
WWW.NUJ.ORG.UK   |  APRIL-MAY 2022

The First Casualty
Putin’s war takes its toll on media

M A G A Z I N E  O F  T H E  N A T I O N A L  U N I O N  O F  J O U R N A L I S T S



02   |   theJournalist

 ”
As we were anticipating a return to 

some normality after the worst of 
the pandemic, something happens 
that should have been unimaginable 
in 2022 – war in Europe.

The scenes from Ukraine have been dreadful: 
families killed while fleeing the bombardment 

from Russia; civilian shelters and hospitals targeted; millions 
forced to leave their country; railway stations completely 
overwhelmed.

The fightback by Ukraine and the courage of its people 
has been astounding. There has been bravery from many 
journalists too – from those on the ground reporting the war 
to those Russian journalists who have taken a stand against the 
draconian crackdown on the media by the Russian government. 
In Putin’s Russia, the media has never enjoyed much freedom 
to report in a fair and balanced way, but now journalists face 15 
years in jail for calling a war a war. At one point even the BBC 
stopped reporting from Moscow because of fears over what 
they could actually say.

By contrast, Ukraine’s President Zelensky has played a very 
media savvy game alongside his great personal bravery and 
refusal of the US’s offer of a safe passage. He has zoomed his 
way into many parliaments and given many media interviews.

The war, among other things, has shown how crucial the 
media is in democracies. We should be very grateful for the 
freedoms we take for granted. 
 

Christine Buckley
Editor
@mschrisbuckley

Main feature
10   Media muzzled   

Kremlin control gets tighter

News
3  War puts media under fire 

Reporters and press freedom attacked

4  Plan to limit libel law 
Legal changes to hit oligarchs

5  Court victory over police order  
Chris Mullin’s sources protected 

 
Features
12  Bid to beat Russian news blackout 

Technology fighting the censors

13  Story behind the picture 
Aid for fleeing Ukrainian families  

14  Restart for refugee journalists 
Project helps them get work

Regulars
21 NUJ & Me 
22 Tech Download 
24 Obituaries
27 And finally...

Contents

Arts 
Page  
20

Editor
journalist@nuj.org.uk

Design
Surgerycreations.com
info@surgerycreations.com

Advertising
Square7media 
Tel: 020 3283 4055 
hello@square7media.co.uk
Print
Warners
www.warners.co.uk

Distribution
GB Mail
www.gb-mail.co.uk 

NUJ
72 Acton Street
London WC1X 9NB
info@nuj.org.uk
www.nuj.org.uk
Tel: 020 7843 3700

Manchester office
nujmanchester@nuj.org.uk

Glasgow office
nujscotland@nuj.org.uk

Dublin office
info@nuj.ie

ISSN: 0022-5541

“   

Cover picture 
Dmitri Lovetsky/AP/
Shutterstock

Ray  
Snoddy  
Page 09



theJournalist   |   03

news

JOURNALISTS and media 
freedom have come under 
attack following the Russian 
invasion of Ukraine.

Some journalists have 
been killed during the 
reporting of the war and the 
Russian media, which was 
already restricted by tight 
state controls, was hit by a 
harsh new law which 
threatens journalists with 15 
years in jail if they deviate 
from the Kremlin’s version of 
events in Ukraine.

A number of Russian 
journalists have resigned 
from their jobs because they 
can’t in conscience follow the 
Kremlin’s line that the war is 
a ‘special military operation’ 

to protect Russian-speaking 
enclaves in eastern Ukraine. 
One editor at Channel 1 in 
Russia – Marina Ovsyannikova 
- mounted a brave live protest 
during the evening news 
holding up a handwritten 
card telling viewers not to 
believe the government’s 
propaganda and that they 
were being lied to.

There has also been 
widespread praise for the on 
the ground reporting from 
broadcasters including the 
BBC’s chief international 
correspondent Lyse Doucet 
and Clive Myrie who 
presented the 10 o’clock news 
live from Kyiv.

As The Journalist went to 

press, eight journalists have 
been reported killed in 
Ukraine – five in the line of 
duty, two while not working 
and one while working.

Sky’s special correspondent 
Alex Crawford and the BBC’s 
Jeremy Bowen have come 
under Russian gun and 
artillery fire despite wearing 
flak jackets bearing the word 

Press which usually afford 
protection to the media. 

The International 
Federation of Journalists (IFJ) 
and the National Union of 
Journalists in Ukraine have 
stepped up efforts to protect 
journalists covering the war 
and those fleeing from the 
invasion. The IFJ and its 
affiliates including the NUJ 

provide safety advise and 
guides to what employers 
should be doing to protect 
journalists in war zones. 
There is also support 
available for desk-based 
journalists who may be 
harmed psychologically 
because of dealing with 
distressing images and news.

There has also been a jump 
in demand for news. In the 
first three weeks of the war, 
the BBC’s Ukraine live page 
recorded nearly 400 million 
views. The Times said it 
gained an average of 1,000 
new digital subscribers a day 
during the first two weeks of 
the invasion.
Analysis, pages 9-13

Media under fire amid Ukraine invasion

ACCORDING to the National Union of 
Journalists in Ukraine (NUJU), these 
media workers have been killed in 
the Ukrainian invasion:

Yevhenii Sakun, a photojournalist 
for the Ukrainian TV channel Live 
who was killed by a strike on the 
Kyiv TV tower on March 1st.

Brent Renaud, who worked for the 
New York Times, was shot dead at a 

checkpoint in Irpin. He had been 
filming evacuating refugees.

Pierre ‘Zak’ Zakrzewski, an Irish 
photojournalist for Fox News and 
Oleksandra Kuvshynova, a Ukrainian 
freelance working with Fox, were 
killed on March 14th when their 
vehicle came under fire in Horenka.

Oksana Baulina, a Russian 
journalist for the independent 

website The Insider, was killed in 
Kyiv on March 23rd by Russian 
shells. She had been filming a 
shopping centre hit by a rocket.

Journalists reported killed outside 
the line of duty are:

Dilerbek Shakirov, a freelance for 
the newspaper Around You, who 
was shot with an automatic weapon 
on February 26th in Zelenivka. The 
Prosecutor General of Ukraine said 
that he had been a member of the 
‘House of Hope’ charity.

The NUJU reported that Viktor 
Dedov, a camera operator with 
Sigma, had been killed on March 
11th when his apartment in 
Mariupol was shelled. 

A journalist killed while serving in 
the military is Viktor Dudar, the 
defence correspondent for the 
Lviv-based newspaper Expres and a 
volunteer paratrooper. He was shot 
by Russian soldiers while fighting in 
Mykolaiv. His death was announced 
on March 7th.

The journalists killed

THE INTERNATIONAL 
Federation of Journalists  
and the European Federation 
of Journalists have set up  
a special safety fund for 
Ukraine.
 You can donate to it here: 
https://donorbox.org/
donation-to-the-ifj-safety-
fund-for-journalists-in-
ukraine. All donations go 
directly towards providing 
emergency assistance. 

Michelle Stanistreet, NUJ 
general secretary, has written 
to NUJ members asking them 
to support the fund.

If you want to help the 
Ukrainian people, there are  
a number of ways. Useful 
organisations include The 
British-Ukrainian Aid charity: 
british-ukrainianaid.org; The 
Red Cross, UNHCR and the 
Disasters Emergency 
Committee. 

At a local level you can  
find many community groups 
and charity shops which are 
collecting clothing, blankets, 
toys and other items for 
Ukrainian people who have 
fled the war to neighbouring 
countries.

Help Ukrainian media and refugees RT loses its UK  
broadcast licence

Ofcom has revoked RT’s UK broadcast  
licence. However, the Russian state-funded 
channel, which used to be known as Russia 

Today, is continuing coverage online. The 
telecoms regulator said the channel’s licensee, 

ANO TV Novosti, was not “fit and proper 
to hold a UK broadcast licence”. Ofcom is 

mounting 29 investigations into RT since 
the war started. RT’s formation was part of 
a public relations drive in 2005 to improve 

Russia’s image abroad. It was shaped by 
former media minister Mikhail Lesin  

and Aleksei Gromov, press  
spokesperson for Putin.

BBC

 



04   |   theJournalist

news

THE NUJ has welcomed government plans to limit the ability of 
wealthy people and businesses to intimidate journalists using 
strategic lawsuit against public participation (SLAPP) actions.

The proposals include strengthening the public interest 
defence in the Defamation Act 2013, capping the costs that 
claimants can recover and bringing in a requirement for 
claimants to prove ‘actual malice’ in libel cases.

Courts could also gain the ability to throw out SLAPP cases 
earlier in proceedings and use civil restraint orders to stop 
people from bringing repeated cases.

The announcement came shortly after two investigative 
journalists, sued by Russian oligarchs, warned MPs on the 
Foreign Affairs Committee that the legal actions were having a 
‘chilling effect’ on reporting.

Catherine Belton and Harper Collins, the publisher of her 
book Putin’s People, recently settled five claims that cost the 
publisher £1.5 million, including one from now-sanctioned 
Russian oligarch Roman Abramovich.

After a High Court judge ruled that nine statements about 
Abramovich in the book were defamatory but threw out one  
of his claims, the oligarch agreed that most of the main claims 
he had attacked in the book could remain as long as some of 
the language was softened and more was added to his 
previous denials.

Belton, a former FT Moscow correspondent, said she did not 

want to make all the changes, but if the publisher had not 
agreed to the settlement, the case would have ended up 
costing £2.5 million in the UK and at least the same amount in 
Australia where Abramovich had also filed a claim.

She told MPs: “My cases are now pretty well known, but 
they’re just the tip of an iceberg. There are journalists who’ve 
been censoring themselves, particularly about the activities of 
Russian oligarchs, for a very, very long time.”

She named several law firms involved in her case and similar 
ones: Carter-Ruck, Schillings, Harbottle and Lewis and CMS.

Michelle Stanistreet, NUJ general secretary, said: “For too 
long, the super-rich have got away with abusing the law to 
bully journalists and undermine media freedom.” 

‘Chilling effect’ sparks plans to curb 
court action against journalists

NUJ delegates to the 
Women’s TUC, which was 
held online in March, spoke 
on a range of issues 
including protecting 
journalists from online 
attacks, women’s health in 
the workplace, equal pay 
and domestic abuse.

Raj Ford told delegates: 
“Employers have come a 
long way in bringing in 
family-friendly policies for 
both men and women with 
caring responsibilities but 
have largely ignored the 
health needs of the older 
female workforce.”

Cristina Lago considered 
the plight of women media 
workers “badly affected by 
the lack of equal pay” as 
seconder to Unison’s motion 
on equal pay. 

She referred to the case of 
BBC presenter Samira Ahmed 
who, in January 2020, 

supported by the NUJ, won a 
case against the BBC for being 
paid six times less than a 
male counterpart. 

Natasha Hirst, NUJ 
vice-president, spoke on 
composite motions on 
“solidarity with women and 
girls in Afghanistan”. 

She said: “I am immensely 
proud of my union for our 
response to the crisis 
in Afghanistan. We 
dedicated staff resources 
liaising with the IFJ to 
provide practical support, 
assistance and solidarity, 
and will continue to do so.”

NUJ talks pay and equality at TUC’s women’s event

“Journalists have been 
censoring themselves, 
particularly about the 
activities of Russian 
oligarchs, for a very, 
very long time

HEADLINEPHOTO LIMITED / ALAMY STOCK PHOTO

Catherine Belton

Scan here if you care 
about journalism.



theJournalist   |   05

news

inbrief...
WELCOME FOR IRISH 
LIBEL LAW REFORMS
The union has welcomed measures 
approved by the Irish Cabinet for 
reform of Ireland’s ‘draconian’ libel 
laws. Séamus Dooley, Irish 
secretary, said the publication of 
the proposals was “a welcome step 
in freeing the Irish media from the 
shackles of draconian defamation 
laws which have gravely 
undermined the rights of the media 
and by extension, Irish citizens”. 

BARONESS CHAPMAN 
RECEIVES DAMAGES
Baroness Chapman, a shadow 
Cabinet Office minister, has received 
an apology and substantial damages 
from Tim Shipman, the Sunday 
Times’ chief political commentator. 
She took legal action over a tweet in 
May 2021 that falsely suggested she 
had a ‘secret adulterous relationship’ 
with Labour leader Sir Keir Starmer. 

THE JOURNALIST: 
MISSING YOUR COPY?
Some members who opted to 
receive The Journalist in print have 
not received it because of a data 
problem at our mailing house. The 
cause of this was found. The last 
edition marked the magazine’s 
return to print after two years of 
being digital only.  If you have not 
received your print copy, please 
email journalist@nuj.org.uk 

NEWSQUEST, the UK’s second 
biggest regional publisher, 
has bought Archant, the 
fourth largest in the market. 

Archant was previously 
acquired by private equity firm 
Rcapital in September 2020.

