
N E W S  F R O M  T H E  N AT I O N A L  E X E C U T I V EInformed
issue 22 March 2018

Also  
in this  
issue:

Equal Pay 
Win
Page 5

Murdoch 
Deal
Page 8

Whistle- 
blowing
Page 10

The union has welcomed the 
government’s announcement of a 
review of national and local press   
will look at the sustainability of the 
sector and investigate new ownership 
models, but it will be seeking 
assurances that the NUJ will play a 
major role in the inquiry.

The review announced by Prime 
Minister, Theresa May, will look at:

• The overall health of the news media, 
with a focus on the local and regional 
press.

• Range of news available and the 
different business models for high-
quality journalism.

• How the press is adapting to the 
digital market and online platforms.

• The digital advertising supply chain.
• “Clickbait” and low-quality news.
The review will make 

recommendations and a final report is 
expected in early 2019.

This is a victory for the union which 
has long called for a review, particularly 
during Local News Matters week last 
year, as part of our Parliamentary 
work and in talks with ministers. The 
government’s announcement was 
accompanied by a quote from the 
newspaper publishers’ organisation, the 
News Media Association, but the NUJ 
insists the voice of journalists will be 
heard, loud and clear.

The latest news that 49 jobs are 
being lost, and more expected, by 

NUJ welcomes May’s 
review of the press

Trinity Mirror’s decision to extend its 
digital pilot, Birmingham Live, makes 
it essential that the major newspaper 
groups answer questions about the 
impact their policies will have on the 
sector.

Concerns about the threat to media 
plurality were raised after Newsquest’s 
recent takeover of the independent, 
family-owned CN Group, which owns 
two regional dailies, five weeklies and 
magazines. The deal could result in the 
UK’s local newspaper industry becoming 
a duopoly of Newquest and Trinity Mirror 
since Johnston Press’s debts make its 
viability appear at risk.

The NUJ will be calling for the big three 
news groups, Newsquest, Trinity Mirror 
and Johnston Press, to be called to 
account for failing to invest in journalism 
and presiding over the loss of hundreds 
of titles and thousands of journalist and 
photographer jobs. The union intends to 
involve itself in a constructive dialogue 
which will look at new ownership models 
and solutions to the industry’s financial 
crisis, which has seen advertising 
hoovered up by Google and Facebook 
and the move to digital not replicating 
the revenues of print.

The year started with a two-day strike 
at Newsquest’s Swindon Advertiser. The 
staff went out because of cuts, poverty 
pay and heavy workloads.

The chapel said: “A senior reporter in 
Swindon gets £19,000-£20,000 and 
the chapel believes Swindon Advertiser 
reporters are now among the lowest paid 
on a daily title in the UK.”

The strikers braved the rain and 
remnants of Storm Eleanor as they 
picketed outside the Advertiser 
office and earned huge support 
from colleagues, members and local 
politicians.

Local News Matters, page 11

Newsquest strikers at the Swindon Advertiser



02   Informed

Michelle’s
Message

It was the BBC’s presenting 
sisterhood, who were there in 
strength to demonstrate their 
solid support for Carrie Gracie, the 
corporation’s former China editor, 
who was testifying to the Digital, 
Culture, Media and Sport Committee 
hearing. We were both giving evidence 
on the BBC and pay. 

Ours was the first session up – listed 
for an hour – to be followed by director 
general, Tony Hall, his deputy, Anne 
Bulford, the newly appointed head of 
news and current affairs, Fran Unsworth, 
and Sir David Clememti, chair of the 
board. 

Since the new year the joint unions at 
the BBC have been involved in regular 
meetings with the corporation to discuss 
its review of On Air Talent – negotiating 
over its approach to equal pay, tax 
arrangements, and contracts for its on-
air staff and freelances who have mostly 
been outside the unions’ bargaining unit 
for many years. The growing external 
pressure on the BBC has been clearly felt 
in the glazed offices of New Broadcasting 

House where the director general and 
executives have held daily meetings 
about the spiralling crisis.

The day before the DCMS hearing, 
that crisis had been given new legs 
on publication of the long-awaited 
report from accountancy giant, 
PricewaterhouseCoopers, which was 
quickly blasted by staff. Riddled with 
the same flaws as the equal pay audit 
done for the rest of the staff population 
last year, it seemed more an exercise 
in providing the BBC with clean hands 
than it did an honest and transparent 
reckoning of the corporation’s equal pay 
problem. This “Nothing to see here, guv” 
approach was the last thing the BBC 
needed, given the massive crisis of trust 
among its own staff, particularly women.

The 140 plus – and counting – women 
who have raised complaints through 
the BBC know all too well that there is 
a problem. No amount of spin can hide 
that – nor can pay inequities be glossed 
over as “non-deliberate”. 

So, no surprise then, to learn later 
that BBC newsrooms were glued to the 
televisions when the hearing began. 
Just before we took our seats, the BBC’s 
entourage had passed by and we all 
exchanged hellos before they were 
shepherded to an adjoining room to 
watch on a screen and await their turn. 

A turn that took quite some time 
– another two-and-a-half hours to be 
precise. 

In a frank, angry and at times 
emotional testimony, Carrie described 
how she was offered an extra £45,000, 
plus £100,000 back-pay, but the BBC 
continued to deny it was a case of pay 
discrimination. Carrie has been clear 
throughout that it wasn’t about money – 
it was parity she sought. 

During the committee’s questioning I 
BBC’s presenting sisterhood

M
ar

k 
Th

om
as

As I passed 
through security 
at Westminster’s 
Portcullis House, 
there were some 
very familiar faces 
following me in...

