
N E W S  F R O M  T H E  N AT I O N A L  E X E C U T I V EInformed
issue 29 Dec 2019

Also  
in this  
issue:

Elvis in 
Pictures 
Page 6

Brexit 
unexplained 
Page 8

Forest top 
the league
Page 11

“It’s your RTÉ, Save It” demands the 
NUJ’s campaign to secure the future 
of Ireland’s public service broadcaster. 
It is the union’s response to plans 
unveiled in the first week in November 
to slash 18% from the broadcaster’s 
annual expenditure over three years.

RTÉ management proposal affects 
around 200 jobs, and plans to reduce 
some salaries by15%.

Speaking at the Irish Delegate 
Conference in Dublin, general secretary 
Michelle Stanistreet said: “RTÉ workers 
and the Irish people have been let 
down by their public representatives 
and by their employer. Their future is 
in the hands of a Government which 
has shown no willingness to support 
public service broadcasting and an 
employer who expects their staff to 
carry the can for management failure to 

present a realistic, strategic plan for the 
organisation.”

The NUJ says the slogan “It’s Your RTÉ, 
Save It” (in Irish,  “Leatsa é RTÉ, Sábháil 
é) will drive home the message that RTÉ 
belongs to the people of Ireland and 
must be saved in the public interest. The 
Irish Congress of Trades Unions and 
general union Siptu are also 
pledged to support.

Séamus Dooley, 
Irish Secretary said: 
“There is a financial 
crisis in RTÉand 
both An Taoiseach 
and the Minister for 
Communications, 
Climate Action and 
Environment must 
give leadership on this 
issue. We are seeking cross-

Resist RTÉ cuts party support for RTÉ and Fianna Fáil 
have a particular responsibility as it 
is supporting the minority Fine Gael 
government.”

Dooley explained that the NUJ was 
not looking for a hand out, merely 
demanding that the Government 
honour its commitment to public 
service broadcasting and to the Irish 
people. “As we enter into negotiations 
with RTÉ I am conscious that even if 

every unrealistic cost-reduction plan 
floated by RTÉ management 

were implemented the 
organisation cannot be 

saved without State 
intervention.”

RTÉ executives have 
called this a ‘defining 
moment’ in the 
93-year-old broadcast 

service’s history and 
blamed the crisis on the 

widespread refusal to pay 
Ireland’s tv licence.

Stride of pride: Samir Ahmed and supporters march to her employment tribunal. Read the inside story in Michelle’s message p4

Je
ss

 H
ur

d



02   Informed

Up to £100,000 grants for community 
news initiatives will soon be available 
from the Future News Fund. The fund, 
established by Nesta, will be divided 
into two tracks, one supporting 
projects that test new ideas for 
sustainable public interest news, the 
other providing structured support 
for start-up businesses generating 
public interest news.

Nesta, which was established with a 

News  
Update

• bespoke and masterclass support from 
news, journalism, public engagement 
and digital experts
• London-based and regional workshops 
across the country
• Support from sector and business 
experts.

Valerie Mocker, who leads the Future 
News Fund, said: “Access to reliable, 
accurate and high-quality public interest 
news is a key part of a functioning society 
[but] at local level [provision of such 
news], has collapsed. The solution is not 
to simply put more money into existing 
journalism, but to completely transform 
the way that public interest news is 
created, distributed and sustained for 
future generations. Any organisation 
that has an idea to support sustainable 
public interest news, should visit the 
Nesta website and get their application 
in by 8 December.”

General secretary, Michelle 
Stanistreet, is on the advisory board for 
the project.

Separately, the NEC voted to back 
another Cairncross recommendation, 
the creation of an Institute For Public 
Interest News, ‘modelled on the Arts 
Council’. The paper adopted by the 
NEC noted that were the Arts Council’s 
annual budget of £947m, deployed 
supporting news initiatives, it would 
transform the media, much as Lottery 
funding has done the arts.

New fund for public 
interest news

£250m lottery endowment, launched 
the fund as a response to the Cairncross 
Review. One of its findings was that 
already disadvantaged communities had 
suffered most from the decline of local 
journalism.

Projects that could be funded include: 
• support to build and test a specific idea
• prototype/deployment funding to 
understand the potential impact of 
proposed solutions

Dutch freelance fees will significantly 
increase as a result of a court victory. 
Photographer Ruud Rogier and writer 
Britt van Uem, supported by their 
union NVJ, brought the case against 
DPG Media. 

The freelances argued that the rates 
they were paid (€42 per photo and 
€0.13 per word).were not consistent 
with the Netherlands’ Authors Rights 
Law. Amsterdam’s District Court 
agreed, and ordered that rates should 
rise to €65 a photo and €0.21 a word.

The judgment will benefit around 
5,000 freelances who work for regional 
newspapers. They will also be entitled 
to claim back pay from January 2018. 
Amsterdam-based NUJ NEC member 
Tony Sheldon told the council that van 
Uem’s testimony in court had been 
particularly moving. “She sobbed that 
she would not work for a newspaper that 
thought paying journalists €15 an hour 
was fair.”

Mogens Blicher Bjerregård, 
president of the European Federation 

of Journalists said: “We applaud 
the courage and persistence of the 
photojournalists and the support 
of their union. This decision has 
importance beyond the Dutch 
borders. Professional photography 
is key for the quality and trust of the 
press, but without fair remuneration 
photojournalists cannot survive.”