The move came as the NUJ 
became increasingly 
concerned about Newsquest’s 
use of bonus schemes related 
to digital targets. It feared 
they could damage staff 
mental health and wellbeing. 

An NUJ survey of members 
at Newsquest found that 72 
per cent did not think their 
targets were achievable and 
the majority (62 per cent) 
received no bonus in 2021. 

Of those who did trigger 

the bonus payment last  
year, only nine per cent 
received a payment in every 
quarter, which demonstrates 
the difficulty of attracting  
the significant number of 
views required.

THE NUJ has backed a call from crime and court reporters 
across the country for the government to think again about 
damaging provisions within the Judicial Review and Courts Bill.

Without substantive amendment the NUJ believes this bill 
poses a serious risk to open justice.

A memo shared by HM Courts and Tribunal Service is clear 
that the media’s knowledge of a substantial number of court 
cases would be adversely affected under this proposed 
legislation, thereby severely impeding a journalist’s ability to 
report accurately and contemporaneously on proceedings.

Hidden justice, page 16

Rethink urged as bill 
puts open justice at risk

Newsquest takeover amid bonus fears 

CHRIS MULLIN, a journalist and former MP, has won his legal 
battle against an attempt by West Midlands Police to force him 
to hand over material that would identify confidential sources 
relating to his investigations into the 1974 IRA Birmingham 
pub bombings. 

Judge Mark Lucraft, the recorder of London, ruled at the Old 
Bailey that Mullin would not have to disclose his notes dating 
back to 1985 and 1986 despite West Midlands Police’s 
application for a production order under the Terrorism Act.

Mullin investigated the bombings for his book Error of 
Judgement and several documentaries in the 1980s. His work 
was instrumental in leading to the release of the Birmingham 
Six, who had been wrongfully imprisoned and whose 
convictions were quashed in 1991. 

Outside the Old Bailey, Mullin, who has been an NUJ 
member for 50 years, said: “I am grateful to Judge Lucraft for 
his decision. The right of a journalist to protect his or her 
sources is fundamental to a free press in a democracy. 

“My actions in this case were overwhelmingly in the public 
interest. They led to the release of six innocent men after 17 
years in prison, the winding-up of the notorious West Midlands 
Serious Crimes Squad and the quashing of a further 30 or so 
wrongful convictions.

“This case also resulted in the setting up a Royal Commission 
which, among other reforms, led to the setting up of the 
Criminal Cases Review Commission and the quashing of another 
500 or more wrongful convictions. My investigation is also the 
main reason why the identity of three of the four bombers 
is known. 

“Finally, I am grateful to the National Union of Journalists for 
their unswerving support and also to my legal representatives, 
Louis Charalambous and Gavin Millar QC.”

Victory for Chris Mullin in legal 
challenge to protect sources 

Extradition  
appeal denied

Julian Assange, the founder of  
WikiLeaks, has been denied permission to  
appeal against the High Court’s decision to 

extradite him to the US, the Supreme Court has 
confirmed. In March, the UK’s highest court said 
that judges had refused the bid to challenge the 

decision because it did not raise ‘an arguable 
point of law’. Assange is wanted in  

the US over an alleged conspiracy to disclose 
defence information following WikiLeaks’ 

publication of thousands of leaked  
documents relating to the wars in  

Iraq and Afghanistan. 

L-r: William Power, Gerry Hunter, Richard McIlkenny, Chris 
Mullin MP, Hugh Callaghan, Paddy Hill and John Walker

19
91

 A
N

D
RE

W
 W

IA
RD

JE
FF

 M
O

RG
AN

, A
LA

M
Y



6   |   theJournalist

Irish Delegate Meeting

CHANGES forced by the 
pandemic should be used as 
an “opportunity to reboot” by 
the Irish NUJ and its branches 
and chapels, Siobhan 
Holliman, the cathaoirleach 
(chair) of the Irish executive 
council, told the Irish delegate 
meeting.

The meeting was a 
shortened conference online 
in February as the union  
was unable to hold an 
in-person event because of 
Covid restrictions.

Holliman said there had 
been a drop in branch and 
chapel activity and that this 
was a problem in branches in 
general, especially in Ireland. 
She added that unions were 
not about one person or one 
office but about all members.

Séamus Dooley, Irish 
secretary, paid tribute to 
branches that had embraced 
technology and had gone the 
extra mile to remain active in 
the pandemic. He noted this 
extra effort had often come 

from smaller branches.
Journalists enjoyed 

socialising and it was 
frustrating to hear the familiar 
cry of ‘you’re on mute’, he said. 

He added that he was 
proud of the work journalists 
had done during the 
challenging circumstances of 
the pandemic.

Delegates voted to look at 
including online meetings in 
the general work of the union 
in Ireland. 

The conference instructed 
the Irish executive council 

(IEC) to consider what 
changes the union needed to 
make to reflect experiences of 
holding branch and other 
meetings online and how it 
might proceed in the future, 
incorporating lessons learned. 

“Recent experience 
suggests that online meetings 
could become part of the  
way in which members have 
their say in how the union is 
run and discussing other 
issues of interest, while 
retaining the all-important 
face-to-face meetings,  

which are an essential part  
of union democracy,” said 
the motion. 

The motion called on the 
IEC to produce a report 
suggesting changes to how 
meetings were held and 
identifying any rule changes 
that may be needed. 

It also noted that freelance 
forums organised by Dublin 
freelance branch in the past 
two years had been recast as 
webinars and podcasts and 
acknowledged the support of 
the Broadcasting Authority of 
Ireland in this.

Thanks were also given in 
the motion, which said “the 
conference congratulates the 
Irish secretary and the staff of 
the Irish Office on keeping the 
show on the road during the 
pandemic. 

“It also thanks the general 
secretary and her staff and 
the officers of the union for 
the way in which they dealt 
with the unprecedented 
challenges on our behalf.”

THE CONFERENCE discussed the ongoing 
threats to journalists, particularly in 
Northern Ireland. 

Delegates noted that any attacks 
jeopardising the safety of journalists, whether 
online or in person, would always be 
unacceptable. 

Delegates said they believed the union had 
been quick to defend members and condemn 
those posing threats. 

Recent concerns have grown over the rise  
in threats from anti-vaccination groups,  
and about people who specifically target 
female journalists.

Delegates reflected on the murder of 
journalist Lyra McKee three years ago when 
she was covering unrest on the streets in Derry. 

A parliamentary screening of a film 
celebrating and paying tribute to McKee’s life 
is being supported by the NUJ.

Concern remains as threats continue

PAY should be the main issue  
when addressing the economic 
impact of the pandemic, Michelle 
Stanistreet, NUJ general secretary, 
told the conference. 

She said that the economic blow to 

journalists had been felt across  
all sectors. 

Pay stagnation remained a live 
issue, she said, confirming that 
campaigning work would be ramped 
up in the coming months. This would 

include embarking on pay claims as 
a priority. 

There would also be engagement 
and support for chapels in a drive to 
ensure progress on the issue. 

As part of the initiative, a practical 

seminar for chapels on advancing 
pay claims is being prepared and 
is expected to be available in the 
near future.

The importance of pursuing  
pay increases was underlined by  
the rise in inflation in Ireland and  
the impact on the cost of living.

Irish NUJ should use pandemic 
changes for a ‘reboot’, says chair

Pay will be a priority for chapel work

“Online meetings  
could become part  
of the way in which 
members have  
their say in how the 
union is run

Irish Delegate Meeting 
motion

NUJ



theJournalist   |   7

news
PA

 IM
AG

ES
 /

 A
LA

M
Y 

ST
O

CK
 P

H
O

TO

FT SUBSCRIBERS 
CLIMB TO 1 MILLION
The Financial Times said that it has 
reached one million paying digital 
subscribers, with more than half of 
them based outside the UK. The FT 
has invested significantly in 
expanding its US readership in 
recent years and currently more 
than 20 per cent of its subscribers 
are based there.  

ARCHANT SELLS 
SPECIALIST BRANDS
Regional publisher Archant has sold 
several specialist brands to Kelsey 
Media ahead of an expected sale of 
the group by its private equity 
owner. The Norfolk-based group sold 
the magazines Agricultural Trader, 
Country Smallholding, Canal Boat, 
The Tillergraph and Pilot.  Kelsey 
Media has a variety of specialist 
publications.

JUDGE DISMISSES 
KAZAKH LIBEL CLAIM
A libel claim brought by a Kazakh 
mining company over FT journalist 
Tom Burgis’ book about ‘dirty 
money’ has been dismissed by a 
High Court judge. Eurasian Natural 
Resources Corporation had sued 
Burgis over his book Kleptopia: How 
Dirty Money is Conquering the 
World, which was published by 
Harper Collins in 2020. 

inbrief...

THE NUJ is urging Reach, the 
country’s largest newspaper 
publisher, to reward its 
journalists after the 
company’s chief executive Jim 
Mullen revealed financial 
results showing it had 
enjoyed “a successful year”. 

Mullen’s total salary, bonus 
and benefits totalled £4m 
– the highest award to the 
most senior executive in the 
company in the past decade.  

Reach shareholders have 
earned £22.6 million from 
their 2021 investments with a 
dividend of 7.21p a share.

While the company’s digital 
revenues climbed 25 per cent 
last year, Reach is planning a 
pilot accelerating personal 
development (APD) scheme 
that will focus on numbers of 
page views.

Chris Morley, Reach NUJ 
national coordinator, said: 
“Digital journalism plays an 
important and growing part 
in the mix of income for this 
company and has done so to 
date without the need to rely 
on rigid individual targets.”  

The NUJ has engaged in 
discussions with Reach over 
the ADP plans, and raised 
concerns over its possible 
impact on staff mental health 
and their journalism.

“We do not see the case for 

the setting of ‘benchmarks’, 
‘goals’, ‘objectives’ or 
however targets may be 
described, with the negative 
behaviour and outcomes that 
can ensue.”

The APD scheme is ‘very 
detailed’, Morley noted. It 
involves monthly one-to-one 
sessions with a focus on page 
view numbers, although 
Reach said personal projects 
and diversity and inclusion 
would also be discussed.

“We are particularly 

concerned about the effect 
constant and relentless 
scrutiny of performance 
around page views will have 
on members’ wellbeing – 
something that Reach tells us 
that they take very seriously.” 

A request to pause the pilot 
was rejected, but Reach said 
it was willing to review it as it 
went along and continue 
dialogue with the union.

Morley also said Reach’s 
directors should address 
“languishing” pay: “It is not 
lost on our members that 
they have helped the 
company to make operating 
profits of £146.1 million – up 
nine per cent on the previous 
12 months – and that the 
business’s profit margin 
continues to tick higher to 
nearly 24 per cent.”

THE UNION has renewed its call for 
an independent investigation into the 
murder of Sunday World journalist 
and union activist Martin O’Hagan in 
September 2001 after fresh allegations 
about police conduct arose. 

A BBC Spotlight programme claimed 

that police were given the names of 
people said to have been involved in 
the murder in Lurgan, Northern Ireland, 
within 48 hours but did not act. 

It said an insider known as Witness 
A met detectives soon after the 
Loyalist Volunteer Force murder. It is 

understood Witness A said he had been 
asked to help dispose of the getaway 
car and other items and has named 
people he claimed were involved. 

O’Hagan’s family is suing the Police 
Service of Northern Ireland and the 
Ministry of Defence.

The NUJ has joined the International Federation of Journalists 
(IFJ) in condemning the murder in February of the Turkish 
journalist Güngör Arslan. He was the owner and editor-in-chief 
of Ses Kocaeli. He was shot by an assailant just outside  
his office.

The IFJ has reported that Güngör had been subjected  
to regular threats of violence because of his coverage  
of corruption allegations against the Kocaeli Mayor  
Tahir Büyükakın who represents the ruling Justice and 
Development Party.

The authorities have arrested a suspect in relation to the 
killing. The murder is one of many incidents of violence 
against Turkish journalists in attempts to silence them 
and prevent media freedom. 

Arrest after Turkish 
journalist murdered 

Fresh push for O’Hagan inquiry

Reach reports ‘successful year’ – 
but closer scrunity of work feared

The Times pays  
Mike Ashley damages

News UK, publisher of The Times, has 
apologised to businessman Mike Ashley and 

agreed to pay damages over ‘untrue’ allegations 
that his phone records were ‘protected’ during a 
High Court battle. The chief executive of Frasers 

Group (formerly Sports Direct International) 
started libel proceedings after front-page 

coverage of mobile telephone company Sport 
Mobile. In 2018, regulator the Independent Press 

Standards Organisation ruled in Ashley’s  
favour over a Times piece that wrongly said 

parliament had found Sports Direct’s  
main warehouse was run  

like a ‘gulag’ conditions.    