MARK THOMAS

BBC’s sisterhood 
supporting in style



Informed    03

made it clear that this was not a problem 
confined to a number of high-earning 
presenters – this was a systemic issue 
that ran through the corporation. Our 
affected members work in all grades and 
levels of the BBC. Many have raised their 
concerns over a number of years – they 
have been misled, lied to and in many 
cases forced out of their staff jobs on 
to contracts that have increased their 
job insecurity and meant they have 
missed out on benefits such as sick and 
maternity pay. The culture remained 
too much like a boys’ club where men 
profited from promotion and more pay, 
with the news division one of the worst 
culprits because of the serial misuse of 
managerial discretion.

Instead of holding their hands up, 
accepting there is a problem and working 
with staff and unions to sort it, the BBC 
was adopting a bunker mentality and 
trying to pretend things were not as 
bad as they were. More transparency is 
needed – as is a radical restructuring of 
pay and expenditure and a complaints 
system that has independent 
involvement.

I was also clear that gender pay 
inequality is not only a problem at the 
BBC – it is an issue across the industry, in 
newspapers as well as in broadcasting. 
At a recent meeting with the Equality 
and Human Rights Commission, I 
spoke of the spike in equal pay cases in 
other parts of the industry – with media 
companies now keen to resolve cases 
swiftly and avoid the spotlight that the 
BBC is currently under. It is clear that one 
of the unintended consequences of the 
EHRC’s implementation of the gender 
pay gap regulations is that it is focusing 
attention on, and sparking conversations 
about, equal pay – something the 
commission hadn’t anticipated. 

As the deadline looms for companies 
to publish gender pay, it is clear many 
are waiting for a busy news day to slip 
out their results unnoticed. There is a 
journalistic job of work to ensure they 
don’t get away with it, so equal pay one 
day soon becomes a reality.

the-
Journalist   |   27

Venue: 
The Chapel  
308 Grays Inn Road  
london WC1X 8DP

For all booking enquiries  
please contact:
T | 020 7843 3747
E | info@thechapelkingscross.co.uk 

available for 
branch
events

and
parties

discounts 
for nuj  
members

available for

 private  
functions 

and  
celebrations

the 
chapel
café 
bar

It was with great sadness that I learned of the sudden death of Simeon 
Andrews – Simeon ran the consultancy operating the NUJ’s Parliamentary 
Group since its inception and was the key figure in bringing a number of like-
minded unions together to forge the Trade Union Coordinating Group.

His professionalism, knowledge, and political skills, coupled with his 
deep commitment to the trade union movement, made Simeon an absolute 
pleasure to work with and a massive asset to the NUJ’s work in parliament. 
Our collective condolences go to his family, particularly his partner Cathy 
and daughter Lily. 



04   Informed

The scandal of the BBC sofa 
revelations of unequal pay at the 
corporation being pursued by the 
union has led to other chapels taking 
action and members winning pay 
increases.

A grievance submission at Newsquest 
resulted in a female member achieving 
justice with a five-figure compensation 
sum to fix the shortfall to her salary and 
pension contributions over several years.

Chris Morley, Northern & Midlands 
senior organiser, said: “It did take two 
bites of the cherry because the company 
initially put up a remedy that would have 
short-changed the member by about 
a third. But an appeal won the day and 
full financial compensation – but no 
word of an apology or acknowledgment 
that our member had been the victim of 
discrimination because of her gender. 
Sounds familiar?” 

It is the absence of transparent and 
published pay structures which makes it 

News
Update

where the company, when challenged, 
took a more positive and helpful 
approach and worked to remedy the 
situation. The union has won other 
claims, but members have requested 
confidentiality. Elsewhere chapels 
are running equal pay surveys, work 
continues at the FT and RTÉ and a 
positive meeting was held at Reuters.

So far, the media companies appear 
to be leaving it right to the 4 April 
deadline to publish their pay gender 
data, as required by law, but news agency 
PA’s recent figures show its workforce 
consists of 63.9 per cent men and 36.1 
per cent women. There was a small 
gender pay gap, but men were getting 
much higher bonuses and two-thirds of 
the best-paid jobs were filled by men.

Lloyd Embley, editor-in-chief of the 
Mirror titles, has already admitted that 
Trinity Mirror’s figures will reveal an 
“embarrassing” gender pay gap because 
senior positions are dominated by men.

Five-figure sum won on unequal 
pay claim as chapels take action   

difficult for chapels to pursue suspected 
pay discrepancies. In the Newsquest 
case, the chapel had a good idea how 
much a male colleague who did the same 
work was being paid.

But, as the case suggests, the pervasive 
culture of editor’s discretion on pay 
and lack of credible accounting on 
salaries mean that the tip of the iceberg 
discovered at the BBC is very likely to be 
replicated in the newspaper sector.

It was a happier situation at CNN, 

Flawed freelance reports
Reactions to the UK 
government’s response 
to the Taylor report on 
self-employed rights were 
at most lukewarm, with 
Frances O’Grady, general 
secretary, of the TUC, saying 
it would not end exploitative 
working practices, 1.8 
million workers would 
still be without key rights 
at work. Séamus Dooley, 
NUJ assistant secretary, 
said the Irish government 
review of self-employment 

arrangements “missed the 
target and failed to address 
key issues about labour 
rights and social protection”. 
He has been appointed to 
ITUC committee to review 
The Future of Work, an 
International Labour 
Organisation initiative.