The rates set by the court represent 
an absolute minimum rather than a 
reasonable advisory rate for the entire 
market, but there has definitely been a 
breakthrough in the market for regional 
and local titles in particular.

Rates rise in the lowlands



Six years without a subs increase has 
left the NUJ dangerously vulnerable, 
warns a paper adopted by the 
National Executive. The NEC set a 
balanced budget at its November 
meeting, but called on branches to 
support a motion to April 2020’s 
Delegate Meeting that would increase 
subscriptions in two stages.

“Most of the NUJ’s running costs 
are met by members’ subscriptions,” 
says Honorary General Treasurer John 
Barsby. “We have reduced staff from 
a peak of about 55, to 33 today and 
significantly increased the income we 
receive by commercially letting unused 
parts of Headland House. Without a rise 
in subs, however, the prospect of a forced 
merger will become very real.

“Our sister union Bectu disappeared 
into a larger union a couple of years ago,” 
he says. 

“I have spent 50 years fighting for the 
NUJ, and I won’t stand by now and watch 
that fate befall our union.”

Subscriptions last rose in 2014 and 
today the union’s annual income is 
£4.73million. A paper adopted by the 
NEC notes that had rates kept pace 
with inflation over the past decade, 

the NUJ’s annual income would today 
be £6.7million. Static rates have been 
exacerbated by a decline in paying 
membership of 21.8 % over the last ten 
years from 28,170 to 22,027.

 A further financial challenge comes 
from the union’s historic pension 
scheme commitments, and a change 
in approach from the UK Pension 
Regulator. These are expected to result 
in the annual cost of this rising from 
£210,000 to £360,000 next year.

The increase for which the NEC 
will argue would increase rates to the 
following monthly rates in 2020: Grade 1 
£17 (€20.50), Grade 2 £20.50 (€26.50), 
and Grade 3 £29 (€35.60) and a further 
increase in 2021 to Grade 1 £18.70 
(€22.50), Grade 2 £22.50 (€31.90), and 
Grade 3 £32 (€30.20.) 

Members earning less than £14,500 
(€16,000) per annum would pay £12 
(€12.60) a month in 2020. Members 
earning less than £16,000 (€17,500) per 
annum would pay £13 (€13.80) a month.

Speaking in support of the subs 
rise, the chair of the union’s finance 
committee, Professor Chris Frost 
praised all that the NUJ had achieved in 
recent years. “Despite uncomfortable 
belt-tightening, this has been a 
period of real achievement for the 
us. We have achieved recognition 
in major, established publishers 
such as SpringerNature, as well as 
digital employers  like Vice. We have 
consistently taken up the equal pay 
fight, and with some outstanding 
successes. And as well as defending 
scores of individual freelances, we 
have successfully spearheaded 
statutory change in Ireland so that 
the organisation of atypical workers is 
lawful.”

Frost went on to say that he could not 
imagine a union whose focus was not 

Informed    03

Raise subs to save 
the union from going The owner of The Scotsman and 

The Yorkshire Post should be 
willing to invest in journalism 
rather than pursuing aggressive 
cost cutting, says the NUJ. 

Commenting on reports that 
Newsquest is the lead bidder for the 
company,  general secretary Michelle 
Stanistreet said: “In Newsquest 
takeovers, our members have 
typically suffered heavy job losses and 
their pay and conditions have been 
affected, so we have understandable 
concerns about the future owner of 
JPI Media”.

“That is why we are calling on all 
interested bidders as a minimum to 
declare a moratorium of at least two 
years on compulsory jobs losses, 
the honouring of all existing terms 
and conditions and maintenance 
of effective collective bargaining 
arrangements.” 

Stanistreet offered to sit down and 
talk to any new owner about their 
plans to stabilise and grow the papers 
for the benefit of their communities.

JPI bid risk

journalism making a priority of such 
work.

Since the last Delegate Meeting 
recruitment has been a priority for 
the NUJ. More than 2,500 journalists 
have joined during that period as well 
as around 400 students. New chapels 
have been a recruitment priority, as 
have freelances who were the focus of a 
recruitment film shared on social media.

The numbers leaving the union have 
also fallen – however the monthly 
lapsing rate is 18% lower than it was 
four years ago.



04   Informed

Michelle’s
Message

Whatever the outcome of Samira 
Ahmed’s NUJ-backed equal pay claim, 
the BBC is the loser. 

Every day of the hearing Samira met 
a-crowd of supporters beside the flower 
stall at Holborn tube. Come 9.15 we’d set 
off to Victory House, the Central London 
Employment Tribunal. There, camera 
crews and photographers documented 
the start of another day in the battle for 
equal pay for work of equal value.

Among those accompanying Samira 
were journalists, presenters, actors, 
friends and admirers from across 
the arts, Women’s Equality Party 
supporters, the Fawcett Society, trade 
unionists and of course NUJ members.

It was a boost for the day ahead and 
reaffirmed what became apparent from 
the accompanying press and social 
media splash: Samira was not alone. 
Support was widespread. 

Of course – like most cases before the 
Employment Tribunal – it signalled a 
relationship gone badly wrong. Taking 
your employer to court is not a step 
taken lightly. In this instance, the 

preceding couple of years were spent 
trying to find a solution. Resolution 
would have allowed Samira to focus 
on her work, confident of no longer 
being paid less than male counterparts. 
Avoiding a public battle was our aim. 