PHOTOEDIT / ALAMY STOCK PHOTO





theJournalist   |   09

T
he courage and 
resilience of the 
Ukrainian army and 
its thousands of 
civilian reservists has 

been surprising and inspiring.
The incompetence of the numerically 

superior Russian army has also 
surprised many specialists, but not the 
speed with which setbacks led to the 
descent into the targeting of Ukrainian 
civilians and growing allegations of war 
crimes and even genocide.

What is not in the least surprising is 
how dozens of British journalists from 
television presenters and camera crews 
to newspaper reporters and 
photographers have risen to the 
challenge, and the danger, of telling the 
story of Russia’s war of aggression 
against an independent sovereign state.

When not deliberately targeted, the 
fate of all of them is at the daily whim of 
long-range missiles and shells.

Lyse Doucet and Clive Myrie of the 
BBC have been particularly visible, as 
have the indefatigable Lindsey Hilsum 
and Matt Frei of Channel 4 News. We 
should also mention Sky News special 
correspondent Alex Crawford and  chief 
correspondent Stuart Ramsay, who is 
lucky to have escaped with his life after 
a deliberate attack. But the real story is 
about all of the journalists reporting 
from Ukraine and how, by collectively 
bearing witness, they have created a 
narrative of facts that has helped 
mobilise Western governments against 
the Putin attack while moving public 
opinion gloriously in favour of helping 
millions of Ukrainian refugees.

It is not at all surprising that in Russia, 
despite everything, many journalists 
have shown a different level of courage 
by standing out against Putin’s 
state-run propaganda steamroller, 

thereby risking loss of liberty and 
possibly their lives.

The individual act of live on-screen 
bravery by Marina Ovsyannikova, who 
held up her No To War placard to 12.5 
million viewers of Channel One’s main 
evening news bulletin, caught the 
imagination of the world.

Many fear her initial $280 fine is only 
the beginning and that she could still 
face prosecution under a new law that 
provides up to 15 years in jail for 
spreading ‘fake news’. This, of course, is 
anything that contradicts the official 
line that the invasion of Ukraine is a 
‘special military operation’ designed to 
counter ‘neo-Nazis’.

Other journalists have quit their jobs 
rather than push out the official line. 
They include experienced TV presenter 
Lillya Gildeyeva, who quit her anchor 
role on the pro-Putin Gazprom-Media’s 
NTC channel. Gildeyeva fled the country 
before sending a letter of resignation 
and posting a No To War message.

The staff of the independent TV 
channel Dozhd – TV Rain – decided to 
resign en masse rather than face such 
draconian penalties.

Under such threats, Dmitry Muratov, 
the Nobel-prize winning editor-in-chief 
of opposition newspaper Novaya 
Gazeta, decided he had to pull coverage 
of the war in Ukraine because the paper 
could not risk the freedom of its staff.

Instead, the newspaper said it would 
continue to report on the consequences 
Russia now faces, including the 
intensifying economic crisis and 
persecution of dissidents.

Since 2000, seven Novaya Gazeta 
journalists have been murdered, 
including Anna Politkovakaya who had 
suffered poisoning and a mock 
execution before finally being shot 
outside her Moscow flat.

Ukraine

Outside Russia, Putin is losing the 
information war not least because of 
President Volodymyr Zelensky’s adroit 
use of Zoom to pop up before 
legislatures around the world, 
including the US Congress and the 
House of Commons. Twitter is used to 
distribute around the world pictures of 
smouldering Russian tanks.

A superficial glance might suggest 
that, inside Russia, Putin is winning the 
information war. State-owned television 
channels, the most influential source 
of news for most Russians, continue to 
spread propaganda that the ‘special 
military operation’ is going to plan.

Instagram, used by more than 60 
million Russians, has been blocked and 
dissident voices are suppressed.

Yet the opposite could be true – or 
true before too long. 

In this age, it is almost impossible to 
block all information. Most Russians 
have mobile phones and everywhere 
information seeps across porous 
frontiers. The Ukrainians have done their 
bit by broadcasting a channel in Russian.

Even if all unauthorised information 
could be stamped out, it would be 
difficult for Russians to ignore the 
evidence before their eyes.

They can hardly avoid the closures of 
Western-owned shops and businesses, 
the rationing of salt and sugar, the 
Russian civilian aircraft with few places 
to go – and the return of bodies.

In the end, information, helped on 
its way by word of mouth, will lead to 
the undoing of Vladamir Putin. 
Journalists  everywhere, including the 
courageous minority in Russia, will 
have played a central role.

Here, we can celebrate such 
achievements but mainly we can 
celebrate that we are able to be safe  
in our homes.

Putin stands to lose 
the information war
Many journalists are rising to the challenge, says Raymond Snoddy

“Journalists in 
Ukraine have 
created a narrative 
that has helped 
mobilise Western 
governments and 
move public opinion

”



T
he perceived power of Russia’s partisan state 
media was notorious long before the war in 
Ukraine. As the space for independent voices 
shrinks further, what appetite exists for 
alternatives to the Kremlin’s narrative? 

Which party is the aggressor responsible for the brutal 
destruction seen in Ukraine? According to TASS, the behemoth 
Russian state news agency, a special military operation was 
authorised by president Vladimir Putin to ‘protect people who 
have been suffering from abuse and genocide’.

The feed from TASS was published on February 24, the day 
of Russia’s escalated invasion, eight years after the conflict 
between the two nations was first ignited. Further messages, 
from the Russian defence ministry, were amplified without 
challenge: ‘Civilians are not threatened.’

10  |   theJournalist

State media has long been the dominant source of news in 
Russia. Independent outlets were reaching just 35 per cent of 
total audiences as recently as 2019, according to a study by 
pollsters Levada. Russians also tend to trust news produced 
domestically over that published overseas, according to a more 
recent survey from Deloitte in 2021. This data was taken own in 
March, however, without explanation. This may serve as a 
reminder that evidence can be fleeting you’re looking – web 
browsers now navigate to statements of solidarity with Ukraine.

Millions around the word have stood shoulder to shoulder 
with victims of the conflict, including some citizens of Russia. 
Ilya Ershov, a St Petersburg resident, is one who has 
denounced what has unfolded. He posted his attendance at a 
protest in Estonia on Facebook in February. 

At the start of the invasion, those in Russia with an internet 
connection could readily receive information from multiple 
sources. “Independent media were trying to show different 
points of view, giving the floor both to pro-Ukrainian and 
anti-Ukrainian speakers,” Ershov told me. 

A day after our interview, these same media outlets – the 
likes of TV Rain and Doxa – were effectively barred from 
reporting critically and objectively. Anyone found to be 
publishing ‘misinformation about the special military 
operation’ could face 15 years in jail.  

The threat was not made emptily. Even before the 
legislation was passed, Echo of Moscow – the capital’s oldest 
independent radio station – was ‘switched off’ for spreading 
so-called false information about the war.

“Censorship is being imposed through regulation and 
legislation,” Ershov said, with state media continuing to 
characterise those Russia is fighting as ‘fascist clichés’. The 

Ukraine
VA

LY
A 

EG
O

RS
H

IN
/N

U
RP

H
O

TO

Media 
muzzled

Barney Cullum on the heightened Russian assault on independent media 

 



too easy to say that Russian society is being controlled. It has 
allowed itself to be controlled. I’m glad to see some people in the 
Russian media now speak out against the war, but why couldn’t 
they have done it when it could have been preventative?”

“If people in Russia have known for eight years that its 
government invaded Ukraine eight years ago, and it has 
continued to live the life it has lived until it became a 
‘wake-up call’ now, clearly it means there is no society.” 

“Those going to protests are performing courageous acts… 
But this is out of a population of 140 million, so this means 
the population is happy. All the major voices are in jail. The 
population allowed itself to completely lose the idea of 
freedom and accept the bloody regime.” 

Journalists and others creatives who can escape Russia are 
now doing so. Many know of the purges of their parents’ 
generation and are regrouping in central Asia, dreaming of 
destinations like Germany. Or Poland, where Koliada, whose 
early career was spent in nuclear disarmament, is based. 

Together with her partner Nikolai Khalezin – a former 
journalist who saw the three newspapers he edited in 

Belarus shut down by state censors – Koliada recently 
directed a prescient play, Dogs of Europe, staged at 
London’s Barbican. Set in 2049, the story sees swathes 
of the continent subsumed into a Russian super-state 
after its citizens eschew reading and rioting, turning a 
blind eye to the dangers of creeping authoritarianism. 

“We started the play because we didn’t have any 
space [to resist], but we had the strong belief that, if 

we went underground, we would find all the space of 
the world. There remains a window for the vision of 

2049 to be avoided, but now it is a tiny one. And 
it is not down to us any more.”

Barney Cullum’s reports on  Russia and 
other areas appear in New Internationalist, 
openDemocracy and elsewhere. He has 
worked in Moscow and St Petersburg

Ukraine

ALAN EVANS

theJournalist   |   11

fact that nationalist parties have zero representation in 
Ukraine’s parliament goes unreported.

Protests in Russia must be pre-approved by authorities or 
attendees risk arrest. Hundreds who have rallied in St Petersburg 
against the war have been jailed. Ershov has seen one friend 
detained for attending a dinner in honour of the war’s casualties.

“My heart bleeds for Ukraine and its people,” one UK-based 
Russian academic tells me, “but there is very little those of us 
with dual citizenships can do without calling a potential court 
martial on ourselves. Those in Russia can do even less as their 
perils are immediate unless the masses rise as in the ’90s.”

Ukrainian journalist Galyna Sergeyeva believes Putin’s 
regime could indeed be toppled in an uprising but only if 
more Russians desired it. 

“We Ukrainians proved that everything can be changed if 
you want it,” the Finland-based news writer says, in reference 
to her country’s Dignity Revolution of 2014. “I have Russian 
friends who been arrested for protesting, but there are 
too few of them.”

On the day we spoke, Sergeyeva’s sister-in-law 
had arrived in Helsinki from Dnipro, having 
escaped the industrial city in eastern Ukraine 
with her daughter. She cannot sleep from 
anxiety and the girl’s father has had to stay in 
the country as martial law prevents all men 
from leaving so they are available to fight. 

The Russian state-backed broadcaster RT – 
formerly Russia Today – was blocked in Europe 
on the day of our conversation. For weeks, RT has 
amplified the Kremlin’s line that Russian 
precision attacks would hit only military targets. 
The BBC reported in parallel that all 400 military 
beds in the city were already full. 

“We have Russian TV in Ukraine, though 
fortunately less and less,” Sergeyeva 
continues. “Russian media is very powerful – 
and Russian education is also a form of 
propaganda – but, even here in Helsinki, 
hardly any Russians are vocal against the war. 
The second-generation Russians here have 
always had access to independent Russian-
language media [so] they are not zombies. It 
seems they just don’t want to do anything that 
could compromise themselves.” 

Sergeyeva has cousins in Russia and family ties are being 
tested. “There are still so many connections. But I am getting 
more and more convinced that we are totally different now.” 

One Russian dissenter described the situation on social 
media as “resembling 9/11, only it’s your own country that’s 
the terrorists and there are not enough people at the rear of 
the plane fighting back”.

Belarusian human rights activist Natalia Koliada fears 
Russian society may have missed its opportunity to push 
back against propaganda, censorship and foreign policy.

“In Belarus in 2020, the presenters, producers and camera 
operators on state television all left their positions in protest 
at the scale of murder and rape committed on democracy 
activists in police cells. They knew what was happening after 
the elections and that it was not being reported and so they 
resigned. Our dictator, Alexander Lukashenko, brought RT to 
Minsk and simply replaced everyone who had left.”

“In Belarus, we had our chance to block major propaganda 
over 26 years [before electoral violence in 2020], when the 
names of critics were being erased through dictatorship. It is 

MARINA 
OVSYANNIKOVA was 
driven by ‘deep shame’ and 
thoughts of her father’s 
Ukrainian family when the 
Russian journalist ambushed 
a news bulletin broadcast by 
her Channel One employers 
on March 14. 

“No war. Stop the war! 
Don’t believe the 
propaganda,” read the words 
on a banner the news editor 
held up bravely live on 
state television. 

Inevitably, 
the Muscovite was arrested 

shortly after. Spreading 
‘disinformation’ about the 
war had 10 days earlier been 
made a crime punishable by 
up to 15 years in jail.

The real crime was the 
invasion, she argued in a 
pre-drafted video statement 
uploaded to Russian social 
media platform Telegram.

“I’ve spent many of the 
last few years working for 
Channel One, doing Kremlin 
propaganda, and I’m deeply 
ashamed of this,” she said. 

“Ashamed that I allowed 
lies to come from the TV 
screen. Ashamed that I 
allowed the zombification of 
Russian people.” 

Formerly known as Public 
Russian Television, it was 
the first station to air in 
Russia after the break-up of 
the Soviet Union. It had up to 
250 million viewers globally 
before YouTube banned 
stations affiliated with the 
Kremlin after the escalation 
of the eight-year conflict.