In Good Company
On Valentine’s Day 
the NUJ held a love-in 
for local news, with 
members, branches and 
chapels encouraged 

to tweet support for 
independent, quality, 
ethical journalism.  A DM 
motion had highlighted 
the widely supported and 
highly effective 24-hour 
strike by NUJ members in 
1985, known as the Real 
Lives strike, in protest at 
censorship and in defence 
of editorial independence 
at the BBC. It called on the 
union to raise awareness 
of the benefits for society 
of independent and ethical 
journalism as well as the 

need to highlight examples 
of journalists taking 
individual or collective 
action in its defence. 
https://www.nuj.org.uk/
news/ingoodcompany/

https://www.nuj.org.uk/news/ingoodcompany/
https://www.nuj.org.uk/news/ingoodcompany/


Journalists working on the 
Independent have re-established a 
union chapel.

They said: “We love working at The 
Independent and in this ever-changing 
media landscape we would like to 
positively contribute to shaping the 
workplace. We will be sending all NUJ 
members an anonymous survey and 
hope to use its findings as the basis for 
discussions with management.”

In Darlington, a get-together in 
the Red Lion pub brought together 
local journalists with other branch 
members in the north-east. The event 
will, hopefully, herald the revival of a 
fully-functioning branch for media 
workers and students the 
journalism school at Darlington 
College. 

Chris Morley, Northern & 
Midlands senior organiser, 
says union solidarity in the 
north east is alive and kicking.

It was an announcement by 
Newsquest that it was seeking voluntary 
redundancies (VR) across the whole of 
its newly-acquired NWN Media, which 
has offices in north England and Wales, 

that galvanised members. Jane Kennedy, 
Northern & Midlands organiser pulled 
together a chapel meeting and contacted 
Nick Fellows, managing director for 

the North West and North Wales, 
asking for more details on the 

VR deal. He said there were 
enough volunteers to avoid 
compulsory redundancies, 
so now the chapel will seek 

recognition and raise issues of 
pay and workload.

New chapels have been 
established at RTÉ in TV and press 
and information and there has been 
increased activity in the newsroom 
chapel and the Irish language Nuacht.

Informed    05

The International Federation of Journalists has 
published its full annual report which detailed 
the killings of 82 media staff in 2017. 

While the report welcomed the fact the number 
of work-related killings of journalists fell to the 
lowest level in a decade, the death toll remained 
unacceptably high. Journalism is still an extremely 
perilous profession and media freedom is crushed in 
many parts of the globe.  Afghanistan, Mexico, Syria 
and Iraq topped the killings list. https://www.nuj.
org.uk/news/impunity-ifj-killed-report-2017/

International Report

Read More 
https://www.nuj.org.

uk/where/

☞

Paradise defended
The NUJ defended the BBC and 
Guardian for exposing mass tax 
evasion revealed in the leaked 
Paradise Papers and pledged to 
defend the right to report, after it 
was revealed that offshore company 
Appleby had initiated breach of 
confidentiality proceedings against 
the news organisations. Michelle 
Stanistreet said: “Journalists have 
a duty to represent the powerless 
when their interests are at odds 
with the powerful. It is typical of 
corporations to use their financial 
muscle to try to bully individual 
media outlets in the hope that  
they will frighten all who seek the 
truth. The response of all journalists 
should be that we will not allow this 
to succeed.”

Money and membership
The union’s treasurer reported a 
surplus of almost £200,000 in his 
end-of-year accounts. The NUJ’s 
headquarters in Acton Street, 
London now has tenants and from 
2019, when full rents will be paid, 
the union will receive an income of 
£300,000 a year.  

John Barsby said: “The year 
finished with the union’s finances 
in a strong position with positive 
balance sheets and funds 
amounting to almost £334, 000 
at the end of September.” He 
noted that this year the union 
will have to bear the costs of DM 
and committee elections, plus the 
costs of the BBC pension case, 
for which the union has made a 
provision of £200,000. The NEC 
heard that there was no decline in 
membership contributions. A big 
increase of new members from  
the BBC (167) and freelance (171) 
was noted.

Indie & RTÉ chapels 
join branches boom

Cheers to Darlington branch

https://www.nuj.org.uk/news/impunity-ifj-killed-report-2017/
https://www.nuj.org.uk/news/impunity-ifj-killed-report-2017/
https://www.nuj.org.uk/where/
https://www.nuj.org.uk/where/
http://www.nuj.org.uk/news/unions-urged-to-use-new-pay-rules-to-fight-for-womens-equality


While the hot metal presses, windy 
public telephone booths and long 
lunches distinguished the newsroom 
portrayed in Stephen Spielberg’s The 
Post from today’s media world, there 
was plenty to compare about the role of 
journalism, a panel of commentators 
agreed following a screening of the 
film at London’s Soho Hotel.

The film tells the tale of the 
Washington Post and the decision of 
its owner Katherine Graham to publish 
the leaked Pentagon Papers, disclosing 
how the American government misled 
its citizens about the Vietnam war, 
continuing to send out young soldiers 
despite knowing it was unwinnable.

Tim Dawson, NUJ president, said the 
disclosures by Edward Snowden of 
global surveillance programmes, the 
MPs’ expenses scandal and the Paradise 
papers, revealing mass tax evasion, 

News
Update

06   Informed

proved that journalism was still holding 
power to account; any of them would 
provide ample fodder for an exciting 
screenplay.

Rebecca Vincent, UK bureau director 
of Reporters Without Borders, said 
the Investigatory Powers Act, the 
Date Protection Bill and the proposed 
Espionage Act showed newspapers and 
broadcasters were still fighting the battle 
to preserve press freedom.