Sadly the BBC felt differently. Equal 
pay complaints over Samira’s work on 
Radio 3’s Night Waves and on Radio 4’s 
Front Row were resolved and pay rises 
and back pay agreed. Not so, her role on 
Newswatch. The case centred on two 
BBC programmes that reflect viewers’ 
opinions  – Newswatch, aired on the 
News Channel and repeated on BBC One, 
presented by Samira. BBC One’s Points 
of View was presented by Jeremy Vine 
until last year when it was reformatted.  
Fifteen-minute slots that have much in 
common, except the presenters’ pay: 
£440 - £465 for Samira since 2012; up to 
£3,000 per episode for her male opposite 
number until his fee was cut to £1,300 at 
the beginning of 2018. 

For the BBC this became a battle over 
its internal divisional silos of ‘News’ and 
‘Entertainment’. For the NUJ, it was a 
case of  straightforwardly comparable 
slots, fronted by experienced presenters.

As a witness, I had expected to be at 
the hearing for a couple of day to be 
cross-examined and be on hand for 
Samira during her evidence.

Day one came, however, and the scale 
of the BBC team shocked me. They filled 
rows on the respondent’s side of the 
room like disgruntled wedding guests, 
dismayed that the couple had not 
sundered before the nuptial ceremony. 

The right response was obvious. I 
cleared my diary and remained at in the 
tribunal until the end.

The resources deployed by the 
BBC made me wince. They had two 
barristers, one a QC, backed up by a 

row of instructed external solicitors. 
There were BBC lawyers, executives and 
witnesses to boot. It dwarfed anything 
that a trades union could muster.

On the NUJ’s side was our fabulous 
duo of barrister Claire Darwin, of Matrix 
Chambers, and Thompson’s Equal pay 
lead Caroline Underhill. Add in Samira, 
myself and the NUJ’s legal and equality 
officer Natasha Morris and that was the 
sum-total of Team Ahmed – from a legal 
perspective that is. All the goodwill and 
positive vibes in the room radiated from 
the Claimant’s side. The atmosphere 
in the Claimant’s Waiting Room – 
potentially fine material for a TV sitcom – 
exuded solidarity and humour sustained 
by caffeine hits. 

Legal processes are necessarily robust 
and combative. Both sides want to win, 
and their teams are paid to do what’s 
necessary. The BBC’s strategy, however, 
was bizarre, at best. 

It ceaselessly minimised Samira’s 
contributions as well as her skills and 
experience. Jeremy Vine was lionised. 
One BBC executive told the tribunal he 
had never heard of Samira. To this, a 
panel member asked: “Haven’t you seen 
Channel 4 news? Watched Newswatch? 
Have you listened to Front Row?” 

The same witness later conceded that 
much of his witness statement, detailing 
Jeremy Vine’s experience and skills, was 
cut and pasted from Vine’s Wikipedia 
page. Our barrister was quick to ask – 
“would that not constitute a breach of 
the BBC’s own editorial guidelines”? 

Again and again, they tried to belittle 
Samira, undermine Newswatch and 
dismiss the News Channel as “niche”.  
Somehow Newswatch running on BBC 
One didn’t count. People switch off 
when it comes on, claimed the BBC. As 
a result a BBC executive was re-called to 

Pay-inequality defence 
damages the BBC

Samir Ahmed’s 
tribunal spotlighted 
managers who 
have lost the plot, 
says Michelle 
Stanistreet



Informed    05

admit that such “programme junctions” 
affect all programmes, including Points 
of View. A farcical explanation of why 
this was the fault of schedule changes 
not linked to Jeremy Vine followed. One 
headline summed it up the approach – 
“BBC trash talks its own outputs”. 

The corporation was content to 
denigrate its own content and people 
if that was required to persuade the 
panel that Jeremy Vine was worth more 
than six times the fee paid to Samira. 
The apogee of this tactic came when, 
in summation, the BBC’s QC likened 
Samira’s role to playing piano for a 
children’s ballet class, whilst Vine’s was 
more akin to a concert pianist. They 
might be playing the same tune but their 
performances were incomparable. 

Sitting listening to this guff, it was easy 
to blame the legal team for their low-rent 
approach. But of course they are merely 
its personification. These were the BBC’s 
decisions and the BBC is responsible 
for their consequences. And these are 
serious. Burning so much money on a 
case while losing the moral high ground 
is a bad look. It is doubly foolhardy when 
its decision to means test free licences 
to the over-75s is causing such damage. 
Failing to consider or care about the 
internal consequences of this case is 
crass. In short, the BBC’s top brass have 
lost the plot. 

An expected announcement of 
further massive cuts – in “BBC speak” 
restructuring leading to £40million 
of savings – was due around now. The 
election means that it is postponed until 
2020.  Our public service broadcaster 
is in a fragile, vulnerable position at 
a critical time in its history. It needs 
champions and support if it is to sustain 
its purpose and values. It cannot afford to 
engage in acts of self-harm by defending 
the indefensible. Now the hearing is over, 
this should be a sobering moment of 
reflection. Whatever the outcome of the 
tribunal, the BBC should work with the 
NUJ to resolve all outstanding cases on 
equal pay and ensure that pay inequity is 
part of the BBC’s past and not its future.