“We were silent in 2014 
when all this had just 
started,” Ovsyannikova 
added. “We didn’t protest 
when the Kremlin poisoned 
[Alexei] Navalny. We just 
silently watched this 
anti-human regime at work.” 

“We Russians are thinking 
and intelligent people. It’s in 
our power alone to stop 
this madness.”

An editor’s 
protest

ZUMA PRESS, INC. / ALAMY STOCK PHOTO

“Those in Russia 
can do even less 
as their perils are 
immediate unless 
the masses rise as 
in the ’90s

 



12   |   theJournalist

I
t was the party slogan 
in George Orwell’s 1984: 
“War is peace. Freedom 
is slavery. Ignorance is 
strength.”

It might well be the guiding 
principles of Vladimir Putin.

However, try as he might, the Russian 
leader has achieved limited success in 
persuading a worldwide audience of 
the justice of his invasion of Ukraine.

He has had far more success in 
controlling the information the majority 
of Russians continue to consume and, 
apparently, continue to believe.

Over the past 10 years, Russian 
reporters have found it increasingly 
difficult to give their fellow citizens an 
honest view of their government’s 
actions. Since the invasion of Ukraine, 
it has been pretty near impossible.

Apart from transmitting lies, the 
Russian government blocks or censors 
the truth, through punitive laws, 
shutting websites, limiting the scope of 
the internet and by forcing leading 
independent news outlets to close.

Attempts to defend press freedom 
are given short shrift. Russian human 
rights media project OVD-Info monitors 

politically motivated persecutions and 
cases of abuse of authority by Russian 
police officers. In December 2021, 
OVD-Info’s website got blocked. 

The Duma – the Russian parliament 
– has passed a law banning news 
outlets from publishing anything other 
than state press releases. As we know, it 
is illegal to call the events in Ukraine a 
war. Bombing and shelling civilian 
targets does not happen or, if it does, 
the Ukrainians themselves are to blame.

But Paris-based Reporters Without 
Borders (Réporteurs Sans Frontières/RSF)  
has found an ingenious way of helping 
journalists disseminate the truth in 
Russia, as well as in Turkey and Brazil.

In the past, reporters in those 
countries have found that stories 
critical of their governments were 
either altered or taken down.

Now, with the help of blockchain 
technology, RSF can ensure original 
uncensored material sees the light of 
day through a new website called The 
Truth Wins. The technology makes it 
extremely difficult for government 
hackers to change or delete stories.

To introduce an element of irony 
into the process, readers and other O

LE
G

 E
LK

O
V 

/ 
AL

AM
Y 

ST
O

CK
 P

H
O

TO

Ukraine

journalists can access the site by using 
codes publicised by the countries 
concerned; the latest winning lottery 
numbers. The beauty of this is that the 
codes change constantly so state 
censors find it hard to keep up. 

“Even in countries with tight control 
of the media one thing always gets 
through: the lottery numbers,” says RSF.

“Cutting through the propaganda 
and the chatter, the national lottery 
numbers provide a point of access. You 
type that week’s Russian, Turkish or 

Brazilian lottery numbers into 
Twitter or other social media 

sites, and the results take 
you to a source of 

current, independent 
journalism that those 
states don’t want you 
to see.”

RSF is working to 
make lottery codes 

work on almost every 
social media platform.
In response to the antics 

of the Kremlin, Twitter now has 
a Tor ‘onion’ service. The Tor browser 
system encrypts web traffic and routes 
it through a series of servers to ensure 
user anonymity.

Russia has more primitive methods of 
undermining freedom of information. 
Murders and physical attacks against 
journalists continue to go unpunished. 

Many reporters are being arrested on 
trumped-up charges. On March 10, 
Crimean journalist Remzi Bekirov was 
sentenced to 19 years in prison by a 
Russian military tribunal for 
‘organising a terror group’.

Bekirov is a reporter for opposition 
news website Grani.ru. He was accused 
of being a member of Hizb-ut-Tahrir, 
which is banned in Russia.

Meanwhile, in Turkey, independent 
journalists risk imprisonment, or being 
subject to strict judicial control or 
stripped of their passports. The 
government controls 90 per cent of 
the national media. 

In Brazil, many journalists have been 
killed. Harassment, disinformation and 
self-censorship usually spike around 
elections. Brazil is known for making 
independent information difficult to 
access, through harassment and 
disinformation as well as legal action.

To modify the 1984 quote, RSF is 
attempting to ensure that in those 
countries; war is war, freedom is 
freedom and ignorance is ignorance.

Clever use of blockchain is getting stories told. Barrie Clement reports

“Readers can access 
the site by using 
codes publicised 
by the countries 
concerned: the 
latest winning 
lottery numbers. 
State censors find it 
hard to keep up 

”

PL
RA

N
G

 G
FX

 /
 A

LA
M

Y 
ST

O
CK

 P
H

O
TO

Beating the state  
blackout of news



When I arrived at the large forecourt of the White Eagle Club in 
Balham, south London, it was full of cars delivering bags of aid. 
People formed a human chain to take donations of clothing, 
footwear, toiletries and other essential items, baby products 
and medicines. 

 Chris, the manager of the Polish community centre, explained he was 
overwhelmed by the amount of donations, which had filled six aid trucks 
destined for Poland and Ukraine.

 Inside, the volunteers snaked through into different rooms. One small 
room was for military items. A woman was trying on an old British Second 
World War helmet that had been donated: “That is not a good donation,” 
another volunteer laughed as he sorted medical supplies.

 I walked through to a much larger room, formerly a restaurant with 
elaborate, cut-glass chandeliers, but now filled to the ceiling with bags of 
shoes and clothing. The atmosphere was tense and focused. You could feel 
the sense of urgency with which the predominantly women volunteers were 
sorting bags into groups for men, women and children. Some volunteers 
had been working 14-hour stretches.

 Anastasiia, a young woman in her early 20s, was helping for a second day. 
Originally from Ukraine and with family still in Kyiv, she explained: “It’s 
better than staying at home and worrying.”

 The operation reminded me of the Care for Calais warehouse, where I 
documented the journey of Britisih Fire Brigades Union members on board 
a fire engine full of donations from the UK for refugees trying to seek safety 
in Britain. Back then, a different narrative towards refugees dominated 
much of the UK media, in comparison to the open borders and humane 
response we are seeing now for the Ukraine refugee crisis.

Ukraine

St    ry 
behind  
the 
picture
Aid for Ukraine  
By Jess Hurd 

theJournalist   |   13



O
sama Gaweesh never expected to become a 
journalist. Before a military coup in 2013, he 
worked as a dentist in Damietta, a small city on 
Egypt’s Mediterranean coast. He was also a 
political activist.

Having fled to Turkey following the coup, Gaweesh (pictured 
right) helped set up Mekameleen, a TV channel opposed to the 
Egyptian government led by former general Abdel Fattah 
al-Sisi. He quickly established himself as a broadcaster 
and presenter.

A trip to London with his wife in 2018 was meant to be a 
holiday. But his plans changed dramatically when he was 
warned at Istanbul Airport that, should he return to Turkey, he 
would be extradited to Egypt and probably imprisoned. 

Four years later, Gaweesh is settled in London and working 
for Al-Hiwar, an Arabic TV channel. He runs his own news 
website, Egypt Watch, hosts a podcast and freelances. Thanks to 
a UK project for refugee journalists, he also has a growing 
network of contacts and knows significantly more about 
international media.

“It wasn’t acceptable to be living in a country with a 
major media industry but only working in Arabic,” he 
says. “I wanted to become an international journalist and 
build a network of people around me.”

The Refugee Journalism Project was set up in 2016 by 
Vivienne Francis, a former BBC journalist and a lecturer 
in journalism at the London College of Communication 
(LCC), part of the London University of Arts.

Its aim is to help refugees and other displaced migrants 
find work, while increasing diversity across the UK media. To 
date, more than 50 people have completed the project, with a 
fourth cohort having started this January.

To be accepted, participants must have worked in journalism 
or shown interest in it before being granted refugee status in 
the UK. They must also have a reasonable level of English. 

“We try to connect people with professional roles and paid 
work,” says Francis.

Osama Gaweesh’s break came in 2015 when, through what 
became known as Sisileaks, he revealed major corruption in the 
Egyptian government. As a result, he received threatening 
phone calls and, though still living in Turkey, was sentenced to 
imprisonment in Egypt should he return.

By 2019, Gaweesh was granted leave to remain in the UK, at 
which point his wife and two children joined him. A year later, 
he joined the refugee journalism project and spent about a 
year attending workshops and lectures, as well as being 
mentored by Ian Dunt, a political journalist and author.

For Gaweesh, the project took him from conversing 

14  |   theJournalist

reasonably well in English to being able to suggest and write 
articles. “It opened doors for me,” he says. “I built up my 
self-confidence and learnt how to pitch ideas to the 
right editor.”

Throughout the project, he received tips from journalists 
with experience of working in the UK and internationally. Now 
he has the confidence to take ideas to the likes of The Guardian, 
ITV and Bloomberg. “It’s a precious thing to have this network 
when you are coming from abroad,” he says.

The project is funded by Open Society Foundations, the 
Google News Initiative and LCC and is free to participants. 
Sessions include media law, data journalism, podcasting and 
making documentaries.

At the time the project was set up in 2016, Francis’s 
journalism students at LCC were keen to write about the 
refugee crisis in Europe and had suggested visiting Greece or 
Calais. But, as she pointed out, it is possible to get a firsthand 
account of the crisis by speaking to refugees seeking sanctuary 
in the UK. This includes participants in the project, some of 
whom address students about issues linked to social justice.

Since 2021, the project has included paid fellowships. In 
Gaweesh’s case, this took him to journalism.co.uk, where, 
among other things, he wrote about journalists working 
remotely during the pandemic. “It was a huge opportunity to 
understand the UK media,” he says.

Among those starting on the project this year is Alia Rajai, 
who worked for BBC Persian TV in Afghanistan before 

moving to the UK in 2018. Since last August, she has 

Ukraine

Restart for refugees
Journalists fleeing persecution are getting 
help to secure work. Neil Merrick reports

THE NUJ is receiving an 
increasing number of 
enquiries from asylum 
seekers and refugees who 
face barriers working in the 
UK, including language.

A project set up through 
the union’s London freelance 
branch aims to tackle this and 
other issues by giving 
journalists who have recently 
arrived in the UK more 
opportunity to converse in 
their mother tongue.

Francesca Marchese 
(pictured above), who came 

to the UK from Italy nine 
years ago, hopes NUJ 
members with languages 
besides English as their 
mother tongue will get to 
know and support refugees 
and other migrants.

Members can help new 
arrivals understand the 
conventions of the UK media 
and find employment, while 
also acting as ambassadors for 
the NUJ, she says. “The idea is 
to help people become 
journalists in the UK, including 
those who come as refugees 
because of difficulties in their 
own country.”

The project, All the Voices 
of the NUJ, was launched by 
Marchese last year. Previously, 
she helped set up a group of 
more than 100 Italian 
speakers.

Many people who have 
been journalists in other 
countries struggle to find 
work in the UK because of 
poor English and, Marchese 
says, can end up in low-paid 
service industry jobs.

Anyone interested in All 
the voices of the NUJ should 
email membership secretary 
Phil Sutcliffe at 
philsutcliffe47@gmail.com.

Breaking down the 
language barriers



Ukraine

Restart for refugees

ALAN EVANS

theJournalist   |   15

freelanced for Afghanistan International TV, but would like to 
find a job with a UK broadcaster, and not be seen solely as 
someone who reports on Afghanistan.

“There is such a variety of media in the UK, especially in 
London,” she says. “I want to meet more journalists and 
improve my skills in writing and speaking, as well as finding 
out more about other countries and regions of the world.”

Mentoring is a key part of the project, and it allows 
participants to develop a one-to-one relationship with a 
UK-based journalist. Mentors generally find it rewarding as 
well, as it allows them to examine assumptions about how and 
why journalism functions as it does. “I’m very keen that it’s a 
reciprocal relationship,” says Francis at the LCC.

Daniel Trilling acted as a mentor for the project’s first cohort 
and continues to sit on its steering committee. A freelance who 
has written extensively about refugees and migration, Trilling 
was pleased to offer tips and hands-on experience and help his 
mentee negotiate the working environment when he took up 
an internship with a trade magazine.

“We stayed in touch. I was interested to see how he got on,” 
says Trilling. “Being forced to stop and explain why you do 
something the way you do or why a story is structured in a 
particular way is really useful.”

Since 2016, participants on the refugee journalism project 
have generally come from countries such as Egypt, Turkey, and 
Afghanistan. Until this year, the majority were male, but the 
current cohort has more women than men.

In addition to Rajai, they include Mozhgan Shojaee, who 
escaped Kabul last summer after the Taliban retook control of 
Afghanistan. Shojaee had worked for TV channels in Kabul 
since she was 16 and later set up her own YouTube channel, 
carrying news about Afghanistan. “It’s very dangerous to live 
there as a woman or as a human rights activist,” she says. 

