justified. In that case, the political 
allegiance of that person must be made 
clear to the audience.”

Due impartiality is difficult to quantify. 
Those familiar with the Ofcom code 
think about 20 per cent will satisfy the 
regulator but a specific figure is not 
spelled out in the rules. 

The issue came up again after Home 
Secretary, Suella Braverman, was 

interviewed by the deputy chair of her 
party, Lee Anderson.

A GB News spokeswoman pointed out: 
“GB News chose to be an Ofcom-regulated 
channel and we are proud to play our 
part in bringing a wider range of opinion 
to Britain’s media landscape. We take 
Ofcom compliance seriously and we also 
take freedom of speech seriously.” 

However, the balance between these 
two is not always clear cut and presents 
vital issues for our democracy. The 
Communications Act of 2003 and the 
Ofcom Code which stemmed from it 
were not framed with channels like 
those in mind, nor did they fully envisage 
the current mix of news and opinion in 
broadcast, or indeed the online and social 
media world. 

The spokeswoman added: “We welcome 
the opportunity to meet Ofcom and to 
work with them in ensuring that our legal 
freedoms to speak freely are robustly 
protected while remaining aligned 
with some of the best journalism and 
broadcasting standards in the world.”

Yet Professor Frost wonders how much 
younger producers are able to “control 
some presenters”, especially high-profile 
ones. There have been reports, notably 
from Byline Times, about the culture in 
GB News. Journalists Tom Latchem and 
Dan Evans jointly broke the story that 
claimed Wootton offered colleagues at 
newspapers he formerly worked at money 
for sexual material (something Wootton 
claimed on his GB News show was “simply 
untrue”) and another story which claimed 
the channel was employing at least five 
men who have faced past allegations of 
sexual impropriety.  

Latchem told NUJ Informed: “The 
word from inside the channel is they are 
delighted at our reporting. Some of them 
feel helpless.”

After Byline Times’ allegations about 
Wootton broke, the presenter remained 
on air for two months until he was 
suspended over Fox’s comments which, 
Latchem claimed, made his [Wootton’s] 
alleged victims think they had not been 
taken seriously.

“We take Ofcom 
compliance seriously 
and we also take 
freedom of speech 
seriously.”



 
International

The pace at which the journalists’ 
death toll is growing in Gaza is 
without precedent. But it is the 
slaughter of the entire family of a 
journalist that may ultimately become 
emblematic of the extraordinary 
bravery of Palestinian reporters 
during this conflict.

 Wael al-Dahdouh is Al Jazeera Arabic’s 
bureau chief in Gaza and a familiar 
figure to viewers of that channel around 
the world. Like many other Gazans, he 
evacuated his loved ones from the  
north of the territory shortly after  
Hamas’ horrific attack on Israel. His hope 
was that the Nuseirat refugee camp 
offered them safety.

 In recent days, however, Israeli rockets 
have landed on targets that are much 
further south – including persistent 
strikes on Kahn Yunis, the city from 
where most of Gaza’s journalists now 
work. A rocket that struck the Nuseirat 
camp on 24 October killed al-Dahdouh’s 
wife, son, daughter and grandson.  
Other members of his extended family 
are still unaccounted for. That single 
airstrike is known to have killed more  
than 20 people. 

 Speaking on Al Jazeera, al-Dahdouh 
said: “What happened is clear. This is a 
series of targeted attacks on children, 
women and civilians. I was just reporting 
from Yarmouk about such an attack, and 
the Israeli raids have targeted many areas, 
including Nuseirat.”

 Against this terrible backdrop, the 
International Federation of Journalists 
is helping its affiliate, the Palestinian 
Journalists Syndicate (PJS), to support 
the 1,000 or so reporters who are working 

in the Gaza Strip. The IFJ’s international 
Safety Fund has paid for individual wound 
kits for reporters, and portable battery 
packs for their equipment. Dr Tahseen al 
Astall, vice-president of the PJS and the 
union’s leader in Gaza is a familiar figure 
to news crews as he tours Kahn Yunis 
delivering help.

 “The usual instinct of reporters is to go 
to where the shelling is happening, but 
the danger here today is extreme,” Al 
Astall told me, “PJS is advising camera 
crews to stay in the south of Gaza for their 
own safety.”

 Tragically, we now know that nowhere 
in Gaza is safe. Indeed there have been 
reports that journalists in the Gaza are 
being targeted and the NUJ joined the IFJ 
in telling the Israeli government it must 
respect their welfare.

 The response of journalists’ unions to 
their colleagues’ plight has been both 
swift and heartfelt. The NUJ’s executive 
meeting on 20 October approved its 
regular donation of £20,000 to the IFJ’s 

The IFJ hands out telephone chargers

International Safety Fund. Brussels 
Branch last week voted to donate £500. 
Numerous unsolicited donations to help 
this work have also been received from 
around the world.

 In time the IFJ hopes to plan more 
substantial help for Gaza’s journalists, 
possibly providing facilities for an 

international newsroom in Kahn  
Yunis, in co-operation with one of the 
UN agencies. Such provision, however, 
would rely upon moving equipment in 
an aid convoy into Gaza. The operation of 
these, to date, has been far too restricted 
to allow this.

 The NUJ’s executive meeting also 
adopted a motion on the conflict in  
Gaza. That text condemns the 7 October 
attack by Hamas, and subsequent 
bombing of densely populated civilian 
areas by Israel. Its main focus, however,  
is the danger to journalists in the territory 
and the growing death toll – at the  
time of writing 23 Palestinian journalists, 
three Israelis and one Lebanese  
have died. The motion calls on all 
combatants to respect international law 
by treating journalists as civilians and 
avoiding actions that might endanger 
their lives.

 Finding cause for hope among the 
unfolding tragedy in Gaza is not easy. 
The tiniest flash came, however, when 
85-year-old Israeli Yocheved Lifschitz 
was released from Hamas’ captivity in a 
prisoner exchange. She turned back to 
her armed and masked captors, took their 
hands and said “shalom”, the Hebrew 
valediction meaning “peace be with 
you”. Her husband, the veteran Israeli 
journalist and writer Oded, 83, remains 
in Hamas’ custody. Oded worked for 
decades for peace and the recognition 
of Palestinian rights, including in his 
work for the left-wing newspaper Al-
Hamishmar. The NUJ had called for him 
and all the hostages to be released, and 
has been in contact with Oded’s family 
and trade union in Israel.

 If Lifschitz humanity and forgiveness 
inspires, as surely it should, then perhaps 
the heartbreak of escalating death toll 
can yet be arrested?

Informed    12

IFJ aids journalists as 
fatalities rise

IFJ

Tim Dawson, IFJ deputy general secretary, 
reports on how the organisation is supporting the 
thousand reporters on the Gaza Strip