Confessional 
journalism
Father Brian D’Arcy is 
multiply distinguished. 
Life membership of 
the NUJ; first priest 
to join our union (his 
Sunday World weekly 
column has run since 
1976); and officiant 
at the weddings of 
the children of Terry 
Wogan – who, despite 
his atheism, Fr Brian 
insists will have been 
welcomed at the pearly 
gates. The 74-year-old’s 
greatest claim to fame, 
however, is surely that 
he was the inspiration 
for “Father Trendy”, 
Dermot Morgan’s 
forerunner of Father 
Ted. D’Arcy has also 
penned many books. 
His latest, A Different 
Journey is published 
by Sliabh Ban 
Productions. Here’s 
wishing the Passionate 
Priest many more 
travels to come.

White man’s burden 
NUJ activists’ dedication 

is legendary. Few match 
that of erstwhile NEC 
member Barry White, 
however. Recent removal 
from Walthamstow, 
London, to Settle, North 
Yorkshire, necessitates 
an 85-mile round trip 
to attend Leeds branch 
– but his enthusiasm 
is undimmed. Surely, 
though, establishing 
his own branch in the 
Dales would save White 
countless railway miles? 
Unless, of course the 
prospect of introducing 
his every contribution at 
delegate meetings with 
the injunction “Settle” 
is simply too awful to 
contemplate?

Donating seaman
To Bread & Roses at 
The Chapel, where our 
movement’s glitterati 
gathered to toast TUC 
general secretary 
Frances O’Grady’s 
60th. The 80s disco 
paused momentarily 
for O’Grady’s daughter 
to recount her 
delighted realisation 
that her mother was 
not only the superhero 
of childish imagination, 

but also a real life 
crusader for justice. 
The prize for most 
imaginative general 
secretary, incidentally, 
goes to Mark Dickinson 
of seafarers’ union 
Nautilus. He arrived 
bearing a surprise 
birthday cake in the 
shape of a container 
ship. Perhaps plans for 
a General Council “bake 
off” should be tabled? 

Old news
NUJ life membership 
is not lightly bestowed. 
Indeed, Tony Mulvey 
(below) of the Clare 
Champion had reason 
to fear having been 
overlooked after six 
decades paying his subs. 
A polite enquiry 

revealed that early 
records of his 
membership were 
missing. “No problem” 
replied Mulvey who 
worked at the Champion 
from 1959 until 2018.  
He brought his 1961 
membership card with 
him to the ceremony.  
And to buttress his 
pedigree, he also brought 
along his late father’s 
1945 NUJ membership 
card. Like Tony, father 
George also worked at 
the Champion – as editor 
until his death in 1958. 

DiaryPay-inequality defence 
damages the BBC



Spotlight

06   Informed

Each September, Porthcawl is alive 
with white jumpsuits, improbable 
sideburns and gyroscopic hips as 
40,000 Elvis impersonators descend 
on the Welsh resort. “Arrests are very 
rare, the whole event is like a huge Elvis 
party,” says Peter Phillips organiser of 
the 20-year-old annual event. Even Cliff 
Richard fans enjoy a warm welcome, he 
adds.

For the past three years, however, as the 
“Elvises” have encouraged the jailhouse 
to rock, South Wales Police (SWP) officers 
have discreetly filmed revellers and 
utilised facial-recognition software to sift 
the resulting feed for ‘undesirables’.

And while combing the tribute acts for 
terrorists probably risks no more than 
ridicule, the potential threat to journalism 
of the unregulated use of such technology 
is all too real.

“As soon as it became possible to use 
phone data to identify individuals, police 

Facial recognition systems 
compromise our sources

Unregulated police 
technology is a 
risk to journalism. 
Tim Dawson visits 
Heartbreak Hotel to 
find out why

forces started using them to search for 
journalists’ sources,” says NUJ general 
secretary Michelle Stanistreet. “The cases 
of Mark Bulstrode, Tom Newton-Dunn 
and Sally Murrer are but a few of many 
instances. Today, facial recognition is 
almost entirely without legal regulation. 
I would be amazed if journalists have not 
already been targeted.”

Stanistreet is not alone in raising 
concerns. 

Paul Wiles, the government’s 
Biometrics Commissioner says: “We 
desperately need fresh legislation that 
regulates use of these second-generation 
biometric identification, and those rules 
need to enshrine journalistic rights to 
protect sources.”

His counterpart the Surveillance 
Camera Commissioner Tony Palmer is 
similarly worried. “The first court case 
[relating to the use of facial recognition by 
the SWP] is now subject to appeal. It will 
ask is whether there is a legal framework 
to use that technology in the first place. 
The court has said that it could be decided 
on a case-by-case basis, but the common 
law can be quite fluid.”

Whatever the outcome of the current 
election, the issue may struggle to 
gain traction. Against this backdrop, a 
multi-party campaign calls on UK police 
forces and private security companies 
to immediately stop using live facial 
recognition for public surveillance. 
Supported by MPs (at the time of writing) 
David Davis, Diane Abbot, Jo Swinson 
and Caroline Lucas, it is also endorsed 
by numerous civil liberties groups, 
academics and lawyers.

The clamour for regulation has been 
joined by the Information Commissioner, 
Elizabeth Denham. “The absence of a 
statutory code that speaks to the specific 
challenges posed by LFR will increase the 



Informed    07

 

M
ichael Bryan / A

lam
y Stock Photo

LDR progress 
The NUJ’s Local 
Democracy Reporters 
Chapel is sufficiently 
organised that 
recognition should now 
be a formality. Joint 
FoCs Neil McGrory and 
David Spereall report 
that the NUJ now has 
LDR members all over 
the country and that 
a formal request for 
recognition has been 
submitted. The NEC 
recorded its thanks for 
their collective efforts in 
spearheading this work.