Following the Taliban’s takeover, she made her way to 
Pakistan with her father and picked up a visa arranged by her 
husband, who was already living in the UK. 

“I found out about the refugee journalism project and 
thought it would be a good experience for me,” she explains. 
“It’s the sort of thing that looks good on my CV.”

Shojaee’s ambition is to find a job in the UK, possibly with 
the BBC. For now, she is more confident communicating in 
Persian or Dari, as she did in Kabul, but the project may lead to 
opportunities to write or broadcast in English.

Most people who join the project have at least five years’ 
experience of journalism and are typically qualified at master’s 
level or above. It not only recognises what they achieved before 
their lives and careers were thrown upside down, but also 
offers the opportunity of making a new start away from the 
threat of persecution and other obstacles.

“Sometimes a person may have achieved a lot in their own 
country,” says Francis. “It’s about having the confidence [to 
succeed] when you have been through persecution and 
displacement, and perhaps separation from your family.”

“It opened doors 
for me. I built up 
my self-confidence 
and learnt how to 
pitch ideas to the 
right editor



16   |   theJournalist

T
he advice in the staff guide by HM Courts and 
Tribunal Services on the right of journalists to 
see witness statements and accompanying 
documents at employment tribunals could 
not be clearer.

“At the hearing, the public and the media are entitled to be 
shown a copy of the hearing bundle and any witness 
statement or other documents referred to in evidence, unless 
the tribunal orders otherwise.”

Yet there is growing evidence that judges are appearing to 
either ignore that advice or find a loophole so they can avoid 
allowing this.

 One reason is that many judges are no longer used to 
reporters attending employment tribunals since staffing cuts 
and the decline of local papers mean fewer cases are covered.

 The other is that employment tribunals are handling more 
highly controversial cases brought by whistleblowers – people 
often dismissed for making ‘protective disclosures’ on issues 
such as malpractice, corruption,  bullying, discrimination and 
avoidable deaths, which the organisation would rather not be 
aired in public.

So what might be a routine hearing into a person’s 
employment rights turns into a hearing putting the 
reputation of the company or public body at risk. The stakes 
are much higher and both public bodies and companies are 
bringing in QCs at great expense to cross-examine the 
whistleblower, who is representing him or herself because of 
an ability to afford a lawyer for a series of hearings.

And witness statements and bundles of documents in these 
cases are withheld as public bodies and companies urge 
judges not to release all of them because of the damaging 
detail of the disclosures. 

All this makes reporting much more difficult for 
journalists, often freelancers, who cannot get access to 
witness statements and details referenced in the tribunal 
hearings while whistleblowers are cross-examined.

Unlike other courts, there are no records of the proceedings 
of employment tribunals, only the judges’ notes, which are IL

LU
ST

RA
TI

O
N

: P
ET

E 
BA

KE
R

courts

Tribunals can appear secretive, especially in 
whistleblower cases, says David Hencke

private. It is also a criminal offence for a reporter or any 
member of the public to record the proceedings.

At the moment, four big whistleblower cases are going 
through the tribunal system – two of them involve protective 
disclosures in the NHS and the other two involve Greater 
Manchester Police (GMP) and jointly Sellafield and the 
Nuclear Decommissioning Authority.

In three of these cases, judges have recently taken decisions 
not to release the full set of documents and witness 
statements to the press and the public.

The most dramatic development has been at Manchester 
employment tribunal where not only were journalists 
initially denied witness statements and bundles, but also 
there were moves to hold large parts of the hearing in camera.

The case brought by retired senior detective Peter Jackson 
against GMP claiming a ‘culture of cronyism’ and ‘cliques’ had 
seen senior staff overpromoted which put the public at risk 
and compromised major police operations. The GMP said his 
complaint was based on  ‘professional jealousy’.

 Lawyers for GMP asked the judge, Paul Holmes, to invoke 
rule 50, which allows a tribunal to be held in private. GMP 
wanted some of the hearing – covering a stake-out at a 
paedophile house in Operation Nixon and the infiltration of 
the police force by criminal gangs in Salford – to be held in 
camera with the press and public barred.

Journalists employed by the BBC, The Times, Daily Mail, 
Manchester Evening News and Reach, the owners of the 
Mirror group, combined to employ a barrister to argue that 
the case should be heard in public. They won their case, 
except for where an undercover police officer would have 
been named.

 GMP even argued that Matt O’Donoghue, a freelance 
journalist covering the case for the BBC, who acted as a 
witness for the group, was ‘anti police’.

O’Donoghue said: ”In their legal submission presented to 
the tribunal, they attempted to portray me as an anti-police 
propagandist and clipped up a tiny part of a longer report 
– that they’d somehow got hold of without on-screen idents 
or chyrons – to present to the judge out of context.”

Taking a section out of a 2019 Granada Reports 
documentary on a £26 million GMP computer failure  when 
O’Donoghue interviewed a Police Federation officer, the GMP 
said: “The implied independence of Mr O’Donoghue in 

Seen to be done? 
Hidden justice

“In one case ... I could 
only look at the 
document for 10 
minutes because 
the official said she 
had to catch a bus



I WAS the sole journalist 
covering the employment 
tribunal case brought by 
cardiologist Usha Prasad 
against Epsom and St Helier 
University NHS Trust. There 
was no one from the local 
paper or the specialist 
health press.

The handling of the case 
by judge Tony Hyams-Parish 

was confusing from 
the start. 

It began as an 
in-person hearing 
but, after a few 
days, went online 
because many of 

the senior 

consultants could not spare 
the time to attend the court 
in person.

 I did attend in person near 
the beginning but the 
hearing was adjourned. 

I applied to see the 
witness statements then and 
there but the judge refused 
as the tribunal was sitting.

I contacted the clerk again 
and was promised I could see 
the documents. 

But then the judge 
reversed the decision saying: 
“There is no automatic right 
to view witness statements 
and bundle documents. If I 
were to allow it, given that 

the trial is over, in the 
interests of transparency I 
would need to obtain any 
views from the respondent 
before doing so. 

“In those circumstances, 
you will need to make an 
application to the tribunal 
explaining why access to  
the witness statements  
and bundle is needed, 
bearing in mind you 
attended the hearing and 
heard the evidence.”

The trust vetoed this; the 
claimant’s lawyers were 
happy. The judge decided to 
veto the bundles and allow 
witness statements. But I 
could never get a time for an 
appointment. Open justice?

 You can read my account 
of the hearing at https://
tinyurl.com/2s3wbj6h

Confusing and 
contradictory

courts

theJournalist   |   17

Seen to be done? 
Hidden justice

making the suggestions he does must be questioned by R. He 
has collaborated with Wilby [the Police Federation officer] 
and C in making a negative campaigning-style TV piece.”

Belatedly, the tribunal has set up a password-protected 
website with the witness statements and documents – but 
this was after many of the witnesses had already given 
evidence and documents are not put up contemporaneously.

 Journalists had to request to see a statement or document 
immediately after the witness had given evidence. To do this, 
they had to be supervised by a member of the tribunal staff.

 O’Donoghue told me: “In one case when I requested this, I 
could only look at the document for 10 minutes because the 
official said she had to catch a bus.”

The case was continuing as The Journalist went to press.
There has been a similar refusal to supply documents in a 

case involving Alison McDermott, a freelance HR consultant, 
who was dismissed after producing a report 
showing bullying and sexual harassment at the 
nuclear facility in Cumbria. She has had a 
long-running series of tribunal cases against 
Sellafield and the Nuclear Decommissioning 
Authority, including a rehearing.

Sellafield is the largest employer in 
Cumbria so its reputation was at risk from 
the disclosures. The case was covered by BBC 

Cumbria, the Whitehaven News and for The Daily Telegraph 
by Tommy Greene, a freelance journalist. However, they have 
not been able to access key documents.

The judge, Philip Lancaster, also at the request of Sellafield’s 
lawyers, at one stage held part of the Leeds Employment 
Tribunal online hearing in camera – allowing the press to stay 
but barring the public. 

She lost the case but plans to appeal.
The third example involves a cardiologist dismissed by 

Epsom and St Helier University NHS Trust, who made a 
protective disclosure over the avoidable death of a patient 
with a heart condition. The details of the case are in the panel 
on this page and a decision was pending at the time The 
Journalist went to press.

 A spokesperson for the HM Courts and Tribunals Service 
said that part of the problem in obtaining documents was 
that the advice was “correct but somewhat simplistic”.

 It turns out that there are much more complex rules – 
including one case going to the Supreme Court over the 
timing of the release of documents in cases. 

Once a case is over, the tribunal do not always keep all the 
documents and are reluctant to release them if there has 
been a contentious argument between both parties.

 Maybe the solution is to avoid getting witness statements 
via the tribunal altogether and go straight to the witnesses 
themselves. All parties get the bundles involved and, as far as 
I can see, the tribunal cannot do anything about it if this 
happens – unless part of the statements have been struck out 
of the evidence going to the tribunal.

But one thing is sure – transparency is not being served in 
many employment tribunals.



P
anorama in fake news shock! 
Father of David and Jonathan 
Dimbleby deliberately deceives 
viewers in ‘spaghetti tree’ hoax!

Just imagine how the enemies 
of the BBC, both in and outside the Tory party, 
would greet Panorama’s groundbreaking April 
Fool item if it were transmitted today instead of 
65 years ago. For a start, it was, or purported to 
be, set in Europe – where bad things happen. 

So convincing was the hoax – one of 
television’s first – that it fooled many viewers, 
however briefly. In 1957, there was, apart from the 
one-year-old ITV, only a single television channel, 
with Panorama its flagship weekly programme, 
so there was little to challenge the quiet 
authority of presenter Richard Dimbleby 
(pictured right). And what the Beeb said went. 
(NB At the time spaghetti was an unfamiliar, 
almost exotic product seen, if at all, in tins.)

“It isn’t only in Britain that spring is taking 
everyone by surprise,” began the sober script, 
backed by plinky-plunky music and shots of 
Continental-style trees. Also taking people by 
surprise was the announcement that “the earlier 
and welcome arrival of the bees and blossom… 
resulted in an exceptionally heavy spaghetti 
crop.” The what? Oh yes, the spaghetti harvest: 
there’s a convincing shot of the thin strands 
hanging down from the branches like a white 
waterfall, followed by a few seconds of women 
gathering and loading them reverently into a 
wicker basket. 

“Many of you, I am sure,” continued Richard 
Dimbleby confidently, “will have seen pictures of 
the vast spaghetti plantations in the Po valley.” 
Er, yes, probably we did. 

The joy of all this is the po-faced, not to say 
Po-faced approach of the mockumentary. There 
was nothing off the wall like The Goon Show, the 
radio series then in its wild heyday. Instead, 
Panorama offered three minutes of quiet, 

18  |   theJournalist

almost tedious, drips of agricultural detail: the 
absence of a late frost which “impairs flavour 
and reduces prices” and, best of all, “the virtual 
disappearance of the spaghetti weevil”. After 
three minutes, the music swells up and we 
return to the real world, ie the rest of the current 
affairs programme.

Personally, I was not fooled by the BBC hoax 
but only because my parents did not have a 
television. Some viewers were hoaxed and then 
amused, others were hoaxed but not amused, 
while others were annoyed that other people – 
but not them – had been taken in. 

Then there were those who, either entering 
into the joke or completely fooled, asked where 
they could get their own spaghetti bush. 

 Two and a half centuries earlier, Jonathan 
Swift had pulled off an even more successful 
April Fool stunt, at the expense of John  
Partridge, a leading purveyor of almanacs with 
bogus predictions. 

At the end of March 1708, the satirical author 
produced his own almanac prophesying the 
imminent death of the ‘Starmonger’ and 
followed it up with a poem announcing that the 
‘Quack’ had now given up the ghost. Partridge 
produced a pamphlet retorting that no, he  
hadn’t popped his clogs, which was greeted  
with the Swift response that yes he had: the 
pamphlet was written by someone else.  
Poor Partridge finally flew away from the 
prediction biz. 

THE BBC followed the 
great spaghetti spoof 
with other drolleries 
over the decades. 

Decimal time: In 
1975, shillings and 
pence had recently been 
decimalised, so why not 
hours and minutes? A 
sober-sounding piece to 
camera stated that 
decimal time would at 
first run parallel to 
ordinary time: “You and  
I probably won’t notice 
the change until 1984 
– or 1985, as it’ll 
be then.”

Upside-down 
public library: The 
result of an architectural 
blunder in the new 
building near Milton 
Keynes. When the 
shelves were installed, 
the books fell to the 
floor, or rather ceiling.

Gravity reduction: 
Astronomer 
Patrick Moore 
announced on 
Radio 2 that, 
thanks to the 
Pluto-Jupiter 
alignment at 
9.47am that 

day, we would all weigh 
less and levitate. A 
listener banged his head 
on the ceiling and sued.