The panel of media experts, which also 
included Ian Murray, of the Society of 
Editors, and Phil Harding, of The Media 
Society, agreed the film starring Meryl 
Streep and Tom Hanks was an exciting  
portrayal of journalism at its best.

But none of them would be drawn  
by Robbie Collin, the Telegraph’s film 
critic, in suggesting who should play 
editor-in-chief Paul Dacre in Daily Mail: 
the Movie.

Some Like it Hot Metal 

Meryl Streep as Katherine Graham

Entertainment One UK

Westminster watch
Emily Cunningham, MoC 
of the SNP’s chapel in 
Parliament, was successful 
in winning a seat on a 
panel set up by Leader of 
the Commons, Andrea 
Leadsom, which reviewed 
a survey of workers at 
Westminster showing 
high levels of bullying and 
harassment. The panel 
called for a code of conduct 
and sanctions on MPs and 
peers who transgress. She 
said: “Our proposals were a 
positive step in building a 
safer, professional working 
environment.”

Panorama cuts a 
‘terminal blow’
Staff on Panorama, the 
BBC’s flagship current 

affairs programme, voiced 
their concerns after the 
new editor announced 
plans to make half of the 
programme’s experienced 
producers redundant. 
Rachel Jupp told them 
she wanted to reduce 
the numbers of full-time 
producers working on 
the programme from the 
existing seven to four. A 
producer left in October 
and his post was closed. 
It is part of the £600,000 
savings Panorama plans  
to make in 2018/19; staff 
said it was a terminal  
blow to the award-winning 
show. 

Recruitment boost
The union has won success 
in increasing members 

at Nature and associated 
titles and, since voluntary 
recognition talks broke 
down, an application has 
been made to the Central 
Arbitration Committee. 
A recuitment drive is 
under way in other areas of 
Springer Nature. 

A skirmish for recognition 
has been triggered at Rough 
Guides since its new owner 
gave notice to terminate 
the NUJ/Unite agreement. 
Organising campaigns are 
afoot at Conde Nast and 
Pan Macmillan, meanwhile 
reps at Faber and Faber are 
taking up the issue of unpaid 
interns.

Mags takeover
One of the UK’s biggest 
magazine publishers, Time 

Inc, which owns NME,  
Marie Claire, County Life, 
Women’s Weekly and  
Horse & Hounds among its 
50-plus brands portfolio,  
has been sold to private 
equity company Epiris in a 
£130m deal. 

Alex Fortescue, the 
managing partner at Epiris, 
suggested some titles  
would be sold and cuts to 
the 1,700 workforce are 
expected. According to 
the Guardian, Epiris is also 
considering a bid for assets 
belonging to Dennis, the 
publisher of titles including 
The Week, Viz and Men’s 
Fitness, for £75m to  
£100m. Time Inc UK made 
close to £30m in profits  
last year on revenues of 
about £250m.



Informed    07

The NUJ has won £39,000 for 
members sacked when the Oldham 
Chronicle, owned by Hirst, Kidd & 
Rennie, went bust in September 
last year, with 49 people made 
redundant. 

A Manchester employment tribunal 
hearing resulted in a protective award 
judgment for the union’s members at 

the daily newspaper, founded in 1854. 
Judge Batten awarded 90 days’ pay 
to the staff. The payment will come 
from the government’s redundancy 
payments office. In theory, the 
members would be due money from 
the assets, but the liquidator, KPMG, 
said there would be little left once it had 
taken its fee.

Cash win at Oldham Broadcasting news
STV concerns
Members at STV attended an 
anxious and vocal chapel meeting 
following an announcement of 
cuts in news by the new CEO, 
Simon Pitts. A working group to 
determine the future of STV2 
has been established; options 
include the closure of the station 
and the handing back of the 
licences. The chapel will meet 
frequently during this worrying 
time, to aid communication and 
as a show of strength, and will 
increase recruitment efforts. 
Separately there are concerns over 
discrepancies in gradings, with 
one grievance procedure initiated. 
The chapel will conduct a pay 
survey to gauge the extent of  
the problem.

Peers warned of perils of radio 
out-sourcing
The NUJ published a briefing paper 
for peers, as part of its Save BBC 
Radio campaign, as Lord Stevenson 
of Balmacara led a debate in the 
House of Lords which called for 
a review of the BBC’s plans to 
outsource 60 per cent of radio 
production and cautioned against 
the “Uberisation” of the radio 
workforce. 

He said: “This change of 
practice at the BBC gives rise to 
serious concerns, centring on the 
sustainability of what is really a very 
fragile radio production market. 
The potential threat to smaller 
independent producers and to the 
BBC’s own in-house, world-leading 
production capacity has to be borne 
in mind.”
https://www.nuj.org.uk/
documents/nuj-briefing-
competitive-tendering-of-bbc-
national-radio/

If it’s good enough to publish, then 
it is good enough to pay for was the 
starting point of #useitpayforit, 
a campaign asking amateur 
photographers to become more aware 
of the value of their images.

NUJ branches and chapels were 
encouraged to make contact with local 
camera clubs. These clubs have been the 
target of the major newspaper groups 
for a source of free images for their 
titles, at the same time as sacking staff 
photographers.

Newsquest has given out prizes to its 
centres which have run the most non-
paid for content, with Weymouth, which 
produces the Dorset Echo and Bridport 
and Lyme Regis News, running almost 
17 per cent of stories and pictures from 
free sources. The union reported that 
on Johnston Press titles in Scotland, the 
weekly picture budget is £15.