Press cards for
community 
journalists 
The National Executive 
will take a motion to 
April’s Delegate Meeting 
that, if passed would 
enable the creation of 
new Community Press 
cards for Associate 
Members of the NUJ who 
report for community 
publications. The 
proposal has been 
welcomed by the board 
of Cardiff University’s 
Centre For Community 
Journalism. The initiative 

is one response to a 
motion adopted at the 
2018 DM that called for 
closer working between 
the union, community 
journalists and their 
representatives.  The 
paper adopted by the 
NEC stipulates that 
the design of any new 
cards should be clearly 
distinct from the design 
of the United Kingdom 
Press Card Authority 
press card to which 
only professional 
newsgatherers are 
entitled.

likelihood of legal failures and undermine 
public confidence in its use,” she has 
written. “[My] key recommendation is [for 
the] government to introduce a statutory 
and binding code of practice on the 
deployment of live facial recognition.”

Notwithstanding these concerns, SWP’s 
“facial recognition vans” have become a 
familiar sight at sporting events, concerts 
and demonstrations in Cardiff. And 
the Welsh experience is not unusual. 
In Leicestershire similar kit was used 
to check fans at a heavy metal festival 
against a Europol database. Meanwhile 
the Metropolitan police surveilled the 
crowds on Remembrance Sunday to try to 
weed out stalkers and people with mental 
health issues.

In London the private landlords of the 
development behind King’s Cross station 
were given access to the Met Police facial 
recognition database to scan shoppers’ 
faces. This scheme was abandoned after a 
public outcry.

Similar technology is also thought to 
be in use in the Irish Republic. The Garda 
Síochána’s Modernisation and Renewal 
Programme 2016-2021 specifically 
committed to its use.

SWP makes a robust defence of the use 
of automated facial recognition, both in 
public and it court. Chief Inspector Jason 
Herbert, Operations Manager for Bridgend 
says: “Facial recognition software helps 
detect risk more efficiently than standard 
CCTV.  Officers on the ground can also 
identify early opportunities to prevent 
crime and reduce anti-social behaviour. 
We are very aware of concerns about 
privacy and we have built checks and 
balances into our methodology to 
reassure the public.”

SWP says that it is searching for 
individuals on a “watch list” drawn 
up specifically for each event. At the 
2017 Elvisfest, for example, there were 
472 names on the list. All were either 
“suspected of crimes in South Wales, or 
had outstanding arrest warrants”, says 
Deputy Chief Constable Richard Lewis. 

The compiling and sign off for this list 
is made wherever possible by the most 
senior officer on the ground at the event 

(in police jargon, the Silver Commander). 
According to SWP’s own operational 
manual, however, there is no systematic 
process for review or inspection of that list 
by more senior officers, or anyone else.

The NUJ will campaign for proper 
regulation, including safeguards 
for journalism, of facial recognition 
technology (as well as other second-
generation biometrics such as voice and 
iris recognition). As soon as a new NUJ all-
party Parliamentary Group has convened, 
this will be on its agenda. Members can 
raise the absence of regulation with 
candidates in the general election.

In the meantime, however, an academic 
evaluation of SWP’s experience with 
facial recognition provides some pointers 
for journalists who wish to avoid their 
encounters being the subject of CCTV 
scrutiny and facial recognition.

The researchers found that the system 
used by British police forces, NeoFace, 
manufactured by NEC, had some clear 
shortcomings. Low light forces the 
camera’s sensors to use higher ISO 
settings (increasing their sensitivity), and 
produces images too grainy for effective 
analysis. Hats with brims, scarves and 
sunglasses also reduced the system’s 
capacity for recognition.

The efficaciousness of self-adhesive side 
burns, quiff wigs and rhinestone belts as 
disguise were not specifically considered 
by the academics. It is worth noting, 
however, that in  2019 SWP deployed 
two facial recognition vans for both days 
of the Porthcawl Elvisfest, and managed 
to identify not one person from their 
watch lists, nor did they make any arrests. 
Perhaps had the constables concentrated 
on the music instead of their surveillance 
screens they could have enjoyed 
themselves rather more and avoided the 
very trap warned of by the King himself – 
suspicious minds.



08   Informed

Spotlight

Whichever way it plays out now, Brexit 
has changed the practice of political 
journalism.

The story has taken over the 
lives of Westminster and Brussels 
correspondents for three and a half 
years, generating division and personal 
attacks. Lobby conventions are called into 
question, and tensions are growing, now 
that a journalist is prime minister.

The relentless demands of covering this 
story are almost unprecedented. “People 
have had to shift honeymoons, move 
wedding dates, and change their family 
holidays,” says Paul Waugh, political 
editor of HuffPost UK.

Joe Barnes, new Brussels correspondent 
for the Express, talks of “13-14 
hour days”, while Amber de Botton, 
Westminster news editor for ITV News, 
says her husband “jokes that he is a Brexit 
widower”.  Nigel Morris, political editor 
of the i paper, says: “Brexit is the prism 

A simple choice 
that reset news

Brexit has changed 
political journalism 
beyond recognition. 
Ian Burrell gauges 
feelings on the front 
line

through which almost every political story 
is viewed. I went several months without 
writing a single story that did not have a 
Brexit implication or angle of one kind or 
another.”