Water Conservation 
Unit: A vast bucket on a 
lorry into which 
householders could pour 
water they weren’t 
using, from, say, a 
leaking tap, which would 
be tipped into a reservoir.

Prehistoric 
creature lab: A  mad 
scientist denied 
everything but the last 

shot showed a dinosaur 
advancing then the 
screen went blank. 

Twin Highland 
Peaks: David Lynch 
was to make a series of 
Twin Peaks in Scotland, 
as he liked the angling 
and sausage breakfasts. 

Weather 
forecaster’s elbow: A 
light-to-variable issue 
when presenters point 
to showers low on the 
map, but more serious as 
they strained tendons 
while warning of 
typhoons up north. “It 
was Aberdeen that did 
it,” complained John 
Kettley, after being off 
air for three months 
with a sore shoulder.

BBC japes: decimal 
time to dinosaurs 

Jonathan Sale on pranks in print and on air from spaghetti trees to San Serriffe  

APRIL – WHEN 
FOOLS TUNE IN

PA IMAGES / ALAMY STOCK PHOTO



A much later and more benign media 
hoax was the 1905 article by the 
American correspondent of Berliner 
Tageblatt declaring that, for three 
years, thieves had been digging a 
tunnel under the US Federal 
Treasury and had made off with 
$268 million worth of gold. 

Europe’s news editors picked 
up the story – until they looked 
at their calendars and noticed 
the date. The bullion was 
untouched. But was it to be on 
the safe side that the Treasury 
later moved the bullion to more 
secure premises in Fort Knox? 
Or coincidence? 

Either way, no harm done. By 
contrast, a couple of radio stations 
were rather too successful for their 
own or anyone else’s good. Brighton 
officials wondered why crowds were 
packing the beaches on a certain day 
– yes, you guessed it – in 2001. It turned 
out that a local radio had announced that a 
replica of the Titanic would be sailing by, which 
some listeners misheard as the actual Titanic. 
The weight of crowds on nearby 
Beachy Head had cracked the cliffs 
and the area was cordoned off. 

And, in 2002, a Kansas City station 
warned terrified citizens that the 
water supply had been contaminated 
with ‘dihydrogen monoxide’. That’s 
another term for ‘water’.

Among these television, radio and 
press stunts, it is only right to 
mention that the media itself is 
occasionally the target. Associated 
Press ran a (true) story a year ago 
about reporters on a flight with Joe 
Biden being surprised to receive 
refreshments from an air hostess 
wearing a black mask and wig, 
particularly when Jill Biden – for  
it was she – whipped both off  
and yelled “April Fool!” at the 
astonished hacks.

However, in 1983, AP itself had been led right 
up the garden path in its genuine (so the news 
agency thought) item on the beginnings of April 
Fool itself. Professor Joseph Boskin of Boston 
University declared that he had found the origin 
of the jocular festival: apparently a court jester 
had jested to the Roman Emperor Constantine 
that a mere joker could make a better fist of 

theJournalist   |   19

running the empire, whereupon he was 
given the job – for a day. A few weeks after 

the story appeared, the prof admitted he 
had made the whole thing up. All very 

postmodern: an April Fool about April 
Fool’s day.

In 1962, Sweden’s only TV channel 
featured a tip on transforming a 
black-and-white into a colour set. 
All viewers had to do was stretch 
and tape down a pair of nylon 
stockings over the screen. It 
certainly made a difference: now 
you couldn’t see anything at all. 
Swedish television did not start 
its regular colour programmes 
until 1970 – on, ironically, April 1.

Yes, anyone can be deceived into 
confusing fiction as fact. 

Conversely, practically anything 
published on April 1 can look 

preposterous. 
One Sunday in the 1970s, wondering 

what jokey creation The Observer had 
cooked up to celebrate this date, I spotted 

the tale of The Tenth Man. This was a novel 
which Graham Greene, when asked by a 

publisher for permission to reprint, was alleged 
to have forgotten he had written. 

Very droll – but that was in fact a 
true story; the title exists and a 
secondhand copy was recently on  
the Abe Books website for a very 
real £2,500. 

I had April Fooled myself; the 
Observer’s ‘real’ fictitious item was 
about something much less 
interesting, such as driverless trains, 
and I, in turn, have forgotten what 
it was.

Even if we know beyond doubt  
that an April fiction is an April  
fact, it can still justify itself by its 
neat concept. 

One of the most memorable items 
celebrating the annual folly was the 
Guardian’s San Serriffe supplement, 
an elaborate spoof of a travel 

brochure about a completely fictitious island in 
which the entire landscape was named after 
typographical elements. 

This might have deceived some readers  
– but only for the first time it appeared. Since 
the impressive stunt was repeated for several 
Aprils over later years, the game was up and  
it would then fool no one. Unless they were  
very foolish.

Looking  
back to:

April 1

TRINITY MIRROR / MIRRORPIX / ALAMY STOCK PHOTO



 

,

20   |   theJournalist

To visit the People’s History 
Museum in Manchester is  
to immerse yourself in 
your rights.

Throughout 2022, the 
museum is hosting a 
stunning exhibition of 
banners that have appeared 

at groundbreaking moments 
of protest.

These include 1932’s 
National Hunger March, the 
1980s nuclear disarmament 
campaign and, more 
recently, the 1990 poll 
tax demonstration.

There are also pennants to 
celebrate the centenary of 
the Tolpuddle Martyrs’ trial 
(from the Dorsetshire 
Labourers), the artist 
collective support  
of the Suffragettes in 1910 
as well as the iconic 1985 
banner from Lesbian and 
Gays Support the Miners.

In all, there are 26 banners 
on show, which cover  

the period from 1850 
to 2021. 

Drink in the history and 
see for yourself the 
colourful, flamboyancy, 
artistry and craftsmanship 
of our distant and not-so-
distant past,  created by the 
people who fought for the 
rights we have today.

https://tinyurl.com/
yc25v7jw

Film >
The Journalist
Six-part drama on Netflix
In a remake of the 2019 Japanese film 
entitled, er, The Journalist, this 
The Journalist is Anna Matsuda, a 
corruption-busting reporter for the 
Toto Newspaper. I don’t know – didn’t 
know – what it’s like to work in a 
Japanese newsroom, but I know what 
it’s like to live in a country where 
political corruption is on the rise… and 
how important it is for us journalists 
to challenge it. A thrilling potboiler.
https://tinyurl.com/23b5fmt7

The Lost City
Released April 22
Don’t let anyone tell you Arts is 
predictable. As the Yin to The 
Journalist’s Yang, this ridiculous 
comedy stars Sandra Bullock as a 
reclusive romance novelist on a book 
tour with her cover model (Channing 
Tatum). Also starring Daniel Radcliffe 
and Brad Pitt.
https://tinyurl.com/mw29ttp8
 
Music > 
Cork International Choir Festival
April 27–May 1
Bringing Cork to life with song since 
1954, this event welcomes choirs from 
across the world for a programme of 
concerts, competitions and world-class 
performances. Already confirmed  

challenge authority and imagine a 
new world.
https://tinyurl.com/44mbe8cz

Theatre >
Wor Bella
Touring north east England
March–April
Despite Blyth Spartans beating my 
team Gloucester City in January, I’m 
magnanimous enough to plug Ed 
Waugh’s ‘forgotten history’ play. Bella 
Reay – Wor Bella – was Spartans 
Ladies’ star striker, netting 133 goals in 
just 30 matches in 1917-18. She was 
one of hundreds of Munitionettes – 
women who played football for charity 
when not serving the war effort.
https://tinyurl.com/yc4xhnx2

Comedy >
Gill Sims: Tits, Gits and Little Shits
On tour
The author of the best-selling Why 
Mummy books and the woman 
behind the hugely popular Peter and 
Jane Facebook page hits the bottle 
and the road with fellow writer Jo 
Middleton to take a look at the 
changing face of motherhood.
https://tinyurl.com/49r36zjw

Henning Wehn: It’ll All Come Out 
In The Wash
On tour
The German ambassador for comedy 
gives everything a good rinse as he 
wrings sense out of the nonsensical.
https://tinyurl.com/4hsrcukn

arts looks at how the Beeb is seen by others. 
Cooper tells Arts that radio journalists 
are mostly portrayed as chancers out to 
advance their careers, sometimes by 
underhand means. He quotes famous 
former BBC staff giving real versions of 
fictional portrayals (strange practices in 
foreign hotel bedrooms, bureaucratic 
job title acronyms and fusty, repressed 
senior hacks). However, you could pay 
your licence fee for seven months for 
the same price.
https://tinyurl.com/bddvft2h

Alice Guy: First Lady of Film  
by Jose-Luis Bocquet and  
Catel Muller
This graphic novel celebrates the work 
of a long-neglected female pioneer 
who presided over an entire new art 
form – “the seventh art” of cinema.
https://tinyurl.com/bdeh8zut

Art >
Surrealism Beyond Borders
Tate Modern, London
Until August
This exhibition spans 80 years and 50 
countries to show how Surrealism 
inspired and united artists around the 
globe, offering them the freedom to 

 Spotlight >

Creative protests

by Tim Lezard

are choirs from the Czech Republic, 
Estonia, Finland, Norway 
and Slovenia.
https://tinyurl.com/2p96nvwt

Books > 
Northerners by Brian Groom
NUJ member Brian Groom has written 
what is described as “the definitive 
history of the North of England”. No 
pressure, then, as he takes us from the 
Neanderthals to the present day via 
Queen Cartimandua, Bede, the Brontës 
and Peter Kay, finishing by exploring 
what northernness means today.
https://tinyurl.com/2n8sv28j

Radio’s Legacy in Popular Culture: 
the Sounds of British Broadcasting 
over the Decades by Martin Cooper
This tome might ride to the rescue of 
the BBC. The former BBC radio reporter, 
now academic but still NUJ member, 



theJournalist   |   21

What made you become 
a journalist?
I read history at university and, 
after I graduated, I was suddenly 
attracted to the idea of writing the 
first draft of history. I liked the idea 
of the travel, meeting famous and 
powerful people, and holding them 
to account. 

What other job might you 
have done/have you done?
My Dad worked in the clothing 
industry and I fell into that after 
university. But, after three days as a 
graduate trainee merchandiser with 
Top Man/Top Shop, I decided I really 
wanted to be a journalist and quit. 

When did you join the 
NUJ and why? 
I think I joined as soon as I started 
my first journalism job at the 
Ealing Gazette in 1984. Getting 
your NUJ card was proof you were a 
proper journalist and I’ve always 
believed in trade unionism.

Are many of your friends
in the union?
Most of my friends who are also 
journalists are NUJ members.  
There are some who work at 
newspapers where there is no 
union recognition but, even then, 
I’m often pleasantly surprised to 
discover many are members.

What’s been the best 
moment in your career?
I’ve covered wars, elections, royal 
weddings, historic tours and other 
big stories for The Sunday Times, 
AFP and the Express but I think my 
best moment was as father of 
chapel telling our NUJ chapel 
members at Express Newspapers 
that we had finally won a pay rise 
after eight years of campaigning for 
Richard Desmond to give us one.

Q&A

NUJ & me
Richard Palmer is royal 

correspondent for the Express and 
on the national executive council 

What advice would you 
give someone starting in 
Journalism?
1: We all make mistakes but try not 
to write anything you haven’t 
checked to be factually accurate. 
2: Pick your battles – nobody agrees 
with everything their employer does 
– but try to remain true to yourself 
by ensuring you have complied 
with 1, even if you don’t like the 
angle your employer wants to take.

Who is your biggest hero?
Ernest Hemingway

And villain? 
Vladimir Putin.

Which six people (alive or 
dead) would you invite to a 
dinner party?
The Queen, Ernest Hemingway, 
Dorothy Parker, Clement Attlee, 
Tony Crosland, Marie Colvin.

What was your earliest 
political thought?
Debating the 1972 miners’ strike at 
primary school.

What are your hopes for 
journalism over the next 
five years?
That the industry discovers a way to 
make fact-checked online 
journalism pay and drops the worst 
of the frothy, unchecked clickbait 
that has dominated many news 
websites in the past few years.

And fears? 
That digital journalists sitting in an 
office and writing 10 clickbait stories 
a day will be all that’s left of the 
British newspaper industry.

How would you like to 
be remembered?
As a hack who got good stories while 
acting with integrity (if that doesn’t 
sound too insufferable) and as a 
union rep who helped improve the 
lives of NUJ members.

and asked me to make staff 
redundant before doing the same 
to me.

And the best?
For all its problems, the Daily 
Express at Blackfriars Bridge under 
Desmond’s ownership was often  
a fun place to work with lots of 
banter and gossip. It was like being 
in a sitcom.