The union interviewed Martin Le May, 
whose amazing shot of a weasel riding 
on the back of a woodpecker was shared 
around the world in minutes 
without him making a penny.  
Quicker to cash in was Tanya 
Gold who snapped former 
Ukip leader Henry Bolton 

with his controversial girlfriend on the 
Tube, when he had said the relationship 
was over. Jason Latchford, the teenage 
photographer, had to chase up his local 
newspaper when it syndicated his 
picture of a pranged super-car to the 
national press without his permission. 
Most newspapers will pay highly for 
such pictures; there is no reason why 
amateurs should not benefit.

That is why the NUJ has been 
promoting its Rate for Job and Freelance 

Fee Guides and has put out a 
checklist to help amateur 

photographers to get paid 
properly and to ensure they 
protect their work. 

Hobby photographers 
told to make them pay

Read More 
https://www.nuj.

org.uk/campaigns/
useitpayforit/

☞

https://www.nuj.org.uk/documents/nuj-briefing-competitive-tendering-of-bbc-national-radio/
https://www.nuj.org.uk/documents/nuj-briefing-competitive-tendering-of-bbc-national-radio/
https://www.nuj.org.uk/documents/nuj-briefing-competitive-tendering-of-bbc-national-radio/
https://www.nuj.org.uk/documents/nuj-briefing-competitive-tendering-of-bbc-national-radio/
https://www.nuj.org.uk/campaigns/useitpayforit/
https://www.nuj.org.uk/campaigns/useitpayforit/
https://www.nuj.org.uk/campaigns/useitpayforit/
http://www.nuj.org.uk/news/unions-urged-to-use-new-pay-rules-to-fight-for-womens-equality


08   Informed

For more than five years a giant 
fibreglass caricature of Rupert 
Murdoch’s head has been a haunting 
presence whenever the media 
magnate’s empire has strayed into 
legal and political controversy. 

At the publication of the Leveson 
inquiry report, outside the High Court in 
the Strand for phone-hacking hearings, 
and in front of the Houses of Parliament, 
the Rupert dummy has been there, often 
worn by a man in stilts dangling smaller 
puppets of David Cameron or Theresa 
May, Murdoch’s supposed marionettes.

The proposed $66bn (£47.5bn) 
deal in which Disney absorbs most of 
21st Century Fox has changed the 
background scenery of this long-running 
piece of theatre. Murdoch – the great 
media expansionist of the past half-
century – suddenly appears to be in 
retreat.

But the puppet head, constructed by 
the campaigns group Avaaz, will not yet 
be packed away as a cultural artefact of a 
bygone era.

“The big Murdoch head has been a 
powerful symbol of his size and stature 
in the UK media and politics and it may 
soon be time for both the head and the 
man himself to think about retirement, 
but not quite yet,” says Alex Wilks, who 
has been a leader of the Avaaz campaign 
against the founder of News Corporation 
and sometimes the man inside the 
Murdoch mask.

The mogul still has a lot of power in 
the UK media, he argues and, in another 
twist, Avaaz is celebrating winning its 
bid for a judicial review on the ruling 
by Ofcom, the broadcasting watchdog, 
that Sky would remain “fit and proper” 
to hold a UK licence if it was owned by 
21st Century Fox. The group argued that 
James Murdoch was not a fit and proper 
person because of his stewardship of the 
family’s UK newspaper stable at the time 
of the phone hacking scandal. 

“The case is arguable and may raise 
some important points of principle,” 
said Mr Justice Morris, who granted the 
judicial review, which will be heard before 
June 30.

Is the Fox/Sky 
deal a Disney 
fairytale ending? 

Spotlight

Ian Burrell reports on the latest chapter  
in the international media takeover saga



Informed    09

Image

After the proposed Disney 
merger, the most famous dynasty 
in global media will focus on news and 
sport. A “New Fox” company, comprising 
Fox News and related assets not 
included in the sale, could be merged 
with News Corp, created by Murdoch 40 
years ago and still a $9.6bn business that 
operates marquee newspaper brands in 
the US, UK and Australia.

Former Murdoch executive, Phil Hall, 
now chairman of media company PHA, 
thinks the Disney sale will enable the 
family to spend elsewhere. “I suspect we 
will see a reinvestment of the family’s 
wealth in a different form of media,” he 
says.

The Murdoch family trust is set to 
take a 5 per cent stake in Disney. Son 
James Murdoch, CEO of 21st Century 
Fox and chairman of Sky, could take 
a senior role at the House of Mouse. 

Alex deGroote, media analyst at 
Cenkos Securities, says: “I’m sure 

they will be angling for a board position 
and maybe more, so their influence will 
be felt within the new company.”

The Competition and Markets 
Authority rejected Fox’s planned 
purchase of the 60.9 per cent of Sky it 
does not already own on the grounds 
that the family had “too much control 
over news providers in the UK … and 
therefore too much influence over public 
opinion and the political agenda”.

DeGroote admits to being “slightly 
surprised”, given that last year’s UK 
general election demonstrated the 
declining power of the press as it 
“marshalled against” Labour leader, 
Jeremy Corbyn. “The influence of Fleet 
Street is waning big time in terms of the 
young.”

George Brock, professor of journalism 

Farewell then 
Desmond
Three years after 
Richard Desmond told 
Trinity Mirror’s CEO 
to “Fox off”, the sale of 
Express Newspapers 
to the Daily Mirror’s 
publisher has been 
concluded.