Yet, for all the journalistic resources 
thrown at Brexit, there are complaints 
that the news industry has left the public 
under-served and ill-informed.

Disquiet over the new government’s 
off-record briefing strategy surfaced in 
October, when a 700-word texted screed, 
believed to be from Boris Johnson’s media 
chief Dominic Cummings, was published 
by The Spectator’s political editor James 
Forsyth with attribution to “a contact in 
Number 10”. The protocol of anonymous 
briefing was being misused to make public 
threats that could easily be disowned, said 
some.

In a scathing critique published 
soon afterwards by Open Democracy, 
veteran political journalist Peter Oborne 
denounced a swathe of his peers as 
“stenographers” for swallowing “dodgy 
stories and commentary” from Number 
Ten. “

With the prime minister’s evident 
encouragement these Downing 
Street sources have been spreading 
lies, misrepresentations, smears and 
falsehoods around Fleet Street and across 
the major TV channels. “Political editors 
lap it all up,” Oborne claimed.

A storm erupted. “A wall of hostility from 
most of the lobby greeted the article – but 
also supportive messages from journalists 
outside the charmed Cummings inner 
circle,” Oborne says. “One told me that the 
situation was ‘even worse than you say’.” 

Among Oborne’s targets was ITV 
News political editor Robert Peston. He 
retorted that to have not published a 
complained-of comment by an unnamed 
Downing Street official “would have been 
to treat British people with contempt” by 
assuming their lack of intelligence. 

Yet Peston conceded that “conventions 
that govern political reporting in the UK…
may arguably be unfit for purpose”. In 
September, he also argued in a BBC radio 
documentary that the front pages of 

M
att

 K
en

yo
n



Informed    09

British newspapers had been given over to 
propaganda.

Professor Chris Frost, chair of the NUJ’s 
ethics council, believes the national press 
has been pushed by social media into 
polemic Brexit coverage. Repetitional 
damage will follow, he says. “It’s going to 
be immeasurably more difficult to regain 
trust because people have become used 
to polemic newspapers. Whatever side of 
the Brexit debate you take, bitterness will 
continue.”

At a seminar on Brexit coverage, Will 
Moy, chief executive of the fact-checking 
organisation Full Fact, gave the UK media 
a grade of ‘F’ for its efforts. Financially-
challenged newsrooms, he argues, 
have struggled with an immeasurably 
complicated subject. “The expertise 
this story requires is vast; constitutional 
law, parliamentary procedure, trade 
negotiations, and foreign relations. 
Nobody is expert in it all,” he says. 
“Explaining Brexit has been an amazingly 
difficult ask.”

Seasoned political journalists concede 
that lessons have been hard learned. 
Gary Gibbon, political editor of Channel 
4 News, says deep understanding of 
the “trade issue” at the heart of Brexit 
requires a specialist background. “[UK 
media] relied too much on generalists 
reporting intricate and unfamiliar policy 
terrain.” Brexit’s “greatest lesson” was 
that broadcasters were wrong to apply 
the equal airtime principles used in 
UK politics, he says. “The referendum 
exposed the danger of prioritising 
‘balance’ in terms of soundbite duration 
and forgetting the need to subject all 
arguments to equal levels of rigour.  If 
an argument collapses under pressure, 
that is the fault of the argument not the 
interviewer.” 

Covering Ireland has also challenged the 
UK media as much as it has Brexiteers. 
Daily Mirror associate editor Kevin 
Maguire admitted to the BBC that the 
significance of Brexit for Ireland was 
“drowned out because of the focus on 
money and immigration”. RTÉ Europe 
editor Tony Connelly and Belfast website 

A journalist in no10  
In covering the Prime Minister’s 
attempts at Brexit, political 
journalists know they are dealing 
with a former colleague who, as 
a reporter in Brussels, thought 
nothing of concocting stories on EU 
“plans” for a ban on prawn cocktail 
crisps or a “banana police force” to 
regulate bendy fruit. 

Because he has spent his career 
among the media he is more vulnerable 
to revelations of scandal, such as 
recent allegations in The Sunday Times 

that he groped journalist Charlotte 
Edwardes at a lunch at The Spectator, 
where he was editor. Yet Boris Johnson 
is at his ease among journalists in a way 
his predecessor Theresa May was not. 

Unlike her, he has an “eye for a  
story” and has been “on the front 
foot” in relations with the media since 
entering Downing Street with the 
intention of calling a swift election, 
lobby reporters say. 

And, unlike Mrs May, he also 
has unequivocal backing from the 
Conservatives’ house journal, the Daily 
Telegraph where he used to work.

The Detail have diligently covered the 
implications of Brexit for communities 
north and south of the Irish border: the 
Sun told Taoiseach Leo Varadkar to “Shut 
Your Gob and Grow Up”.

But Brexit has given the UK media, and 
its audiences, a better understanding 
of Brussels. On The Express, Barnes 
says, he is known as the “Remainer-in-
Chief” for his reporting on the EU. “I have 
deliberately taken a neutral approach 
to the Brexit saga because my role is to 
inform readers about what is happening 
inside the European Commission and the 
European Parliament.”

Westminster reporters also have an 
improved grasp of the machinations 
of their own beats. “The collective 
knowledge of [parliamentary procedures 
bible] Erskine May has improved 
immeasurably,” says de Botton.