AM
ER

IC
AN

 P
H

O
TO

 A
RC

H
IV

E 
/ 

AL
AM

Y 
ST

O
CK

 P
H

O
TO

, S
U

ED
D

EU
TS

CH
E 

ZE
IT

U
N

G
 P

H
O

TO
 /

 A
LA

M
Y 

ST
O

CK
 P

H
O

TO

What is the worst place 
you’ve ever worked?
I’ve cleaned poo off the ceiling  
in an old-style ‘mental hospital’  
and worked on the ovens in a 
bakery as a student, but the  
worst place was an internet 
start-up. The supposedly  
left-wing owner, later a prominent 
Corbynite, talked about people 
having ‘served their purpose’  



22   |   theJournalist

Check your blood pressure 

PHONE SCANNER 
MAKES SHARP PDFS 
You might not use a scanner 
often but if you don’t have one 
when you need it, it can stop the 
show. Have no fear – iScanner 
is a nifty freemium app for iOS 
and Android that lets you take 
a photo of a document then 
formats it and saves it as a PDF 
file. The results are comparable 
to a flat scanner – a sign of how 
far image processing has come. 
From the App Store

SCREEN GRAB AND 
EDIT PICS AND FILMS
One of the best software 
houses you’ve never heard of, 
Ashampoo have some brilliant 
utilities, often at ridiculously 
cheap prices. Snap is a screen 
grabber that lets you take 
photos of what’s in front of you 
or record videos. It includes a 
full editing package, and you 
can automatically upload files to 
streaming platforms and social 
networks. It’s powerful and well 
worth £21.67 of anyone’s money. 
Check for special offers too.
ashampoo.com

CLOCK SHOWS MORE 
THAN THE TIME
One of my favourite gadgets is 
back in the UK after some Brexit-
related  issues. The LaMetric 
TIME is a smart clock with a 
scrolling dot matrix display. You 
can make it display whatever  is 
useful – time, weather, calendar, 
tweets, bus times, the price of 
Bitcoin or news headlines, and 
use it to control smart devices 
and play music. I’ve had one for 
five years and it’s being made 
even more powerful on an almost 
daily basis. Available for £169.99.
LaMetric.com

G
reat for 
videoconferencing 
(including Zoom, 

naturally) and perfect for 
those pundit pieces to 
camera, the Anker Video Bar 

is a nifty combination of Full 
HD webcam, light and 
speaker set-up. 

It sits neatly on your desk 
and is hinged in the middle, 
so, if you flip down the  

light, you’ll block the camera 
– great for those of a  
private disposition. 

Picture and sound quality 
are both excellent and, save 
for an inexplicably short 

power cable, there’s very little 
to complain about. There are 
AI-powered autofocus and 
follow features, plus noise-
cancelling so you can be heard 
in the noisiest bullpen office. 
https://uk.ankerwork.com/
products/a3383

R
outers have one of the longest lifespans 
of any tech, but once in a while the 
technology advances – in this case, with 
the introduction of Wifi 6. For the 

uninitiated, Wifi 6 is a new standard that promises 
blistering fast speeds. (There’s an even newer version 
– Wifi 6e – but not many devices are compatible yet.) 

Netgear’s Orbi range has some of the most 
advanced bits of kit out there, and its Wifi 6 range 
gives a noticeable speed boost, particularly when 
transferring to another device on the same network. 
It’s a ‘mesh’ router, which means it has several boxes 
that work together as one, wirelessly, which is great if 
you have a room (or floor) with reception problems. 

D
on’t know about you but. what with one thing and another, 
my blood pressure has been all over the shop lately.  So 
it’s good that Aktiia has created the first wristband to 

sense blood pressure. It sits on the opposite wrist to your watch (for 
technical reasons) but is pretty discreet, so you 
won’t look like Billy Two-watches. 

The kit includes a cuff, which you use monthly 
to set a baseline. Then, strap it on and off you go 
– it takes a reading every two hours, which you 
can view in the app. The results from mine are 
comparable to those from a doctors’ surgery. 

For now, it’s a standalone gadget but it should 
connect to Google Fit or Apple Health at a later 
date. Annoyingly, it’s not waterproof, so the 
promise of 24/7 monitoring seems a bit 
overblown. It’s still fabulous though. Grab one 
for £199.99.
aktiia.com

TechDownload
Chris Merriman on technology for journalists

technology

byte size...

> High-level kit for online videos

A SOUND 

BARGAIN 

BUY

RAPID WIFI ROUTER

Set-up is really simple. It automatically does a lot 
of the fiddly bits and the rest can be done using a 
webpage or the Orbi app, which also lets you control 
your network, even if you’re not at home (sorry, 
kids!). Not only did I find that my internal network 
was faster but also that my wifi gained around 6mbps 
in internet speed too. 

The bad news is the cost. The kit we’re testing – the 
RBK853 – clocks in at a hefty £959 but it’s an 
investment that you’ll be using for years to come. 
https://www.netgear.com/uk

Click away on a  

colourful keyboard  

If you’re into mechanical keyboards (the  

ones with a pleasing typewriteresque quality) 

then you’ll be pleased to see Logitech’s Pop Keys 

and Mouse. These come in three funky colour 

schemes – we went with a utilitarian yellow 

and black, but there are also a mint green and 

a deep pink. As with all Logitech products, the 

build quality is fantastic, and you can choose 

between Bluetooth 5.0 or the included dongle 

to connect to your computer. Amazon has  

all three colours for £124.99 (for the  

keyboard and matching mouse)  

or £99 (keyboard only).



Transfer & Save with HMCA

*This discount is also available to you if you 
do not presently have private medical cover.

Do you have 
Private Medical 
Cover?

This advertisement is produced and presented by HMCA/S PLC (trading as Hospital Medical Care Association, HMCA and HMCA Members) which is 
authorised and regulated by the Financial Conduct Authority (FRN:307587).  HMCA/S PLC is a company registered in England, company number: 01362094, 

registered office: Beech Hall, Knaresborough, North Yorkshire, HG5 0EA. 

Rated ‘Excellent’ by our customers on

Call today for a no obligation quote on

or enquire online at www.hmca.co.uk/nuj
01423 799949

OVER

40
YEARS

PROVIDING SERVICES TO 
MEMBERSHIP GROUPS

  Your choice of hospital & specialist 
  NHS queues avoided 
  No age limit 
  Tax free NHS cash benefit 
  Claims settled promptly 
  Excellent UK based service

229582

S P E C I A L 
OFFER

discount for readers of
The Journalist

*40%
Up to

HMCA A4 Press Ad The Journalist 270x208mm.indd   1HMCA A4 Press Ad The Journalist 270x208mm.indd   1 07/03/2022   11:06 am07/03/2022   11:06 am



24   |   theJournalist

Steve Jones was one of the working-class heroes. 
He never lost the faith in his lifelong fight for 
socialism, trade unionism and human rights.

I knew him as an unassuming, gentle man, with 
a great sense of irony that belied the underlying 
fire in his heart and soul for social justice and 
equality. We shared many aspects of our political 
philosophies and endeavours, although I 
regarded him as far more radical than myself.

He was a long-term treasurer of the NUJ’s 
London central branch. When I was secretary 
there, his accounting and determination to keep 
the books straight were impeccable. He was 
instrumental in helping to build and foster a 
strong, united branch. A kingpin indeed!

When NUJ general secretary Jeremy Dear 
asked us to release some of our branch’s funds 
for campaign literature, Steve was reticent at 
first, not wanting to deplete our resources, but 
finally agreed. That money, we hoped, would 
help to spread the word and increase 
membership – an aim to which we both 
subscribed and one that bore fruit.

Even when I left the NUJ to join BECTU, as I 
moved on to work in film and TV, he still invited 
me to the occasional NUJ branch parties he’d 
helped organise and kept asking me when I was 
going to rejoin the NUJ! A true gent who never 
gave up on me coming back into the fold. 

He had an innate empathy for everyone, 
especially the NUJ widows and orphans who had 
fallen on hard times. He helped me, in my joint 
role as branch welfare officer, to win assistance 
from the union’s Provident Fund and the 
Newspaper Press Fund to alleviate the financial 
difficulties faced by widows of former members. 
These were, necessarily, confidential matters of 
which the wider branch could not be made aware. 

Through his great efforts, we were able to help 
those in need, freeing them of financial burdens 
and enabling them to live out their lives in 
comfort. They, and indeed all of us who soldiered 
together, owe him a great debt of gratitude.

Steve, we loved you then and always will. We 
will miss you. You will be remembered. We extend 
our deepest condolences to Su and the family.

Jim Humphries

Jacqui Courtney, who has died after a long illness, 
was for 28 years a journalist with the Ulster Herald 
in her hometown of Omagh, Northern Ireland, 
which she joined after completing her A levels.

She was known for exceptional shorthand and 
great empathy, which gave her the ability to gain 
the trust of interviewees. She was committed to 
her community and wanted to tell its story. Her 
stories often improved the people’s welfare, 
forcing public bodies to act. She sometimes 
titled herself the ‘dogdirt correspondent’.

She was known for meticulous research, which 
including stepping into other people’s shoes. To 
write a story on life for blind people, she donned a 
blindfold and walked around the  town centre.

Linked to her instinct for getting to the heart 
of a story was a gift for writing, with a flowing 
style all her own. Among those whose causes she 
took up were victims of domestic violence and 
autistic children and their families. 

She covered terrible tragedies. The worst was 
the Omagh bombing of August 1998, when 
unborn twins and 29 people died, including 
people she knew. She made a great contribution 
to her paper’s coverage of the aftermath. 

Personally, she was generous with other 
journalists, always willing to share information. 
She was noted for nurturing younger journalists, 
particularly women. 

Olga Bradshaw remembers meeting Jacqui on 
her first day covering Omagh Petty Sessions. 
Olga was working for the competitor local paper. 
Jacqui took Olga under her wing and the two 
became close friends. “I wouldn’t have been the 
journalist I was without Jacqui,” says Olga.

All who knew her were struck by her 
fundamental decency, an infectious sense of 
humour and an elegant dress.

Tragically, illness cut short her career. She had 
to retire 16 years ago after being diagnosed with 
multiple sclerosis but retained her zest for life.

She is survived by daughter Danielle; son-in-
law Vincent Caddell, grandchildren Niall and 
Enda, sister Annette and brothers Martin, Paul, 
Peter and Irvine. She was predeceased by her 
daughter Naomi.

Anton McCabe

Rebecca Teulet, a journalist for BBC Radio news 
programmes, has died at the age of 39. 

Born in the French town of Sarlat-la-Canéda, 
she spent her first eight years in the Dordogne 
and Paris before moving to Norwich. Her early 
years gave her a strong sense of French and 
European identity. After earning a first-class 
degree in International Relations at the 
University of Sussex, she moved to Barcelona and 
quickly became fluent in Spanish and Catalan. 

Back the UK, she joined BBC Radio Current 
Affairs in 2008 as a production co-ordinator then 
was a broadcast assistant on Radio 4 and the World 
Service. It was there I met her and, like others, was 
impressed by her sharp intelligence, unflappable 
cool, stylishness and wit. Producers drew on her 
language skills and international knowledge. 

She was keen to move into a journalist role so 
left briefly in 2011 to study at the London College 
of Communications. The following year, she 
rejoined the BBC as a producer on Today. 

She worked on all of the major Radio 4 news 
strands including PM and the World at One, and 
found a natural home at The World Tonight, 
which led to assignments all over the world. 

Rebecca – known as Becca or Becs – was 
resourceful, brave, patient and had a true ear for 
what made for great radio. She covered the 
aftermath of the Bataclan attack, the Gezi Park 
protests in Turkey, Brexit, elections and countless 
other major stories at home and abroad. She had 
a stint in the BBC’s Brussels bureau in 2017.  

While she was contrary and opinionated, she 
had a preternatural ability to create instant 
rapport with anyone, anywhere. 

She valued authenticity and decried the 
creeping gentrification of her beloved adopted 
home, south London. She made a point to visit 
genuinely local haunts.

She was a long-time NUJ member, and her 
sense of social justice and compassion for 
ordinary people caught up in extraordinary 
events enriched so much of Radio 4’s journalism. 

Rebecca is survived by her mother Juliet, 
father Claude, sister Melanie, and her step-
family Dinah, Jerome and Sam.

Mike Wendling

Steve Jones Jacqui CourtneyRebecca Teulet

obituaries



theJournalist   |   25

Wonderful welcome back
Congratulations on the born-again 
print Journalist. It was sorely missed. 
Raymond Snoddy’s column is always 
brilliant but it was even better this time. 
I also enjoyed Chris Proctor and Rachel 
Broady’s NUJ & me. Also, two excellent 
obituaries. A great read!
Cyril MacDermott
Twickenham

Support Russian reporters
I am writing to express my support for 
the journalists of Echo of Moscow and its 
outlets, which have been closed by the 
Russian government for daring to report 
the invasion of Ukraine as they should.

