
 
 

 
 
Public interest test on the potential merger situation in relation to Telegraph Media Group 
December 2023 
 
 

1. The NUJ believes it is right that Ofcom is investigating the proposed acquisition by 
Redbird IMI Media Joint Venture, LCC of the Telegraph Media Group Limited on 
whether this transaction could raise public interest concerns in relation to the need 
for accurate presentation of news and the need for free expression of opinion in 
newspapers. The union believes there needs to be a reform of media ownership 
rules, with a strengthened public interest test. 

2. The sale must be seen in the context of a UK landscape with very little media 
plurality.  According to the Media Reform Coalition (MRC) 2023 report, Who owns 
the UK Media  that there are “dangerous levels of concentrated ownership across 
the UK’s press, broadcasting, streaming services and online platforms”. Just three 
companies – DMG Media (publisher of the Daily Mail, Metro and i), News UK (The 
Sun and The Times) and Reach (Daily Mirror, The Express, Daily Star) – dominate 90 
per cent of national newspaper circulation. In the UK, the Evening Standard and the 
Independent are part-owned by a bank controlled by the Saudi state. 

3. The NUJ’s longstanding position on the need for far greater plurality and diversity in 
the UK’s journalistic landscape is a matter of public record. So are the union’s 
concerns over the stranglehold and disproportionate influence in society a small 
number of proprietors and media groups have had through their ownership of 
national newspaper titles. There needs to be meaningful investment to help new 
media models get off the ground, and measures to boost quality editorial content 
and resources. We need an environment in which quality ethical reporting is strongly 
rooted in line with the NUJ’s Code of Conduct. 

4. The NUJ would be concerned over risks to jobs if The Telegraph were to fall into the 
hands of another UK newspaper business with an eye on cutting costs. The 
contraction in jobs and editorial content across the national newspaper titles and 
wider publishing sector should concern all who care about quality journalism and the 
role it plays in a democratic society.  

5. The NUJ understands that recent changes in TMG's ownership structure prior to the 
paper's putative sale have preserved the company's existing terms and conditions, 
and the status of the NUJ as a recognised union. Any future owner must honour 
these commitments going forward. 

6. In terms of the broader implications of the paper's possible acquisition by Redbird 
IMI, specific concerns have been raised by Telegraph staff and other journalists in 
two areas, both arising from IMI's large stake in the Redbird IMI consortium: 

https://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2021/03/Who-Owns-the-UK-Media_final2.pdf
https://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2021/03/Who-Owns-the-UK-Media_final2.pdf


• The UAE's poor record on some human rights issues, such as the criminalisation of 
homosexuality, the treatment of migrant workers, the status of women, as a 
significant and expanding oil producer at a moment of climate crisis; its use of press 
censorship domestically. There is a worry that honest reporting and robust comment 
in areas of UK and international interest could be compromised and weakened. 

• There is a fear that a major UK media outlet might be a useful tool for whitewashing 
Abu Dhabi United Group and other Abu Dhabi-backed business activities in the UK 
and internationally. ADUG's relationship with Manchester city council in the mid-
2010, its use of an offshore ownership vehicle to evade scrutiny and its failure to 
meet affordable housing targets in its redevelopment programme (as detailed in this 
report); and its role in the censorship of criticism (as reported in this Times article).  

7. Domestically the United Arab Emirates has a poor record on media freedom and a 
reputation for the arrests and surveillance of journalists. Redbird CEO Jeff Zucker has 
stressed his US-style notion of press freedom, offering reassurance by outlining his 
intention to create robust governance for The Telegraph, and to restrict IMI's role to 
that of 'passive investor'. However sincere this sentiment, however, the reality of 
how that would happen in practice in a way that would be meaningful and 
sustainable is quite another matter therefore there can be no guarantee that 
protection from interference could be achieved.  

8. History shows that promises made when newspapers are bought are not always 
kept. When Rupert Murdoch bought the Times and Sunday Times in 1981, he agreed 
to the appointment of six independent directors under whose supervision they were 
required to remain editorially separate and independent. Last year Murdoch applied 
to ditch these legal undertakings, and former Culture Secretary Nadine Dorries 
agreed. This meant the six independent directors were no longer legally required 
and News UK later merged The Times Scotland and Sunday Times Scotland a single 
seven-day operation. 

9. Anyone with wider experience throughout the industry knows that owners can find a 
multitude of ways to influence and interfere with editorial matters, whatever 
ownership or governance structures are in place. 

10. There have been reports of journalists working for The National, an English-language 
publication based in the UAE, saying they were prevented from writing critical 
stories about the UAE’s ruling family. 

11. The huge amount of interest in the sale of the Telegraph titles and Spectator 
magazine prove them to be trophy acquisitions, with significant political clout and 
access to government. Others in the field, if the bid does not go through, could likely 
be subject to investigation by the Competition and Markets Authority. The Mail’s 
publisher DMGT, which also owns Metro and the i, has shown interest in making a 
bid, which if successful would push the publisher above 50 per cent of the daily 
newspaper market. 

12. Staff believe some alternative bidders for The Telegraph would prove more 
congenial than Redbird to the paper's present editors, and it may be that the success 
of those bidders rather than Redbird would ensure greater continuity and facilitate 
the consolidation of a business strategy that has delivered success in a challenging 
market. However, this is not the same as their bids being more in the public interest 

https://www.sheffield.ac.uk/management/news/manchester-offshored-new-report-sheffield-university-management-school-and-university-sheffield
https://www.sheffield.ac.uk/management/news/manchester-offshored-new-report-sheffield-university-management-school-and-university-sheffield
https://www.thetimes.co.uk/article/town-hall-censors-peterloo-massacre-memorial-dnzp9g2s5


than Redbird's is. Indeed, the fact that some potential bidders already have 
significant UK media interests is also a serious concern to the NUJ. 

13. Zucker has made much of his desire to invest in the paper's future success and effect 
a plan for growing the paper's readership by building its reputation as a grown-up, 
intelligent conservative voice in the USA. Any future owner should have to provide 
much greater clarity about their future plans and commitment to the titles, as well 
as demonstrating robust procedures to protect against editorial interference.  

 
 