HuffPost UK’s Waugh thinks 
this process has enhanced faith in 
parliamentary democracy. He also 
believes the UK media has done a good job 
for people interested in Brexit. “There has 
been a plethora of excellent coverage – if 
you want to know about it, it’s there.”

His daily newsletter, The Waugh 
Zone, analyses Brexit developments. 
He believes that its format has come 
into its own in coverage of the story. 
“Political newsletters, like podcasts and 

expert Twitter threads, have become an 
accessible way for the public to get the 
story behind the story.”

The BBC’s podcast Brexitcast, since 
turned into a BBC One show, has been a 
huge success, adding to the workloads 
of presenters Laura Kuenssberg and 
Katya Adler. Katy Searle, head of BBC 
Westminster, says the show works 
“because you hear personalities in an 
unfamiliar way, and their language is 
easier to consume”.

At ITV News, de Botton highlights the 
difficulty in covering a story with “a lot of 
repetition”. To keep audiences engaged 
“we use a lot of quick interactions, 
doorsteps, quirky moments, even 
humour, to keep the story moving”, she 
says. 

But for Suzanne Franks, professor of 
journalism at City University in London, 
the UK media’s Brexit output has been 
“breathless” and resonant of sports 
reporting. “There hasn’t been enough 
thoughtful, standing-back coverage,” she 
complains.

Even so, the immensity of Brexit 
amounts to “a golden era for political 
journalism,” she says. “These are stories 
that reach into the psyche and resonate. 
I wonder if we will ever go back to an 
era where politics is considered boring 
again?”



10   Informed

80 years after workers won the right to 
holiday pay, how much better it would 
be if media companies accepted their 
responsibilities and gave those who 
diligently apply their talents the paid 
rest they deserve.”

Almost nine in 10 of the NUJ’s 
freelance members are not given 
holiday pay, a union survey has revealed. 
However, many freelances and casuals 
are entitled to paid leave in law. In the UK, 
workers are entitled to paid holiday of 5.6 
weeks a year, equivalent to 28 days for 
someone on a five-day week. 

Many media workers are often labelled 
as “casual” or “self-employed”, but 
work in ways that gives them “worker” 
status. This can apply if: most of your 
work is for one organisation (but you 
could still be eligible if you work for 
multiple organisations); you work under 
contract – whether its written or not; you 
do workplace shifts, or someone else 
controls when and how you work.

The latest NUJ members’ survey shows 
that 88 per cent of freelance union 
members did not receive holiday pay. 

Thousands of media freelances are 
legally entitled to holiday pay they are 
not claiming. A new NUJ campaign 
aims to encourage more to exercise 
their rights.

The initiative was inspired by 
Scotsman casual David Walsh’s case. 
A tribunal awarded him £8,360 based 
on his right to holiday pay. He had asked 
for holiday pay on several occasions, 
but was refused on the grounds that 
he was self-employed. The company 
relied on its standard freelance contract, 
which states that a freelance worker 
is self-employed and an independent 
contractor. This did not accurately reflect 
the nature of the working relationship, 
ruled the tribunal.

National Freelance organiser Pamela 
Morton said: “The proportion of 
freelances in our industry is greater than 
at any time, and many are denied holiday 
pay to which they are legally entitled. In 
court, the NUJ has secured holiday pay 
for numerous casuals and other regular 
freelances. We will continue to pursue 
such cases when they arise. More than 

Give freelances the 
bucket and spade

Radical black politics needs to find 
its own voice, Professor Kehinde 
Andrews told his audience at the 
annual Claudia Jones lecture. 
He reminded an intent crowd at 
London’s Hallam Centre of Jones’ 
words: “people without a voice are 
like lambs to the slaughter”.

“Radical and liberal politics diverge 
in their analysis of issues like Grenfell”, 
said Andrews. “Liberals see solvable 
problems, radicals the product of a 
system that has racism in its DNA.”

He recalled  Jones’ focus on the 
exploitation of black women. “She 
was ahead of her time identifying 
intersectionality.

“Fifty years ago we were on the 
precipice of a revolution. [Since then]
we have all been deluded into thinking 
there is no alternative while some have 
been incorporated in to the system,” 
said the professor.

The coming election did not leave the 
Birmingham City University academic 
feeling optimistic. “Racial inequality 
is embedded in Britain,” he said. “This 
election is about how you share the 
spoils of empire. We are going to see 
[in this election] from Labour, a really 
quite racist, anti-immigration stance. 
Labour has always had a racist, anti-
immigration stance.”

He also criticised British socialist 
shibboleths. “The NHS is a properly 
colonial institution. It was born out of 
colonialism and it is deeply racist in 
how it functions.”

And while promoting a global 
view, Andrews saw little hope in the 
Caribbean. “Jamaica is a failed project 
sustained by diaspora remittances.”

Keep alive the memory of Jones’ 
actions as a radical activist, he urged.

Watch a video of the lecture here: 
https://tinyurl.com/tpqn98u

System’s 
racist DNA 

News  
Update



Informed    11

Journalists in Scotland are 
systematically denied equal access 
to information requests made 
under that country’s Freedom Of 
Information laws. A NUJ submission 
to Scotland’s government calls for an 
end to such discrimination.