I hope the NUJ, independently and 
through the IFJ, will do what it can to 
assist the re-establishment of 
broadcasting free from state control in 
Russia, and support free voices there.

(Yes, I know it was part owned by 
Gazprom, but this was admitted.)
Martin Lewes
Life member

Email to: 
journalist@nuj.org.uk
Post to:
The Journalist
72 Acton Street,
London WC1X 9NB
Tweet to:
@mschrisbuckley

ç
Please keep 
comments to
200 words  
maximum

Tactile pleasure of paper
 What a tactile pleasure it was to have 
The Journalist in one’s hands again 
after all this time. Congratulations too 
to the artist responsible for the 
stunning ‘people’ cover. 

I echo every word written about the 
machinations of the mountebank 
Johnson but, some time ago, a 
‘columnist’ in one of the serious 
Sunday papers expressed his feelings 
about the man in a litany of silly 

name-calling which must have run to 
near one hundred words. What a waste 
of potential editorial ammunition.  I 
think he was a well-known stand-up 
comic. Cobbler, stick to your last. 
Peter Deeley 
Life member

Throne worthy 
How pleasing to have The Journalist 
drop through my letterbox… on my 
birthday no less! Previously, I had 

downloaded the pdf issues to my 
laptop during the print ‘drought’. Yet 
sadly, I couldn’t be bothered reading 
them after spending so long in front of 
the screen writing articles (no offence, 
Christine). But the print issue has 
accompanied me through several lunch 
and ‘comfort’ breaks. 

PS. Nice obit on John Izbicki – what 
a life! 
Owen Ralph 
Manchester

Print issues unite us 
with tangible appeal
I joined the NUJ at the beginning of the pandemic in March 2020, 
so it has been very exciting to get my first ever copy of The 
Journalist in print. Although it might have been easier and saved 
some money to keep it online, I’m very glad we get to experience 
the work of our fellow writers and editors like this.

I feel very attached to the idea of print editions, which is 
perhaps unusual for someone my age (born in the late 1990s) 
but there is something appealing about being able to hold a 
physical copy in your hand.

Besides, there are many benefits to having it in print: it’s 
refreshing and healthy for your eyes to take a break from 
looking at a screen, you can roll it up to swat flies and, in an 
emergency, you could use it as cover from the rain!

But, especially in this digital age where most things are online 
and many are nowhere else, it is nice to own something tangible 
such as this quality publication.

I think having The Journalist in print also serves a larger role in 
our union. Many of us will be working from home or without 
colleagues and this is product of our community is something 
we can all appreciate and contribute to.

I’ve never had the opportunity to attend an in-person NUJ 
meeting, but I do feel a stronger attachment to the union 
because of this printed magazine. And I don’t think I’m the 
only one.

These are tough times for all of us, especially 
for print journalists, and I hope we see a 
trend of more publications choosing to 
remain or even venture into print because it 
does have an important part to play.

Anttoni James Numminen 
Aberdeen, @A_James_Esq

D
EN

IS
  C

AR
RI

ER

H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H

H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H H

YourSay...
inviting letters, comments, tweets

£40 
prize 
letter

inbox

Callum Thomson (@2lsnop) 
Great to see @NUJofficial’s 
The Journalist back in print 
– I appear to have torn open 
the envelope in a frenzy

Penny Dakin-Kiley  
(@PennyKiley) 
So nice to get an actual 
paper copy of  The Journalist 
arrive in the post, after 
2 years online-only 

Tony Harcup 
(@writerlytone)  
Ah, the simple pleasures of  
a printed magazine arriving 
in the post

twitter feed
Tweet us your feedback:  
@mschrisbuckley 



Do you want to  
unplug and read your  
magazine in print  
rather than online? 

Please let us know.  
You can change your member  
preferences on the website nuj.org.uk  
or email journalist@nuj.org.uk

Moved house or 
changed your  
email address? 

Please let us know.  
You can update your membership  
record on the website nuj.org.uk or  
email membership@nuj.org.uk

Advertise in 
The Journalist

Financial advice for hacks from a hack 
and qualified financial adviser. Contact 
Nigel Bolitho of BV Services, authorised 

and regulated by the Financial 
Conduct Services Authority.

Email: ncfb007@gmail.com 
Phone 01954 251521

TAX CONSULTANTS
We are an established firm based in the City, specialising 

in handling the taxation and accountancy affairs of 
freelance journalists. Clients throughout the UK.

For further details contact: 020 7606 9787

SOUTHWELL TYRRELL & CO

Tax Consultants
We are an established firm based in the City, 
specialising in handling the taxation and 
accountancy affairs of freelance journalists.  
We have clients throughout the UK.

We can help and advise on the new changes under 
Making Tax Digital including helping to set up the 
MTD compatible software and bookkeeping.

Our services include accounts preparation, 
tax reporting, business start-ups and advice 
on possible incorporation, payroll services, 
management accounts, bookkeeping and more.

For further details, contact us on 
T 020 7606 9787
E info@southwell-tyrrell.co.uk

020 3283 4055
hello@square7media.co.uk 

To advertise your products or services 
in The Journalist and reach over 

25,000 journalists. Please contact us 
to find out about the opportunities 

that are available.



theJournalist   |   27

A
lf Martin, who used to 
edit Record Mirror, 
told me about 
interviewing Rick 
Nielsen, the guitarist 

in Cheap Trick. It was one of his finest 
pieces, he says with a certain degree of 
professional if unmerited pride. 

It appears that Martin had been 
subjected to the sort of hospitality felt 
appropriate for rock journalists in the 
1980s: the promotors had provided 
bubbly in industrial measures, the 
agents had added powder to the mix 
and then the band’s drummer, one Bun 
E Carlos, provided the pièce de 
résistance in the form of an exotic 
cheroot of mammoth proportions and 
titanic strength. 

Pre-interview, Martin attempted to 
revive himself with tried-and-tested cold 
water before deciding he needed to slap 
his own face. Sadly, he couldn’t lift his 
arms. Eventually he was manoeuvred by 
a PR aide down a hallway to a room 
where the band were entertaining a 
selection of friends old and new. Martin 
lowered himself onto a chair and stared 
into the middle distance. 

Some time later, he was approached 
by Rick Nielsen, the intended 
interviewee. This affable man 
introduced himself and nodded 
sympathetically when told of Martin’s 
misfortune in having encountered the 
band’s drummer. At this point, our 
scribe ceased to exist on a material level. 

The following morning, Martin rose 
Lazarus like. He’d been flown to the 
States for this interview – and he’d 
missed it. He would have cried but he 
was too dehydrated for tears. 
Hopelessly, he pressed the play button 
on his tape recorder. What he heard 

was a sound that, at that moment, far 
exceeded anything Cheap Trick would 
ever achieve musically. Beautifully, 
marvellously, the tape contained an 
interview: historical, personal, amusing 
and eminently usable. 

It seemed that, when Martin lost 
consciousness, Nielsen simply carried 
on without him. He flicked the tape to 
‘record’ and, ignoring the interviewer’s 
background snorts and snores, 
provided perfect copy. 

Quite apart from pertinent and 
enlightening speculation on the nature 
of interviewing, its significance and 
role in modern journalism etc, which I 
may or may not get round to in this 
article, this story reminded me of how 
much I admire music journalists. I just 
couldn’t do it. 

I have a recurring nightmare of 
sitting with a blank notebook on a chair 
opposite Bob Dylan. What on earth 
could I ask him? For one thing, I’d be so 
star-struck that speaking would be 
beyond me. I could possibly mumble 
that I am a great fan, but Bob doesn’t 
seem the sort of chap who would be 
terribly grateful or excessively polite. 

I have form on this. I was once at a 
Laurie Anderson installation at the 
South Bank when I realised the black- 
clad figure next to me was Lou Reed. I 
searched desperately for something to 
say to him. I wanted to make contact, 
to be The Person Talking To Lou Reed. 

To my horror, I heard coming out of 
my mouth the most inane observation 
on the planet. I had eye contact with 
one of the most prolific and innovative 
figures in rock music when I heard a 
voice – mine – saying, “I thought you 
were dead.” I still shiver at the memory. 
Suffice it to say that this opening 

and finally...

gambit wasn’t the prologue to an 
interesting chin-wag. In fact, Lou 
invited me to engage in sexual 
intercourse with myself and was gone. 

So here’s Bob, master of the sneer. “So 
Bob, what do you think about things?” I 
mean, this bloke has spent six decades 
explaining his views on politics, religion, 
poetry, surrealism, travel, US history 
and the human condition. Anything I 
ask him indicates my belief that he has 
done his work inadequately. I can’t 
imagine he’s going to take kindly to this 
assessment even if I explained it was for 
a sign-off page for The Journalist. 

Not to mention reviewing concerts. 
For one thing, most rock concerts I go 
to involve me being deaf for a day, the 
result of liquefied ear wax. And, again, 
what can I say about the show? They 
remembered the lyrics? Nice t-shirts? 
Fine grimaces when playing at the top 
of the fretboard? Regular beat. Got 
people jigging. I always find David 
Byrne sounds like David Byrne and 
Imogen Heap sounds like Imogen 
Heap. I don’t have much more to add. 

You can say someone sounds like 
someone else but then you’d have to be 
confident that your readers knew both 
bands. If they don’t, it’s pointless. And 
if they do and they are reading 
specialist music press, half of them will 
undoubtedly be enraged at the 
comparison. 

I don’t understand how to convey an 
impression of music in words. It’s like 
being at a school drama class where I 
was invited to be a tree. I’m not a tree, 
sound isn’t words and nodding off 
seems the only sensible solution. 
Regrettably, lack of space precludes  
the advertised pertinent and 
enlightening speculation. 

It’s only rock ‘n’ roll 
but I’m star-struck
Chris Proctor fine-tunes his admiration for music journalists

Chris P

“I had eye contact 
with one of the 
most prolific and 
innovative figures 
in rock music when I 
heard a voice – mine 
– saying, ‘I thought 
you were dead’

”



· Band 4, London, Spine points 27–23

· Salary: £46,251 p.a. rising to £52,612 p.a. 

· PCS Clapham

· Hybrid working may be considered

We are looking for a National Press Offi cer to manage and develop PCS’s media profi le. Located in the 
General Secretary’s Offi ce, you will have a proven background of working with journalists. You will have 
a deep understanding of how the media works and the editorial steer of different outlets, combined 
with excellent news sense and the talent to spot a good story. 

Exceptional writing skills are a must, as is the ability to write for diverse audiences and provide support 
and advice to senior offi cers and activists at all levels. This is a high profi le role in an often fast-moving 
environment, therefore your ability to use sound judgement and decision making skills in dealing swiftly 
with press enquiries are crucial. 

In addition to an excellent track record in gaining positive media coverage, you will have an interest in 
and understanding of trade unions and the issues facing PCS’s members. 

Closing date: at 12 midday on Tuesday 26 April 2022
Applications must be received by the closing date and time specifi ed.

Interviews will be held by Zoom: Thursday 12 May 2022
Candidates invited for interview are required to make themselves available on the date/s specifi ed. 
Interview dates cannot be changed to accommodate candidates who are unavailable to attend on the 
specifi ed date.

· CVs will not be accepted. Only PCS application forms will be considered.

· PCS offers a generous range of benefi ts including assistance with childcare, extensive family-friendly 
schemes, generous annual leave entitlement and pension scheme.

· PCS is working towards equal opportunities and is positive about disabled people.

· All posts can be considered on a full-time, part-time or job share basis.

To apply please visit www.pcs.org.uk/work-pcs

Public and
Commercial
Services Union

National Press Offi cer
Reference 0422

1
3

9
4 www.pcs.org.uk     @pcs_union     @PcsUnion

1394_PCS full page Press Officer ad_The Journalist.indd   11394_PCS full page Press Officer ad_The Journalist.indd   1 22/03/2022   12:0022/03/2022   12:00


	3704_JOURNALIST_MARCH_P01
	3704_JOURNALIST_MARCH_P02
	3704_JOURNALIST_MARCH_P03_05
	3704_JOURNALIST_MARCH_P06_07
	3704_JOURNALIST_MARCH_P08
	3704_JOURNALIST_MARCH_P09
	3704_JOURNALIST_MARCH_P10_11
	3704_JOURNALIST_MARCH_P12
	3704_JOURNALIST_MARCH_P13
	3704_JOURNALIST_MARCH_P14_15
	3704_JOURNALIST_MARCH_P16_17
	3704_JOURNALIST_MARCH_P18_19
	3704_JOURNALIST_MARCH_P20
	3704_JOURNALIST_MARCH_P21
	3704_JOURNALIST_MARCH_P22
	3704_JOURNALIST_MARCH_P23
	3704_JOURNALIST_MARCH_P24
	3704_JOURNALIST_MARCH_P25
	3704_JOURNALIST_MARCH_P26
	3704_JOURNALIST_MARCH_P27
	3704_JOURNALIST_MARCH_P28