The deal includes 
£126.7m for his daily 
and Sunday newspapers 
and magazines plus the 
company’s 50 per cent 
joint venture interest  
in the Irish Daily Star 
and a commitment until 
2027 to invest £70m 
in the staff pension 
scheme.

Simon Fox, Trinity 
Mirror’s chief executive 
officer, said £20m 
savings would have to 
be made. He said the 
newspapers would be 

editorially independent; 
the Brexit-supporting 
Express has been a 
cheerleader for Ukip and 
the Mirror is traditionally 
left of centre. 

The Express 
Newspaper’s chapel said 
it hoped the deal would 
lead to investment in the 
cash-starved titles. But 
NUJ general secretary, 
Michelle Stanistreet, 
cited Trinity Mirror’s 
reputation for cost 
cutting and called for  
the union to be consulted 
on forthcoming changes.

Nobody, particularly 
the journalists who 
worked for Desmond 
and endured many years 
without pay rises, will 
be sorry to see him to 
go. In its heyday The 
Daily Express sold 4.4m 
copies. Under Desmond, 
lack of investment and 
its bizarre headlines 
obsessed with Princess 
Diana, the weather and 
miracle cures made it 
increasingly irrelevant, 
although beyond the 
crazy front pages there 
was good journalism.

Desmond will be Trinity 
Mirror’s third-largest 
shareholder, but Simon 
Fox said he would have 
no influence. The man 
once behind Asian Babes 
and Readers’ Wives is 
now said to be spending 
more time with his 
property portfolio.

Leveson  
Two 

http://www.bbc.
co.uk/news/uk-

politics- 
43240230

at City University, London, and a former 
Times journalist, says: “As the younger 
generation of Murdochs have taken 
more control, the significance of the 
newspapers has diminished, but it 
would have diminished in almost any 
circumstances because newspapers 
– even if they are online and in print 
– are just a small part of anybody’s 
news spectrum. There’s just too much 
proliferating competition for them to 
go on holding the amount of bandwidth 
they used to hold.”

The key to the complete takeover of Sky 
by Fox, and subsequently Disney, is likely 
to rest with the fate of Sky News. It has 
been a worrying time for the network’s 
staff; Rupert Murdoch had been quite 
happy to threaten closure of the station 
if it affected his deal. His latest move has 
been to say that Fox would establish a 
fully independent board for Sky News, 
which might help to appease the CMA 
but it is not certain that the loss-making 
news channel has a long-term future 
under Disney.

That saga is far from over. In January 
2018, News Group Newspapers made 
confidential settlements (believed to 
run into six figures) with comedian Vic 
Reeves, TV presenter Kate Thornton and 
two others who alleged phone-hacking 
and blogging by journalists at The Sun 
and the News of the World and a cover-
up by senior executives. NGN has never 
admitted wrongdoing at The Sun.

Evan Harris, executive director of press 
reform group, Hacked Off, says there will 
be a trial in autumn: “If a judge makes 
a finding that there was concealment 
and destruction of evidence, the police 
will have to lay charges – this was never 
one of the charges at the original [2014 
phone-hacking] trial,”he said.

As NUJ Informed went to press, 
another twist emerged as US cable giant 
Comcast made a £22.1bn bid for Sky, 
challenging Murdoch’s £18.5bn deal. 
Comcast chief executive Brian Roberts 
said: “We would like to own the whole  
of Sky and will be looking to acquire  
over 50 per cent of the Sky shares.”  
Your move Rupert.W

EN
N

 L
td

 /
 A

la
m

y S
to

ck
 P

ho
to

http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-43240230
http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-43240230
http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-43240230
http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-43240230


10   Informed

By any criteria the decision was 
remarkable. Katherine Gun, a self-
confessed whistleblower who had 
deliberately breached the Official 
Secrets Act, had been acquitted. The 
prosecution would not have been hard.

As Martin Bright, the then Observer 
journalist and NUJ activist, said:  “We are 
told the case was dropped because there 
was insufficient evidence to proceed – 
absurd considering Katherine Gun had 
admitted to the leak.”

The case against Katherine was 
dropped despite her leaking an email 
from the National Security Agency in 
the US asking the UK government’s 
communications centre, GCHQ, to bug 
the UN delegations of other countries – a 
move designed to put political pressure 
on them in the run up to a crucial vote on 
the Iraq war.

In March 2003, she passed the email 
to a friend who gave it to The Observer. 
Katherine was sacked and charged 
under the Official Secrets Act. In the 
weeks and months following her arrest 
the NUJ, civil rights and press freedom 
campaigners, celebrities, and others 
rallied to her defence. 

Demands increased for the 
government to publish the advice it had 
received on the legality of the war. It 
was clear the case was dropped to stop 
the government facing huge political 
embarrassment at such a sensitive and 
politically difficult time.

The NUJ played its part in creating 
a public atmosphere in which such 
questions were being asked.

The union also used the case to make 
it clear that there must be a strong 

public interest defence to protect 
whistleblowers who give stories to the 
media to expose official lies, dirty tricks 
or corruption.

The union’s championing of 
whistleblowers such as Katherine Gun 
is part of a proud history the NUJ has 
in fighting uncompromisingly for the 
protection of sources.

The union had come to the aid of 
Martin Bright when he revealed details 
of allegations by an MI5 whistleblower of 
a plot to assassinate then Libyan leader 
Muammar Gadaffi. Martin refused to 
hand over material, the NUJ named 
those agents alleged to be involved in the 
plot and, again, a principled journalist 
backed by the union scored a victory. 