Research by the Scottish Information 
Commissioner revealed the practice. It 
showed that requests for information 

to the Scottish Government lodged 
by journalists are subject to additional 
clearances to those made by members 
of the public. In 2015/16 the 
survey showed that journalists were 
significantly less likely to receive the 
information requested. In the following 
year, such requests took longer than 
others.

Scottish organiser John Toner said: 

“In seeking freedom of information 
requests journalists are acting on behalf 
of the pubic and should not be treated 
like second-class citizens”.

The Scottish submission comes at a 
time of mounting calls for the extension 
of FoI in England, both to enforce rights 
more robustly and to extend FoI’s scope 
to the contractors who deliver public 
services. A motion adopted by London 
Freelance Branch will bring this issue 
to the 2020 Delegate Meeting. It was 
proposed by member Michelle Edwards, 
whose doggedness on the FoI battlefield 
shows just how vital are these rights.

End information descrimination 
against Scotlands’ journalists

I write a column in the Waltham Forest 
Echo about the redevelopment of the 
estate where I live, writes Michelle 
Edwards (pictured). As a result, I put 
in a lot of Freedom of Information (FoI) 
requests to the council.

Here is just one example of why these 
are so important. In 2016, the High 
Court ruled that Southwark Council had 
overcharged residents for their water bills 
in an arrangement it had with Thames 
Water. Southwark was ordered to repay 
41,000 tenants an average of more 
than £400 each. The ruling set a legal 
precedent that meant that other local 
authorities and housing associations 
using similar arrangements with Thames 
Water might need to make payouts 
as well. These other councils include 
Waltham Forest.

After a two-day search of Waltham 
Forest Council’s committee meetings 
for the last four years, I found two entries 
referencing the Thames Water rebate. 
From these, it appeared that they had 
no intention of refunding residents. A 
spokesperson later confirmed to me that: 

“Waltham Forest Council considers that 
the water charges have been correctly 
applied as it collects these on behalf of 
the water providers and therefore is not a 
water reseller…the council has no plans to 
issue refunds in relation to this.”

The response came despite my 
finding, from an FoI request, that 
a “provision” of £4.9 million 
had been made for the 
possible refund of charges 
in the council’s 2017/18 
accounts.

From another FoI request, 
I discovered that the council 
had sought legal advice on the 
matter via the Local Government 
Association (LGA) to the tune of £1,697. 
In addition, advice from its in-house legal 
team cost £787. The council appears to 
be waiting for a brave resident and their 
lawyer to step forward.

It is just one of many instances where 
information that could make a real 
difference to people’s lives is accessible 
only because of FoI. But it is also clear that 
many public authorities do everything 

Bureaucratic attrition 
threatens FoI 

in their power to thwart our right to 
know. I have now escalated 23 cases 
for investigation to the Information 
Commissioner where Waltham Forest 
Council has refused to provide what I 
requested. 

The ICO has already issued three 
decision notices against the council for 
non-compliance with the 20 working 
days’ time limit. Another four have 
been accepted as either “eligible for 
further consideration” or “accepted for 
investigation”.

I have also done my best to keep up 
the pressure. That is why I took 

a motion to my branch calling 
for the NUJ to do more. I 
have also sought out ICO’s 
Information Commissioner 
Elizabeth Denham at public 

events to let her know that 
more work is required if 

enforcement is to be effective.
The FoI Act (2000) for which 

the NUJ had campaigned for years, gives 
reporters an amazing tool to help our 
readers understand the decisions made 
on their behalf. 

Unless journalists campaign for our 
rights to be properly enforced, however, 
we risk its usefulness being eroded 
through bureaucratic attrition. Now is the 
time to take a stand and say that is not 
acceptable.



Informed    12

Irish gather to defend journalism
In October on Achill Island, Co Mayo, 
a Fianna Fáil councillor forced a 
freelance video journalist to leave a 
meeting about the proposed opening 
of a centre that would provide 
asylum seekers with emergency 
accommodation. Some of the audience 
at that meeting chanted ‘Out, out’ at 
the camera operator.

It was a sharp reminder of need to 
defend free journalism on this island, 
warned Irish Secretary Séamus Dooley, 
opening the union’s biannual Irish 

delegate meeting in Dublin.
Around 100 attendees gathered at 

the Gresham Hotel to consider motions, 
participate in panel discussions 
and celebrate the award of 32 life 
membership certificates.

Delegates supported motions calling 
for the reversal of proposed cuts at RTÉ, 
the creation of a Lyra McKee charitable 
fund, and applauding Northern Ireland’s 
Lord Chief Justice for supporting 
journalistic freedom in the case brought 
by Trevor Birney and Barry McCaffrey.

News 
Update

General secretary Michelle Stanistreet 
called on journalists to remember the 
example of Lyra McKee. 

“If her death prompts us to do one 
thing, it should be to consider what 
circumstances are necessary for more 
like her to thrive. Journalism and the NUJ 
needs more Lyras,” Sranistreet told the 
delegates.

The conference thanked outgoing joint 
Cathaoirleachs Bernie Mullan and Gerry 
Carson and welcomed their successors, 
Siobhan Holliman and Dara Bradley.

Noose talk: Jim Aughney learns why reporters increasingly eschew neckware Suitable candidates: life members put on a polished performance

Storm of disapproval: Michelle Stanistreet condemns RTÉ’s proposed cuts Oral sextet:  Carol Coulter conducts an approving chorus

A
ll 

Ph
ot

os
: M

ax
w

el
l