Spotlight

Matt Keynon

P11  Pic of 
Grenfell & 
Local News 
Matters 
logo

War, Journalism and 
Whistleblowers 
Fifteen years on, former NUJ leader 
Jeremy Dear recalls the union backing 
GCHQ whistleblower Katherine Gun

The case was thrown out and the judge 
issued a strong declaration on the 
freedom of the press in English law.

But following the attacks on New York’s 
twin towers and the declaration of a 
“war on terrorism” political, and public, 
support began to ebb away and new 
challenges to the rights of journalists 
emerged. In the UK, and across the world, 
laws designed to combat terrorism have 
increasingly been used to clamp down 
on civil rights and threaten journalism, 
giving governments sweeping powers to 
spy on journalists and their sources.

The Investigatory Powers Act 2016 is 
a classic example. Attempts to rewrite 
the Official Secrets Act were condemned 
by Katherine Gun just last year. “If the 
proposals... extend the overall dragnet 
nature of the act, increase the penalty 
limit and disregard a public interest 
defence it will exacerbate power in the 
hands of the government and deter 
or even prevent whistleblowers from 
revealing government lies and abuse of 
power.”

Whistleblowers play an essential role 
in detecting fraud, mismanagement 
and corruption - helping to save lives, 
protect human rights and safeguard the 
rule of law. Journalists understand how 
important protection for whistleblowers 
is to enable them to continue to do so.

Journalists unions were instrumental 
in the lobby to secure a vote in the 
European Parliament demanding 
EU-wide legislation protecting 
whistleblowers. 

Campaigns are not just about legal 
rights but also building workplace and 
community support for those who act 
in the public interest. As it has done 
throughout its history, the NUJ and 
its sister unions in the International 
Federation of Journalists will be at the 
forefront of this struggle. 



The arguments for having an inquiry 
in to the press were well rehearsed by 
the NUJ during last year’s Local News 
Matters Week.

Branches and chapels held events in 
their communities publicising the crisis 
in the press and lobbied their MPs to 
support their local newspapers. New 
models of newspaper ownership were 
showcased.

As well as calling for an inquiry, 
the NUJ said newspapers should be 
made community assets to prevent 
newspaper titles closing overnight and 
to give potential new owners the time 
to put together a bid for a paper. The 
union proposed research into ways 
independent public-interest journalism 
could be subsidised.

That is why the union has welcomed 
the government’s review into the 
sustainability of the press.

Not long after the announcement, 
Trinity Mirror (TM) said it was cutting 49 
jobs (with more  expected) as part of  its 
development of a digital-only strategy. 
These cuts followed the annual pre-
Christmas cull at Newsquest 
(NQ ), adding to the under-
resourced, badly-paid 
newsrooms across the 
UK  and Ireland.

The newspaper 
owners believe 
the Googles and 
Facebooks must be 
brought into line 
for taking content 
without paying 
and sucking up 
advertising revenue. 
They will be looking 

for the government to wield a stick and 
support them. But the NUJ will also be 
calling them to account for their role in 
bleeding titles dry to pay shareholders 
and executives way beyond the normal 
rewards of blue-chip companies. The big 
three (TM, NQ and Johnston Press) made 
profits well in excess of £150m in  2016.

Media commentator Roy Greenslade 
had a jaundiced take on the review. He 
said: “Theresa May, in coming up with 
this new ‘review’, has surely consigned 
Leveson Two to the back burner.” He was 
right – Culture Secretary Matt Hancock 
has said it will not go ahead.

The NUJ is not expressing cynicism. 
Yet. That is why we will be putting 
pressure on ministers to make sure its 
panel overseeing the review includes the 
voice of journalists and not just vested 
interests.

The review will publish research 
examining the current state of the 
local and national press markets. Pay-
walls, partial pay walls, subscription 
models, crowd-funding, co-operatives,  
philanthropic foundations, classic paid- 

for-by-advertising-and-cover-
price are all in the mix as 

the newspaper sector 
seeks a new business 

model. There are 
the beginnings of a 
creative response 
to the crisis, but 
as circulations 
plummet Theresa 
May must not let 

this opportunity be 
squandered.

Ideas sought to 
save our press

Informed    11

Spotlight

Newspaper review must be open to the
journalist’s voice, says Frances Rafferty

There are a number of ways the 
government already subsidises 
the press, such as through an 
exemption on VAT and paid-for 
statutory notices. The Welsh 
government gave Newsquest 
£340,000 from its Skills Growth 
Fund, to set up a subbing hub 
in Newport; most of it had to be 
repaid when the hub was closed. 
The government has now allocated 
£200,000 over two years to fund 
Welsh hyperlocal start-ups.

The BBC’s Local Democracy 
Reporter scheme has top-sliced 
£8m a year from the licence-fee 
pot to pay for 150-plus reporters to 
work in local newspapers and the 
production of shared BBC videos and 
data. Of these, the vast majority will 
be working for the big three, Johnston 
Press, Newsquest and Trinity Mirror, 
the very same companies making 
journalists redundant. George 
Osborne’s highly lucrative London 
Standard will get one.

The NUJ has grave concerns about 
how the scheme will work and this will 
be expressed in a motion to this year’s 
Delegate Meeting.

The union does believe it is possible 
for public-interest journalism with 
strings attached, such as covering 
democratic institutions such as 
councils and health authorities, to be 
paid for by the public purse in much 
the way many arts organisations 
receive funding via an arms-length 
organisation from government. 
There are many international 
examples of governments aiding 
the dissemination of news and 
subsidising the press; this an area the 
review should further research. 

https://www.gov.uk/
government/news/new-review-
launched-of-press-sustainability-in-
the-uk

How to fund a  
free press?

https://www.gov.uk/government/news/new-review-launched-of-press-sustainability-in-the-uk
https://www.gov.uk/government/news/new-review-launched-of-press-sustainability-in-the-uk
https://www.gov.uk/government/news/new-review-launched-of-press-sustainability-in-the-uk
https://www.gov.uk/government/news/new-review-launched-of-press-sustainability-in-the-uk


Informed    12

The Delegate Meeting 
will take place this year 
in Southport. The sector 
conferences will take place 
on Thursday 19 April, 
followed by DM on the 
Friday until Sunday  
22 April.

The deadline for 
amendments to motions 
has now closed and the final 
agenda and annual report 
will be available by Tuesday 
13 March.

Results of elections to the 
national executive and other 
councils can be found on the 
website: https://www.nuj.
org.uk/news/nuj-national-

executive-council-elections/
Subjects for discussion 

include the level of 
subscriptions, new models 
of newspaper ownership, 
the danger of clickbait, 
professional and union 
training, pension rights, 
increased diversity in the 
industry, threats to press 
freedom, freelance rights, 
campaigns on journalist 
safety, online abuse of 
journalists and low wages in 
the media.

Delegates will 
be given a copy 
of the union’s 
communications 

review, which was discussed 
by the NEC at February’s 
meeting. The document, 
in response to a motion at 
DM2016, was written by 
Michelle Stanistreet and 
Séamus Dooley and takes a 
comprehensive look at how 
the union communicates 
with its membership and 
members with each other. 
It includes the results 
and responses from the 
consultation, including a 

member survey, and 
analyses of the 

present funding of 
communications 
and the Journalist 

magazine. It makes the 
case for investment in a 
major revamp of the union’s 
website to include more 
multi-media content and 
the creation of “flexible 
digital spaces where 
members can meet, network, 
communicate and share 
experiences”. It calls for 
an overhaul of the way 
members are welcomed to 
the union and a rethink of 
how our branch network 
operates. It makes the 
case for more targeted 
e-newsletters and sector-
specific publications.

If you have any queries, 
contact DM@nuj.org.uk

Sir Harry entertains

DM2018 & comms review

The packed room at Downstairs at the 
NUJ was the venue for a conversation 
with the eminent journalist Sir Harry 
Evans, led by Tim Dawson, the union’s 
president.

The former Sunday Times editor 
may have been knocking ninety, but he 
showed he was still as fired up about 
journalism, news, truth and good writing 
as he was on the day when he cycled to 
his first job at Ashton-under-Lyne’s local 
newspaper, aged 16.

Having also carved out a career in the 
States, where he lives with journalist wife 
Tina Brown, he keeps abreast of the UK 
press. 

But it was the internet companies 
which won his ire. “Facebook is an open 
sewer,” he declared, denouncing it 
and Google for propagating fake news 
without taking responsibility. “During 
the last US election, 20m people saw 
information from Russian bots; all anti-
Clinton and pro-Trump, ”he said. He is 
not a fan of Donald Trump.

The defining story of his career was 
the exposé of the thalidomide scandal. 
Sunday Times stories led to £20m in 
compensation for UK victims of the drug, 
used by pregnant women, which led to 
babies born with deformities during the 
sixties. 

He is still involved; the pills are still sold 
in Peru and in counties, such as Spain, 
compensation has still not been paid,  
he said.

News 
Update

Journalists at  
Work 2018
The National Council for the 
Training of Journalists (NCTJ) is 
updating its highly-regarded report 
Journalists at Work, produced 
in 2012, which has guided the 
industry’s work on qualifications 
and has been a vital source of 
information about the journalism 
industry.

Please take a few moments to take 
part in the research by clicking here: 
http://survey.euro.confirmit.
com/wix/p1863544209.aspx. All 
responses will be treated in confidence 
and no individual will be identified. The 
questionnaire should take no longer 
than 15-20 minutes to complete. If 
you have any queries, contact Mark 
Spilsbury (who is managing the survey 
on behalf of the NCTJ) on mark@
spilsresearch.co.uk or Sarah Kenny at 
the NCTJ on sarah.kenny@nctj.com.

Sir Harry Evans and Tim Dawson 

Read More
https://www.nuj.

org.uk/documents/
nuj-strategic-

communications-
review-2018/

☞

https://www.nuj.org.uk/news/nuj-national-executive-council-elections/
https://www.nuj.org.uk/news/nuj-national-executive-council-elections/
https://www.nuj.org.uk/news/nuj-national-executive-council-elections/
mailto:DM%40nuj.org.uk?subject=Queries
http://survey.euro.confirmit.com/wix/p1863544209.aspx
http://survey.euro.confirmit.com/wix/p1863544209.aspx
mailto:mark%40spilsresearch.co.uk?subject=Queries
mailto:mark%40spilsresearch.co.uk?subject=Queries
mailto:arah.kenny%40nctj.com?subject=
https://www.nuj.org.uk/documents/nuj-strategic-communications-review-2018/
https://www.nuj.org.uk/documents/nuj-strategic-communications-review-2018/
https://www.nuj.org.uk/documents/nuj-strategic-communications-review-2018/
https://www.nuj.org.uk/documents/nuj-strategic-communications-review-2018/
https://www.nuj.org.uk/documents/nuj-strategic-communications-review-2018/

